A kényelmet segítő fejlesztések éve is volt 2024
Megszoktuk, hogy általában a jelentősebb beruházások vannak fókuszban, sok szó esik róluk, akár évtizedekre meghatározzák a város képét. Egy évre visszatekintve ilyen volt például a nagykörút befejezése, a Tiszavasvári úti felüljáró rendbetétele, az állatparki Jégvilág attrakciója, vagy a vadonatúj Nyíregyházi Stadion – a hatalmasra bővülő Déli Ipari Park is külön téma. És van számos olyan, aminek elkészültét elégedetten nyugtázzuk, de másnaptól a „természetes" kategóriába kerülnek. Így a nagyobbak helyett egy sor kisebb, de a komfortot, biztonságot segítő felidézésével tekintünk vissza 2024-re, részben projektekből, részint önkormányzati forrásokból megvalósult fejlesztésekkel a teljesség igénye nélkül, a Városháza Sajtószolgálat gyűjtése alapján.
Térfigyelő kamerák
Kezdjük a biztonsággal. Régi megállapítás, hogy a térfigyelő kameráknak kiemelten fontos szerepe van a személy- és vagyonvédelemben, elsősorban megelőző céllal, de az is bebizonyosodott már, hogy ezeknek a gombamód szaporodó eszközöknek a felderítésben is lehet szerepük. A Közterület-felügyelet központjába újabb 22 kamera képe érkezik meg, bővítve az így is több százas nagyságrendű állományt. A 15 milliós beruházás eredményeként ezeken a helyszíneken is van már az általános biztonságérzetet nyújtó készülék: Korányi F. utca 60–72. tömbbelső, Törpe utca, Nyár utca–Körte utca–Nyírfa tér sarok, Dohány utca–Erdő sor tömbbelső, Magyar utca temető előtt, Mártírok tere, Kossuth utca 30., Nyírszőlősi út–Szegély utca kereszteződés, Vasvári Pál utca–Árok utca sarok, Árok utca–Moszkva utca sarok, Arany J. utca–Árpád utca kereszteződés, Arany J. utca–Toldi utca kereszteződés, Bukarest utcai játszótér, Fészek utca–Könyök utca sarok.
Játszóterek
Látható, hogy most is kerültek olyan helyre kamerák, ahol a gyermekek töltik szabadidejüket, a NYÍRVV Nonprofit Kft. pedig a játszóterek folyamatos megújításával segíti a felnövekvő generációk és szüleik kényelmét. Ne feledjük, bő 100 játszótér karbantartása az alapfeladat, idén közel 35 milliót költöttek megőrzésre, felújításokra, sőt, az Orgona utcán új is született. A többi, jelentősebb helyszín: Alma u.–Bazsalikom sarok, Mérő u., Posta u., Tímár u., Tompa M. u. – láthatóan nem a belvárosra koncentrálva.
Járdafelújítások
Gyakran esik szó az utakról, de kevesebbszer a járdákról, pedig az önkormányzat jó évtizede, amikortól a források megengedték, erre a területre is minden esztendőben fókuszál. Az idei programban összesen 30 helyszínen, 4368 méteren újult meg a gyalogosok felülete, ami egy 315 millió forintos csomag volt.
Közvilágítás
A közvilágítás fejlesztése is folyamatos, de mivel működő rendszerről van szó, inkább csak azok észlelhetik, akiknek a közvetlen lakókörnyezetét érintette egy-egy probléma megoldása. Idén ez 34 helyszínen történt meg, egy bő 25 millió forintos beruházással – ez is fontos.
Útfejlesztések
Természetesen ebben az esztendőben is bőven volt útfejlesztés, ami inkább természetesnek vehető, ha az elmúlt egy évtized trendjét nézzük. A városüzemeltető cég 613 milliós beruházással 9538 méteren végzett felújítást. Ez a közel 10 kilométer 26 helyszínre vonatkozott. Az őszre elkészült jelentősebb szakaszok az Árok, a Moszkva, az Ér és az Árpád utcákra, illetve azok részeire koncentráltak.
