hirdetés
„Csak egy percre álltam meg, míg kijön a gyerek a suliból”, „csak a fűtés/hűtés miatt nem állítom le”, „a hidegen indulás árt a motornak”, „ez egy nagyon modern motor, nem ez szennyez, hanem a lakossági fűtés”. Ismerősek ezek a kifogások? Használta vagy hallotta valamelyiket mostanában? Sajnálatos. Ezek a bevezető gondolatai a Zöld Akciócsoport újabb cikkének, melyet Fekete Éva jegyez, s melynek elkészültéhez az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség, illetve a Levegő Munkacsoport anyagait használták fel.
Budapest egyik kerületében figyelemfelhívó táblák kihelyezését tervezik, hogy az autósok ne járassák feleslegesen a motort, több európai nagyvárosban pedig, így például Bécsben is, jelentős bírságra számíthat, akit rajtakapnak, hogy álló helyzetben pöfög. Ha a büntetést nem is, de azt mindenképp támogatjuk, hogy a motorok üresjárati működtetésének káros hatása tudatosuljon minden autóvezetőben. A Levegő Munkacsoport ajánlását, miszerint már a gépjárművezető-képzés anyagába is integrálni kellene ezt a szemléletet, remek ötletnek találhatja mindenki, akit aggaszt városunk tartósan és kimagaslóan szennyezett levegője. Összegyűjtöttünk tíz érvet a motor leállítása mellett.
1. Üzemanyag-megtakarítás
Öt perc motormelegítés, három perc várakozás az iskola előtt, négy perc telefonálás a parkolóban állva. Ennyit legalább hagyjuk feleslegesen pöfögni az autót naponta, ami hat óra havonta, 73 óra évente. Napi 12 perc járó motorral állás az 100 liter üzemanyag felesleges elégetését jelenti egy évben.
2. Pénzmegtakarítás
A fenti számításon elindulva, hazánkban körülbelül 6 millió liter üzemanyagot füstölnek el feleslegesen az autósok, akik csak pár perc kényelemért nem fordítják el a kulcsot az autóban, ha megállnak.
3. A bolygó védelme
Ha mindenki leállítaná a motort, mikor megáll, várakozik, telefonál a járó motorú kocsiban, az a fentiek alapján 6 millió autó károsanyag-kibocsátásától kímélné meg levegőnket. Ez csak Magyarországra kalkulált adat. Globálisan súlyosabb a helyzet és ismerve a tényt, hogy minden mindennel összefügg, érdemes nem magunk alatt vágni a fát.
4. Egészségmegőrzés
A járművek kipufogógáza bizonyítottan összefüggésbe hozható az asztmával, allergiával, szív- és tüdőbetegségekkel, valamint a rákos megbetegedések számának növekedésével. Bár azt hisszük, saját kocsink bűze kívül marad az utastéren, de sajnos ez nem így van. Magunk is szívjuk, amit autónk kipufog.
5. Szellemi épség
Az Egyesült Államokban lezajlott vizsgálatok eredményei kimutatták, hogy azoknak a gyerekeknek, akik magzati korban ki vannak téve a járművek kipufogógázai okozta káros hatásoknak – például az utastérben melegedő édesanyjuk méhében –, az életkoruknak megfelelőtől több ponttal elmarad az IQ-juk.
6. A dízel a „leggázabb”
A dízel technológia az összes fejlesztéssel (DPF szűrő, karmid adagolórendszer stb.) együtt sem képes arra, hogy az egészségre legveszélyesebb, 50 nanométer alatti részecskék számát és a nitrogén-oxid kibocsátását akár csak egy 20 éves benzines autó kibocsátásszintjére hozza. A városi SUV-ok bizonyítottan a legkárosabb szereplői a városi forgalomnak, de minden dízel csúcsszennyezőnek számít, ha szálló porról van szó. Mindig állítsa le a motort, ha megáll! Az alkatrész kopása nem lehet erősebb érv, mint mások egészsége.
7. Láthatatlan gyilkos
Gyakran hivatkoznak az autósok mentségként a modern, szűrőkkel felszerelt motorjaikra, ha kritikusaik felelősségre vonják őket a városok rossz levegőjéért. Túl azon, hogy az autógyárak nem rettennek el az adathamisítástól sem, ha az eladások növeléséről van szó, a saját kibocsátásunkat mi magunk is hajlamosak vagyunk bagatellizálni. Sok kicsi sokra megy, bizonyított tény, hogy a városi forgalom jelentősen hozzájárul a légszennyezettséghez. Ráadásul a legveszélyesebb, a PM2,5, azaz a 2,5 mikronnál kisebb részecske kibocsátásának jelentős részéért épp a modern motorok tehetők felelőssé. Ez az a részecske, mely egyáltalán nem képes kiürülni a légutakból. Egy átlagos lakásban 4000 darab részecskét mérhetünk, egy forgalmas útszakasz melletti járdán 30 000 körüli mennyiséget. Egy modern dízel gépjármű mögött haladva autónk légterébe 179 552 darab, vírus méreténél is kisebb részecske kerül egyetlen köbcentiméterbe.
8. Jót tesz az autónak is, ha nem pöfögünk
Az indulás előtti hosszas bemelegítés a keleti autókhoz köthető rossz beidegződés, mely a lakótelepi garázssorok speciális miliőjét idézi fel bennünk. A mai modern személyautók azonban – legyen szó benzines vagy éppen dízel típusokról – nem igazán igénylik azt, hogy a hidegebb idők beálltával elindulás előtt bemelegítsük a motorjukat. Egy rövid bemelegítésről persze szó lehet, de alapvetés, hogy napjaink autóit sokkal jobb úgy üzemi hőfokra hozni, hogy óvatos gázpedálkezeléssel mihamarabb elindulunk velük. A túl sokáig tartó üresben pöfögés kifejezetten káros az autóra is.
9. Ne tetézze a bajt!
Városunk levegője kisebb-nagyobb megszakításokkal folyamatosan az egészségre káros mennyiségben tartalmazza a PM10 jelzésű szálló port. Ha ön csak saját kényelméért járatja a motort, másokat és magát is mérgezi. Ne legyen az ön kényelme fontosabb a belélegzett levegő minőségénél!
10. A jó példa ragadós
A kulcs elfordításával tehát környezetünket, magunkat, gyermekeink jövőjét és az autónkat is védjük, de mindezeknél fontosabb, hogy utasainknak és a következő nemzedéknek is jó példát mutathatunk.