hirdetés
Az Új Széchenyi Terv Regionális Operatív Program keretében a Magyar Közút Nonprofit Zrt. 2014-ben összesen közel 200 kilométert érintő beruházást hajtott végre. Az útszakaszok kiválasztásánál a szakemberek igyekeztek azokat a területeket megjelölni, amelyeknek a felújítására a legnagyobb szükség volt, nemcsak az utak aktuális állapota, hanem a gazdasági fejlődés és a térségi felzárkóztatás szempontjából is. Az útfelújítások megvalósítására összesen mintegy 27,6 milliárd forint állt a közútkezelő rendelkezésére.
Az egyes útszakaszoknál a teljes körű felújítások általánosan tartalmazzák a burkolat megerősítését és szélesítését, a kopóréteg cseréjét, belterületi szakaszokon a vízelvezető árkok és buszöblök kiépítését, rekonstrukcióját, külterületi szakaszokon az árok-padka rendezését, tartós útburkolatjelek festését és az átereszek rendbehozatalát is. Több projektnél környezetbarát technológiákat is alkalmaztak, például mart aszfalt vagy kísérleti jelleggel gumibitumen felhasználásával.
Az országos projekt keretében az Észak-alföldi Régióban a tavalyi évben 41,8 kilométeren valósultak meg útfelújítások 6 milliárd forint értékben, megújult a Karcag–Kunmadaras összekötő út, az Ajak–Kisvárda–Záhony összekötő út, a nagyhódosi országhatárhoz vezető út, a Porcsalma–Tyukod összekötő út, illetve a fülpösdaróci bekötőút egy-egy szakasza.
A program révén az Észak-magyarországi Régióban 37,5 kilométernyi négy és öt számjegyű mellékút felújítására volt lehetősége a társaságnak. Mintegy 3,5 milliárd forint értékben újulhatott meg a Szikszó–Gagyvendégi összekötő út, a Gyöngyös–Verpelét–Eger összekötő út, a Vác–Acsa–Verseg összekötő út és
a Borsodnádasd–Mónosbél összekötő út egy-egy kiválasztott szakasza.
2014-ben a Dél-alföldi Régióban 1,5 milliárd forint európai uniós támogatásból 8,3 kilométeren fejeződhettek be a munkálatok a Baja–Bácsszentgyörgy összekötő úton, a Szentes–Mindszent–Hódmezővásárhely összekötő úton és a Szentkirály–Tiszakécske összekötő úton.
A projektgazda Magyar Közút Nonprofit Zrt. a Közép-dunántúli Régióban használta fel a legnagyobb támogatási összeget. Ez azt jelenti, hogy 7,6 milliárd forintból közel 55 kilométeren vált európai színvonalúvá a mellékúthálózat a Balatonakali–Balatonszőlős, a Zánka–Nagyvázsony, a Mór–Kocs, a Devecser–Sümeg és a Devecser–Pápa összekötő úton, a padragkúti bekötőúton, illetve a Devecser állomáshoz vezető úton.
Mintegy 6,2 milliárd európai uniós forrás állt a Magyar Közút rendelkezésére a Közép-magyarországi Régióban 33,4 kilométernyi mellékút felújítására. Megújult egy-egy szakaszon a Tápiószentmárton–Cegléd összekötő út, a Vecsés–Alsónémedi összekötő út, az Újpest–Veresegyház–Galgamácsa összekötő út, a péceli, a kóspallagi és az Újhartyán–Sári bekötőút.
A Nyugat-dunántúli Régióban, Vas megyében az alsószölnöki és kercaszomori bekötőút 6,041 kilométeren 612,6 millió forintból újult meg.
Tavaly a Dél-dunántúli Régióban 15,5 kilométeren, 2,2 milliárd forint értékben történtek útfelújítások a Marcali–Galambok összekötő úton, a Szilvásszentmártoni bekötőúton és a Lengyeltóti–Balatonboglár összekötő úton.
A beruházások megvalósulását követően nőtt a forgalombiztonság, javult a szolgáltatási színvonal és az utazási időben is rövidülés lesz tapasztalható. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. mindent megtesz azért, hogy az Új Széchenyi Terv keretében felújított útszakasz hosszú távon is kiváló állapotban maradhasson.
A sikeres projektzárást követő 5 éven át a felújított útszakasz kiemelt figyelmet élvez mind
az üzemeltető, a karbantartó, a fenntartó, mind az uniós források felhasználását ellenőrző szervezetek által.