A digitális technológia helyes használatáról tartottak előadást az MCC képzési központban
Fotó: Szarka Lajos

hirdetés

A nyíregyházi MCC képzési központ nyári szünet utáni első előadásán Pöltl Ákos, az MCC Ifjúságkutató Intézetének szakértője volt a vendég. Előadásában arról beszélt, hogy mikor és hogyan adjunk okostelefont a gyerekeknek, hogyan ismerhetjük fel a függőség jeleit, hogyan taníthatjuk meg őket a digitális technológia helyes használatára, és ebben milyen fontos szerepük van a szülőknek.

Pöltl Ákos már évek óta tart országszerte előadásokat a képernyőfüggőségről, valamint képzéseket is vezet, amelyek a korai veszélyek felismerésében segítenek. A szakértő részletesen bemutatta az okostelefonok gyerekekre gyakorolt veszélyeit az MCC nyíregyházi képzési központjában kedd esti előadásában. Elsőként beszélt a gazdasági manipulációs mechanizmusokról, amelyek miatt a képernyők magukhoz vonzzák a gyerekeket. Kiemelte, hogy ez hogyan hat az idegrendszerük fejlődésére, különösen a dopamin szerepére, amely függőséget okoz, és problémát jelent a képernyők használata során. Külön kitért a kamaszlányokat érintő identitásproblémákra és a közösségi média negatív hatásaira. Végül pedig a fiúkat érintő videójátékok, azok erőszakos tartalmai, valamint a pornográf anyagok függőséget okozó problémái kerültek szóba. A szakértő javaslatokat és megoldási lehetőségeket is megosztott a résztvevőkkel.

„A gyerekeknél gyakran abból lehet észrevenni a problémát, hogy azokat a tevékenységeket, amelyeket korábban szerettek és amelyek az idegrendszeri fejlődésükhöz is hozzájárultak, mint például a sportolás, a szabadban töltött idő vagy a barátokkal való személyes találkozás, már nem találják vonzónak. Ezeket a tevékenységeket a képernyő előtti idő váltja fel, mivel az nagyobb örömöt okoz számukra, ami a dopamin hatásának köszönhető. Ez egy komoly figyelmeztető jel lehet, amikor a gyerek iskolai teljesítménye romlik, semmi nem érdekli, és akár depresszió vagy szorongás jelei is megjelenhetnek rajta. A szülők szerepe ebben kulcsfontosságú. Amikor a szülő maga is túl sok időt tölt a képernyő előtt, az negatív hatással lehet a gyermekre, aki a szülő mintáját követi. Ezért fontos, hogy a szülők példát mutassanak: először saját maguk csökkentsék a képernyőhasználatot, majd szabályokat hozzanak, és olyan példát adjanak a gyermeknek, amit az követni tud” – részletezte Pöltl Ákos.

Szeptembertől egy új kormányrendelet korlátozza az iskolai mobiltelefon-használatot. A diákoknak a tanítási órák előtt le kell adniuk okoseszközeiket, amelyeket csak a nap végén kapnak vissza. Ezt az intézkedést a szülők és a pedagógusok is alapvetően támogatják, mivel a mobiltelefonok könnyen elvonhatják a diákok figyelmét az órákon.

„Az iskolai környezetben két fő problémát okoz az okostelefonok használata. Az egyik az, hogy a gyerekek nem tudnak megfelelően koncentrálni, ami gátolja a tanulási folyamatot és a tananyag elsajátítását. Emiatt a pedagógusok nehéz helyzetbe kerülnek, mert folyamatosan a gyerekek figyelmének visszaszerzésére kell összpontosítaniuk, így nem tudják hatékonyan leadni a tananyagot. A másik jelentős probléma az online zaklatás. A gyerekek a készülékeikkel fotókat és videókat készítenek, majd ezeket akár mesterséges intelligenciával átvizsgálva zaklatás céljára használják. Ezt a folyamatot rendkívül nehéz megállítani, különösen úgy, hogy a készülékek folyamatosan a gyerekeknél vannak, így a helyzet szinte kontrollálhatatlanná válik. Egy gyakorlati példa arra, miért nem működik jól az okostelefon használata az iskolai környezetben: amikor a pedagógus egy feladat elvégzésére kéri a gyereket az okostelefonján, a feladat befejezése után a gyerek hamar visszatér a szórakoztató alkalmazásokhoz, például a TikTok-hoz, ahol képeket oszt meg. Ennek oka, hogy az agy magasabb szintű dopamint keres, ami az örömhormon. A gyerek természetes módon vágyik erre az élményre, és ez nem az akaraterő kérdése, hanem biológiai szükséglet, amihez nehezen tud ellenállni. Ennek következtében könnyen elkalandozik az iskolai feladatoktól” – mondta el a kutató szakértő.

Pöltl Ákos hozzátette, hogy ez a probléma nem új keletű; már több éve a tudományos kutatásokból látják, milyen hatásai vannak az okostelefonoknak. Éppen ezért, már évekkel ezelőtt több európai ország is elkezdte korlátozni és kitiltani az okostelefonokat az iskolákból.

Kapcsolódó galéria

MCC - légy okosabb az okostelefonnál