3 jelentősebb utca
Érdemes kiemelni a sorból 3 jelentősebb utcát, melyek tavasszal készültek el. Az önkormányzat 620 millió forint, 100 százalékos támogatási intenzitású, vissza nem térítendő európai uniós támogatásból valósította meg a „Belterületi utak fejlesztése Nyíregyházán I. ütem” című projektjét. Ennek keretében a Berenát utca (a Kemecsei úttól indulva, összesen 590 m hosszon), a Fürdő utca (Kemecsei út és a Venyige utca közötti szakaszán mintegy 1543 méter hosszon), valamint az Ószőlő utca (Garibaldi utca és a Csaló köz közé eső szakasza mintegy 882 méter hosszon) padka- és útfelújítási, illetve egyéb kapcsolódó kivitelezési munkálatait valósította meg úgy, hogy megtörtént az akadálymentesítés és a fogyatékossággal élő emberek közlekedésének biztosítása is.
Külterületi utak
Az önkormányzat messze nemcsak a városközpontra figyel – ott már a bevezető utak jelentős része elkészült –, hanem igyekszik megragadni minden lehetőséget a külterületek fejlesztésére is. Legutóbb kormányzati „Külterületi helyi közutak fejlesztése” című felhívásra sikerült beadni pályázatot, ami 164 millió forint vissza nem térítendő támogatással járt. A fejlesztéssel az alábbi két útszakasz szilárd burkolatúvá tétele valósult meg a pályázat keretein belül: a Nyíregyháza–Kótaj elnevezésű összekötő úthoz, azaz a Buji úthoz csatlakozik a Mátyásbokor elnevezésű külterületi közút kiépítetlen szakasza, 600 m hosszon, valamint a Mátyásbokor úthoz csatlakozó Csernyikbokor út kiépítetlen szakasza, közel 250 m hosszon.
Csapadékvíz-elvezetés
A város több pontjára is érvényes megállapítás, hogy a csapadékvíz-elvezető csatornarendszer nagyobb esőzéskor túlterhelt, és nem képes a földfelszínen összegyűlt, nagy mennyiségű vizet elvezetni, így ilyenkor az utak felületén álló víztócsák akadályozzák a forgalmat. Nyíregyháza önkormányzata Kassa önkormányzatával közösen bruttó 962 906 euró összegű támogatást nyert egy interreges, határokon átívelő program keretében. A projekt egyik megvalósítási helyszíne a Kossuth utca belvároshoz közeli része. A tervezés során a meglévő csapadékvíz-elvezető hálózat újraméretezése azt mutatta, hogy a csatornahálózat tározókapacitását növelni kell, záportározókat szükséges beépíteni a meglévő rendszerbe. Így egy esetleges villámárvíz során, az összegyűlő esővíz öt darab, föld alá telepített, összesen 311 köbméter térfogat kapacitású záportározóba folyhat be, és kerül tárolásra addig, amíg a vízáramlat levonul, és a csatornarendszer többi része ki nem ürül. A fejlesztés költsége: nettó 63 990 464 forint, megvalósítási határidő: 6 hónap. A munkaterület átadása 2024. szeptember 13-án történt, a befejezése a jövő esztendő első felében várható.
Buszvárók megújítása
Az sem mindegy, hogy a több lépcsőben modernizált közösségi közlekedés használata során milyenek a várakozási körülmények. Az év első felében újabb öt modern, zöld, fehér, kék színű esővédő utasvárót helyeztek ki városszerte (a Luther utcán, a Kállói út–Csárda utcai buszfordulónál, a Kemecsei úton, a volt Vadász Csárdával szemben, a Tünde és Lomb utcák kereszteződésénél, valamint az Állomás téren, a vasútállomással szemben), így az évekkel ezelőtt indult program következtében számuk már eléri a 150-et.