A Magyar Közút beruház Nyíregyházán is

Már a Magyar Közút hivatalos honlapján is elérhetőek a 2018-as fejlesztési tervek, amiket érdeklődésünkre meg is erősített a cég kommunikációs vezetője. Eszerint többtucatnyi helyszínen végeznek majd jellemzően burkolatfelújítási munkálatokat Szabolcs-Szatmár-Beregben, s ezek egy része érinti Nyíregyházát és környékét is. Részben nemzeti, részben uniós (TOP) forrásokból valósulnak meg a munkák, s valóban kritikus részek kapnak majd új aszfaltszőnyeget.

Folytatják a híd felé

Csak a rend kedvéért: alapvetően a nagykörút és az azon túli szakaszok, a kivezető utak tartoznak a Magyar Közút fennhatósága alá. A példa kedvéért: a Bethlen Gábor utca (a belvárosból nézve) a nemrég felújított Mező utcai csomópontig az önkormányzaté, viszont a híd felé és azon túl már a közúté.

Ez a kis szakasz is azok között van, amik a tavaly decemberben átadott kereszteződés környezetében tervezett beruházásokhoz kapcsolódóan megújulnak.

S talán a híd is, aminél azért a feltételes mód, hiszen a felüljáró vizsgálata most történik, a szükséges beavatkozások ennek elkészülte után válnak ismertté, ezek alapján tudnak a kivitelezésükre intézkedni. Bár, mint a cég kommunikációs vezetőjétől, Pécsi Norbert Sándortól megtudtuk, a felüljárón nemrégiben a legszükségesebb korlátjavítási munkákat elvégezték, jelenleg a híd teherbírásával, szerkezetével probléma nincs. S valószínűleg a másik oldalon is folytatják a munkát, összehangolva az önkormányzat Derkovits utcát érintő fejlesztési terveivel.

36-os, 41-es

De nemcsak a 36-os, hanem a 41-es (egyébként a besorolás szerint I. rendű) főút egy része is rajta van az idei listán. Ez a valóságban a kórházi „nagy” SZTK környékét jelenti, egészen a Család utcai csomópontig. S mint köztudott, a Törzs utca többpontos fejlesztését is tervezi az önkormányzat a közeli jövőben.

Kabalás és körforgalom

A 4-es számú főút a honlapon elérhető térkép alapján több kilométeren válik biztonságosabbá. A beavatkozás kisebbik egysége a belterületet érinti, Debrecen felől érkezve a TIGÁZ elágazástól a körútig tartó szakaszt, beleértve a Debreceni úti felüljárót is. Ami viszont még látványosabb lesz: Záhony felé elhagyva a várost, a Kabalásra, illetve a szomszéd településekre igyekvők is örülhetnek, az ottani, már méltatlanná váló szakasz egy jelentősebb része lesz friss. Sőt, egy, a tapasztalatok szerint nagyon balesetveszélyes kereszteződés kap jó megoldást: körforgalom épül a Nyírtura–Nyíradony összekötő és a Nyíregyháza Keleti elkerülő, tehát a 4102 és a 403 jelzésű utak csomópontjában.

Leghamarabb tavasszal indulhatnak

Emellett biztosan megtörténik az Oros–Nyírjestanya közötti bekötőút kivitelezése. Egyelőre a valószínű kategóriában van egy nagyon fontos rész: információink szerint szintén közel áll a végső döntéshez a Nyírszőlősi bekötőút, tehát a 3822-esnek egy nagyon jelentős szakasza: nagyjából a vasúttól 5,5 kilométeren (!) kaphat új aszfaltszőnyeget az erősen elhasznált, sokak által járt, Nyíregyházának nagyon fontos szakasz.

S hogy mindez mikor?

Törvény írja elő, hogy március közepéig hivatalosan nem is kezdhetnek, meg kell várni a beruházásokkal a téli üzemeltetési időszak végét, s a nagy aszfaltkeverő-telepek is csak áprilisban indulnak be gőzerővel. Erre szükség is lesz: rengeteg beruházás várható megyeszerte, így – tekintve, hogy az egyes közbeszerzési eljárások is csak most indulnak – nem lehet még pontosan tudni a megvalósítás sorrendjét sem. Ami biztos, hogy márciustól már lehet találkozni a projekteket megjelenítő, tájékoztató táblákkal, és az is, hogy bizonyos pontokon és időszakban nagy szükség lesz a lakosság, a közlekedők türelmére. De, a listát böngészve, s a fejlesztés befejezte utáni időszakra gondolva, minden bizonnyal megéri.

Az önkormányzat is fejleszt

A fentebbi fejlesztések persze messze nem jelentik az összes nyíregyházi „utas” beavatkozást az idén. Mint korábban több téma kapcsán a városházi információk alapján előre jeleztük: 2018-ban és jövőre is számos részen várható fejlesztés, amiről részletesen később adunk tájékoztatást.

 

Tarczy Gyula