A lakossági fogyasztók többsége elégedett a hálózati elosztók teljesítményével

A MEKH felhasználói elégedettségmérésnek célja, hogy átfogó képet nyerjen a villamosenergia-szolgáltatók munkájáról, és arra ösztönözze őket, hogy minél jobban megfeleljenek a fogyasztói igényeknek.

A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) évente vizsgálja a fogyasztók elégedettségét a villamosenergia-szolgáltatás minőségével kapcsolatban. A vizsgálat kiterjed az elosztói tevékenységet ellátó engedélyesek, valamint az egyetemes szolgáltatásban résztvevő szervezetek munkájának értékelésére. A felmérés külön-külön összegzi a lakossági és nem lakossági fogyasztók véleményét.

A hálózati elosztó a vezetékrendszer tulajdonosa és üzemeltetője. Az elosztó feladata a villamos energiának az elosztó hálózatokon történő továbbítása, a felhasználókhoz történő eljuttatása, illetve az ehhez kapcsolódó minden olyan műszaki és gazdasági tevékenység, amely a villamos energia megfelelő minőségű továbbítása érdekében szükséges.

Az elosztói tevékenységgel kapcsolatos lakossági vélemények összegzése:

A villamosenergia-ellátás folyamatossága

A megkérdezett lakossági fogyasztók a villamosenergia-ellátás folyamatosságát igen fontosnak tartják, a felmerülő hibák gyakoriságára érzékenyek. 2017-ben nem változott jelentősen a hibát észlelők aránya az előző évekhez viszonyítva: rövid üzemszünetet a megkérdezettek 39 százaléka, hosszabb üzemszünetet 31 százaléka, hálózati hibát 9 százaléka észlelt. Feszültségingadozást is hasonló arányban tapasztaltak, mint egy évvel korábban (19 százalék).

Hálózati hiba, hibabejelentés, hibaelhárítás

Hálózati hibát a válaszolók 9,3 százaléka érzékelt 2017-ben. A hibát észlelők többsége (58 százalék) ezt nem jelentette be. A hibákat bejelentő lakossági válaszadók 86 százaléka inkább kedvezőnek, 14 százaléka pedig inkább kedvezőtlennek tartotta a bejelentés kezelésével kapcsolatos tapasztalatait. A hibaelhárítás gyorsaságát nagyon jónak, jónak vagy inkább jónak minősítők aránya 86 százalék, míg valamilyen mértékben rossznak a válaszadók 14 százaléka értékelte.

A szerelők tevékenysége

A válaszadók döntő többsége, 98 százaléka jónak minősítette a szerelők munkáját és csak 2 százalékuk volt elégedetlen. Nagyon elégedetlen fogyasztó csak elvétve akadt, míg a nagyon elégedettek aránya 35 százalék volt.

Ügyintézés

A megkérdezett lakossági fogyasztók mintegy 5,3 százalékának volt az elosztói engedélyest érintő ügyintézési tapasztalata. A műszaki ügyintézésben érintett személyek hasonló mértékű elégedettségről számolnak be, mint az egy évvel korábban megkérdezettek. Az ügyintézéssel az érintett válaszadók nagy többsége elégedett volt (94 százalék), mindössze 6 százalékuk volt valamilyen szempontból elégedetlen.

Közvilágítás

A lakókörnyezet közvilágításának a válaszadók igen nagy fontosságot tulajdonítanak. A közvilágítással elégedettek aránya összességében 91 százalék, ezen belül a teljesen elégedettek aránya 23 százalék volt. A teljesen elégedetlenek aránya csupán 1 százalékos, az elégedetlenek aránya az összes válaszadó körében 9 százalék.

A fogyasztás megbízható mérése

A fogyasztásmérés megbízhatósága kiemelkedően fontos a lakossági fogyasztók számára, éppen ezért pozitívumként állapítható meg, hogy a megkérdezett fogyasztók 99 százaléka volt elégedett a mérés megbízhatóságával. Elenyésző, 1 százalék az elégedetlenek aránya. A teljesen elégedettek aránya 31 százalék.

Leolvasás

A számlakészítés információs alapja a fogyasztásmérő állása. A megkérdezett lakossági fogyasztók 94 százaléka évente egyszer találkozik a fogyasztásmérő-leolvasóval. A döntő többség (79 százalék) éves leolvasás alapján havonta fizeti a részszámlákat. A megkérdezett fogyasztók jelentős mértékben elégedettek a leolvasás azonosításával és időzítésével, szinte mindenki pozitív véleményt fogalmazott meg, alig néhány fogyasztó volt elégedetlennek tekinthető. Magas, 36 százalék a teljesen elégedettek aránya.

A vizsgálatról

A vizsgálatba vont engedélyesek által megbízott piackutató intézetek 2017 őszén személyes kérdőívvel keresték meg a mintavételi feltételeknek megfelelő háztartásokat (összesen 7200 háztartás) és 2400 nem háztartási ügyfelet. A vizsgálatban érintett szervezetek az EDF DÉMÁSZ Zrt., az EDF DÉMÁSZ Hálózati Elosztó Kft., az ELMŰ-ÉMÁSZ Energiaszolgáltató Zrt., az ELMŰ Hálózati Kft., az ÉMÁSZ Hálózati Kft., az E.ON Dél-dunántúli Áramhálózati Zrt., az E.ON Észak-dunántúli Áramhálózati Zrt., az E.ON Tiszántúli Áramhálózati Zrt., valamint az E.ON Energiaszolgáltató Kft.

A teljes felmérés ide kattintva érhető el.