hirdetés
A kormányzati támogatás is nagy szerepet játszik a károsanyagkibocsátás-mentes közlekedés térnyerésében.
Folyamatosan beszámolt a hirado.hu az elektromos autózáshoz kapcsolódó autóipari beruházásokról, és arról, hogy milyen gyorsan halad az elektromobilitás terjedése hazánkban. A legfrissebb statisztikai adatok szintén jól mutatják ezeket a folyamatokat. A 2020-as évben az Európai Unióba és Magyarországon is nagy ugrást láthattunk a károsanyagkibocsátás-mentes járművek arányban.
Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) friss statisztikái szerint az újautó-eladásokban 2020-ban 10,5 százalékra nőtt az elektromos meghajtású személygépkocsik aránya a 2019-es 3 százalékról (a nemzetközi szervezet statisztikáiban ide számítják a tisztán elektromos és a plug-in hibrid autókat). A hibrid elektromos autók aránya pedig 5,7 százalékról 11,9 százalékra emelkedett.
Így tavaly már minden negyedik új autó az EU-ban elektromos, hibrid elektromos vagy alternatív üzemanyagú autó volt.
A gyors átrendeződést erősítette az is, hogy a koronavírus-járvány gazdasági hatásai miatt az EU-ban csökkent az új benzines és dízelautók eladási száma. A dízelautók aránya 3,5 százalékkal, a benzinüzeműek aránya pedig több mint 10 százalékkal csökkent egy év alatt az új autók között.
Darabszámban ez azt jelenti, hogy az új eladott elektromos személygépkocsik száma 388 000-ről 1 046 000-re nőtt. A hibrid autóké pedig 742 000-ről 1 183 000-re.
A kormányzati támogatásoknak köszönhetően Magyarország ezen a téren európai szinten is jól teljesít. Hazánkban 2020-ban három-háromezer tisztán elektromos és plug-in hibrid autót adtak el. A 6042 eladott új elektromosan tölthető autóval Magyarország megelőzi többek között Csehországot (5243 darab), Romániát (2837 darab), Görögországot (2135 darab) és Szlovákiát (1484 darab), de lakosságarányosan Lengyelországot (8099 darab) is.
A hibrid autók terén még jobban teljesített Magyarország, ebben a kategóriában három és félszeresére nőtt egy év alatt az eladott új autók száma, ami a leggyorsabb növekedést jelentette az egész EU-ban. Itt már nemcsak az EU keleti felének országait, de többek között Ausztriát, Belgiumot, Finnországot, Írországot és Svédországot is megelőzzük az új autók számában.
Magyarországon egy év alatt 12 000-ről 38 000-re nőtt az eladott, új elektromos és hibrid elektromos személygépjárművek száma.
Folyamatosan nő hazánkban az elektromos járművek száma a közlekedésben, ebben pedig a kormányzatnak is nagy szerepe van.
„Az elektromos gépjárművek esetében 2016 óta már három körben írt ki az Innovációs és Technológiai Minisztérium, illetve az elődei vásárlási támogatási pályázatokat. A legutóbbi májusban zajlott le, és örömmel konstatáltuk, hogy nagy sikerrel” – mondta januárban Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérum energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára az M1 Kék bolygó című műsorában.
Az autópiaci átrendeződés eredményeként 2020-ban Magyarországon az új eladott személyautók közül már minden negyedik hibrid, minden huszadik pedig elektromosan tölthető volt.