Ajándékok cseréje

A legfontosabb tanács az, hogy mindig őrizzük meg a kereskedőtől kapott nyugtát. Hibás terméknél ugyanis kérhetjük annak javítását vagy cseréjét, illetve vételárának leszállítását vagy a teljes vételár visszatérítését. De kizárólag nyugta, illetve számla ellenében. Ez abban az esetben is érvényes, ha leárazási akciók keretében jutottunk az adott termékhez. Régi tévhit, hogy a fogyasztók a vásárlás után három napon belül a hibátlan terméket is visszavihetik, és kérhetik annak cseréjét vagy vételárát. Amennyiben tartós fogyasztási cikket vásároltunk, és az a vásárlástól számított három munkanapon belül meghibásodik, akkor azt a kereskedő köteles kicserélni. A cseréhez nem szükséges az eredeti csomagolás megléte. Jogainkat csak minőségi kifogás esetén tudjuk érvényesíteni. Ha egy termék nem hibás, csak a méret vagy szín miatt nem tetszik a megajándékozottnak, akkor a kereskedő nem köteles a cserére, avagy a vételár visszafizetésére. Az ünnepekre való tekintettel néhány kereskedő meg szokta ígérni, hogy a terméket akkor is visszaveszi, ha az nem tetszik később.

Internetes vásárlás esetén az árucikk átvételétől számított tizennégy munkanapon belül indoklás nélkül elállhatunk a szerződéstől. A terméket saját költségünkön vissza kell küldenünk a kereskedőnek, neki pedig harminc napon belül kell visszatéríteni az általunk kifizetett összeget. Az is előfordulhat, hogy a fogyasztó megrendeli a terméket, de készlethiány miatt azt a vállalkozás nem tudja szállítani. Ebben az esetben, amennyiben részünkről történt bármilyen kifizetés, akkor azt az összeget haladéktalanul, de legkésőbb harminc napon belül köteles a vállalkozás visszautalni. A fogyasztóvédők azt javasolják, ha nem sikerül megegyeznünk a kereskedővel, forduljunk a megyei kereskedelmi és iparkamarák mellett működő békéltető testületekhez.

Szoboszlai Tibor

(Fotó: internet)