hirdetés
Rekordévet zárhatott 2021-ben a magyar használtautó-piac, és idén még inkább felélénkülhet az import, hiszen még mindig komoly fennakadások vannak az autógyárakban. Ebben az iparágban is felléptek ellátási problémák, ezen belül leginkább a csiphiány, az alapanyag-drágulás és az infláció okoz gondot, idehaza pedig a forint leértékelődése növeli az árakat. Ennek következtében mind az új-, mind a használtautó-piacon tovább emelkedhetnek az árak.
Folyamatos drágulás
Az újautó-piac fennakadásai miatt a vásárlók egy része a fiatalabb használt kocsik között nézelődik, és nem ritka, hogy az újkori árnál is magasabb összeget fizet érte. A várakozások szerint 2022-ben már közel 2 millió forintba kerül egy átlagos használt autó. Ahogy szinte minden szektor, az autóipar is szembesült a koronavírus-járvány kedvezőtlen hatásaival. A visszaeső termelés miatt jelentős várólisták alakultak ki, miközben a listaárak is megugrottak. Ennek hatására az eredetileg új autó vásárlását tervezők komoly hányada a használtautó-piacon próbálja megtalálni új járművét.
„2020 tavaszán kezdődött a pandémiás válság, az első két hónapban jelentős visszaesés volt a használt autó piacán, nyártól viszont egy fokozatos felívelés volt tapasztalható. Ez azt jelentette, hogy főleg a kisebb értékű autókra mutatkozott nagy kereslet, később viszont az árak is emelkedni kezdtek, köszönhetően az euró 330-as szintekről 360-közeli emelkedésének, plusz az új autók piacán tapasztalható kínálat visszaesése is a használt autók irányába terelte a keresletet” – mondta Gulyás József, a 3G Car Kft. tulajdonosa.
Rekord az eladásokban
Egyes források szerint november végéig már mintegy 755 belföldi használt autó cserélt gazdát, a teljes évre ez a szám várhatón 820 ezer körül alakulhat, jóval a 2019-es eddigi rekordérték felett. Magyarországon leginkább a növekvő infláció és a forint gyengülése okozta a listaár-emelkedést, emellett az új környezetvédelmi normák bevezetése is növelte az újautó-árakat.
„Az elmúlt egy évben 20–25 százalékos növekedés történt, ez azt jelenti, hogy hiába öregszenek az autók, az árak évről évre nemhogy csökkennének, hanem emelkednek. 2022-ben, amíg a gyártási kapacitások nem állnak helyre, addig az árak nőni fognak. Én 10–15 százalékos emelkedést várok, ez pedig csak akkor fordulhat meg, ha nem kell 1–1,5 évet várni az új autók értékesítésekor.”
Kilátások 2022-re
Az importált autók közel kétharmadának életkora meghaladja a 10 évet, és legalább 15 éves az állomány mintegy 40 százaléka. A 2022-es kilátások kapcsán az várható, hogy az év első felében mindenképpen fennmarad a félvezetőhiány miatt kialakult pótlólagos kereslet ebben a szegmensben, vagyis arra számíthatunk, hogy az idei használtautó-import a tavalyi mintegy 132 ezer darab/év szintet is meghaladhatja.