25 évnyi kiemelkedő szolgálat: Tatár Anikó emlékérmet kapott Nyíregyháza turizmusfejlesztéséért

hirdetés

Tatár Anikó, a Nyíregyházi Turisztikai Nonprofit Kft. front office menedzsere nemrég Bencs László emlékérmet kapott a turizmus területén végzett kiemelkedő munkájáért. Anikó 1995-ben végzett turisztikai közgazdászként, majd a Miskolci Egyetemen szerzett közgazdász diplomát, 2005-től minőségirányítási szakértőként is tevékenykedik. Pályafutását egy utazási irodában kezdte, majd a Szabolcs-Szatmár-Bereg Vármegyei Önkormányzatnál dolgozott, később pedig a nyíregyházi Tourinform vezetője lett. Fontos számára a bokortanyák és a helyi termékek integrálása a turizmusba, amit különböző programokkal és work­shopokkal támogat. A díjjal a város elismerte azt a több évtizedes elhivatottságot és szakmai hozzáértést, amelyet Tatár Anikó nyújtott a helyi turizmus fejlődése érdekében. A Naplónak adott interjújából többek között kiderül, hogy mi a szívügye a nyíregyházi turizmusban, és hogy az elismerés nagy meglepetésként érte.

– Nemrégiben a város Bencs László emlékéremmel ismerte el több mint két évtizedes, a turizmus területén nyújtott kiemelkedő szakmai munkáját. Milyen érzéseket keltett Önben a díj elnyerése?

– A díj teljesen váratlanul ért, semmit nem tudtam arról, hogy nekem szeretnék ítélni. Ugyanakkor nagyon jó érzés, mert ez jelzi, hogy megbecsülik a munkámat. Mindig a legjobb tudásom szerint álltam hozzá a feladataimhoz, és igazi megtiszteltetés volt számomra, hogy a többéves szakmai tevékenységem elismeréséül kaptam ezt a városi díjat. Még egyszer köszönöm.

Hogyan indult a pályája? Milyen támogatást kapott szakmai pályafutása során, ami segítette előrehaladását?

– Miután elvégeztem a főiskolát, gyorsan találtam állást Debrecenben egy utazási irodánál, így naponta oda kellett utaznom. Bár ez kissé megterhelő volt, de rövid idő múlva sikerült munkát találnom Nyíregyházán. Nem sokkal ezután helyezkedtem el a helyi Tourinform irodában. A főiskolai éveim alatt sikerült egy gyakornoki program keretében Németországba kijutni, amely a turisztikai ismeretek szempontjából igen jelentős volt. Amikor beléptem a Tourinformba, Aranyossy Mihály irányítása alatt volt a szervezet, aki elismert szakember a turizmusban. Bár csak egy évig dolgoztunk együtt, sokat tanulhattam tőle, ami jó alapot adott a szakmai fejlődésemhez. Időközben sikerült egy ösztöndíjat elnyernem Németországba, melynek keretében München turisztikai hivatalánál dolgoztam. Németország előrébb járt a turisztikai megoldások terén, így az ott töltött idő jelentősen bővítette szakmai ismereteimet. Majd egy rövid időszakot töltöttem a megyei önkormányzatnál is, ahol megismerkedtem az önkormányzati élet működésével. Ezek után a megyei Tourinform irodájának vezetőjévé választottak, előző ügyintézői pozícióm után, és hosszú időt töltöttem el ebben a szerepkörben.

– A szívügyének tekinti a bokortanyák és a helyi termékek bekapcsolását a turizmusba. Milyen eredményeket ért el ezen a területen?

– Valóban szeretnénk bevonni a bokortanyákat a turizmusba, de ehhez nagyobb összefogás és jelentős pályázati forrás szükséges. Együttműködünk a Középkori Templomok Útja Egyesülettel, akik több túraútvonalat dolgoztak ki számunkra, köztük olyat is, ami a bokortanyák világába vezet. A túrákat az egyesület szervezi és mindegyiket túra- és szakvezető kíséri. A kerékpártúrákkal kapcsolatban kiadtunk egy kiadványt és térképet is, melyek azokat segítik, akik önállóan szeretnék megtenni az ajánlott útvonalakat. A kerékpártúrák minden nyáron elindulnak, közülük az egyik a tirpák tanyákra vezet, mely nagyon sikeresnek mondható, azért is, mert a többi túrához képest rövid távú, 35–40 km. A bokortanyák még sokak előtt ismeretlenek, de ha jobban hangsúlyoznánk és népszerűsítenénk őket, biztosan növekedne az érdeklődés irántuk. Másrészről, tavaly kezdtük kiépíteni a kapcsolatot a helyi termelőkkel, például egy sajtkészítő tehenészettel is, ami az egyik bokortanyán található. Tavaly szerveztünk ott egy workshopot, ami nagyon sikeres volt, ez is mutatja, hogy van kereslet az ilyen jellegű programok iránt. Ha olyan garantált programokat tudnánk indítani, mint például a szekerezés, szerintem nőne az érdeklődés a turisták körében is.

– 20–25 év alatt minden szakma óhatatlanul nagy változásokon megy keresztül, a turizmus sem kivétel ez alól. Milyen kihívások és változások jellemzik ma a szakmáját?

– Amikor elkezdtem dolgozni a turizmusban, az online világ még nem igazán létezett. Később alakult ki az online kommunikáció, és érezhetően változott azóta a kiállítások és események fontosságának megítélése is. Korábban a személyes találkozások gyakoribbak voltak, most inkább az online jelenlétre koncentrálunk, és olyan újságírókat, szakmabelieket hívunk, akik erős online közösséggel rendelkeznek. Régen gyakrabban találkoztunk szakmai rendezvényeken, most kevésbé gyakori a közönség és szakma találkozása. A marketingstratégiák is átformálódtak, gyorsult a világ, és fontos lett a gyakori, rövid távú utazások lehetősége, mely nem utolsósorban az anyagi lehetőségeknek is köszönhető. Továbbá az emberek az élményekre törekednek. Például a hagyományos irodalmi túrák már kevésbé érdekesek a fiatal generáció számára, inkább az interaktivitás és élmények vonzzák őket.

– Mit, vagy miket tart Nyíregyháza legnagyobb turisztikai vonzerejének és miért?

– A turisták jelentős része Nyíregyházára az állatpark miatt látogat el, és kifejezetten dicsérik fürdőinket is. A fürdők árnyas, ősfás parkjai egyedülálló élményt nyújtanak, amit másutt ritkán talál az ember. Emellett a múzeumfalu egy másfajta, kulturális programlehetőséget kínál, így ezek együttesen átfogó élményt és kikapcsolódást biztosítanak a látogatóknak, mindezt a Sóstói-tó környékén. A belvárosban azonban további attrakciókra van szükség, hogy még vonzóbbá tegyük a várost a látogatók számára. Jelenleg a Kállay Gyűjtemény és a Görögkatolikus Múzeum vonzza a látogatókat, de ezek inkább egy adott réteg érdeklődését keltik fel. Fontos lenne olyan plusz élményelemeket kialakítani, mint például a katolikus templom toronylátogatása, vagy az iroda által készített VR film, amely különösen népszerű a fiatalabb korosztály körében. Ezek az apróbb, ám vonzó elemek segíthetnek növelni a belváros látogatottságát és vonzerejét.

– Sikerült növelni a városban eltöltött vendégéjszakák számát, ami fontos mutatója a helyi turizmus fejlődésének? Ezen kívül, mi az, ami különösen tetszik a turistáknak Nyíregyházában?

– 2010 óta háromszorosára nőtt a vendégéjszakák száma Nyíregyházán, a turisztikai szálláshelyeken. Egyre inkább tapasztalható, hogy az emberek szívesen választják Nyíregyházát, és pozitív benyomásokkal távoznak. Gyakran halljuk, hogy elismerik a város virágos és tiszta környezetét, sokan pedig meglepődnek, milyen szép is valójában Nyíregyháza.

Anikóval legutóbb, július elején a Nyíregyházi Televízió Szieszta című műsorában beszélgetett Z. Pintye Zsolt.