Az elektromosautó-ipar Nyíregyháza számára is lehetőségeket nyit

hirdetés

A már érkező dél-koreai és német nagyberuházók is a zöld átállást segítő szektorhoz kötődnek.

Mint közismert, az elmúlt időszakban két jelentős beruházó jelentette be nyíregyházi fejlesztését. A dél-koreai W-Scope már az építkezést is elkezdte, az akkumulátorok nélkülözhetetlen elemét, szeparátorfóliákat fognak majd gyártani, teljes kapacitásnál 1200 munkavállalóval. Január végén pedig azt jelentették be a Külgazdasági és Külügyminisztériumban, hogy a német Boysen cég is Nyíregyházát választotta, s a BMW régi beszállítójának profilja az akkumulátorokhoz szükséges fém takarólemezek gyártása lesz, 400 embernek adva munkát, így ez is a dinamikusan fejlődő elektromosautó-iparhoz kötődik. Ezúttal az Ipari Park Kft. ügyvezetőjét kérdeztük a befektetők ideérkezésének sokszor hosszú ideig tartó hátteréről, dr. Podlovics Roland alpolgármestert az előkészítési folyamatokról, Szijjártó Péter minisztertől a Boysen bejelentéskor elhangzott beszédéből szemezgetünk, valamint idézzük a zöld átállásról a terület uniós biztosát.

Bartók Dávid: Hogyan érkezik egy befektető?

Az Ipari Park Kft. ügyvezetője az alábbiakban abba a hónapokon, akár éveken át tartó folyamatba avat be részletesen, aminek a városlakók már csak a végét látják, amikor bejelentik a beruházást. Természetesen most is zajlanak ilyenek.

Alapvetően több felől is érkeznek potenciális befektetői megkeresések Nyíregyháza irányába, de a legjelentősebb ilyen típusú együttműködés a Nemzeti Befektetési Ügynökséggel (HIPA) van. Elmondható, hogy nemzeti szinten a HIPA fogja össze és koordinálja a Magyarország iránt érdeklődő befektetőket. Első körben általában e-mailben érkezik a megkeresés, hogy az adott érdeklődő mit keres, milyen igényei vannak és esetleg néhány egyéb kiegészítő információt. A befektetői megkeresések tartalma nagyon eltérő, ami nagyban függ attól, hogy az adott cég hol is tart a beruházás megvalósításában. Vannak, melyek csak érdeklődnek, s vannak, akik nagyon konkrét elképzeléseket írnak le.

Bartók Dávid

Meg kell ismerni az igényeket

A beérkezett információkat feldolgozzuk és megvizsgáljuk, hogy a kapott adatok alapján mit tud Nyíregyháza kínálni, majd ezzel párhuzamosan összeállítunk egy rövid bemutató anyagot, melyet megküldünk az érdeklődőnek, a tanácsadónak vagy a HIPA-nak. Az ezt követő időszak is teljesen befektetőfüggő. Van, aki néhány héten, de akár néhány napon belül is válaszol, és további adatokat kér. Ha eljutunk eddig a pontig, akkor a város már kérni szokta a személyes egyeztetés megtartását, hiszen a város érdeke is, hogy megismerjük a potenciálisan Nyíregyházán befektetni vágyókat, az igényeiket és elképzeléseiket.

Versenyeztetik a városokat

Ugyanakkor vannak olyan érdeklődők, akiktől nem érkezik semmilyen visszajelzés, amelynek számos oka lehet, például több várost „versenyeztetnek”, de még nem mindenhonnan kapták meg a kért információkat, a belső folyamataik még nem zárultak le vagy egyszerűen egy másik város nyerte el a tetszésüket. A személyes egyeztetést, úgynevezett „site-visit”-et tekinthetjük mérföldkőnek, hiszen azt jelenti, hogy az érdeklődő cég pénzt és időt szán arra, hogy ellátogasson városunkba és jobban megismerje azt. Ugyanakkor ez az említett több város versenyeztetéséhez hozzátartozik, nemcsak Nyíregyházára, de valószínűleg a környező országokba, de akár más magyarországi településekre is ellátogatnak.

Személyes egyeztetések, konkrét tárgyalások

A személyes egyeztetéseken nyílik lehetőség arra, hogy jobban megismerjük a céget, a közműigényeket, a projekt ütemtervét, munkaerőigényét és még számos egyéb dolgot. Mi is jobban be tudjuk mutatni, mi az, amit városunk nyújtani tud, mik a fejlesztés irányai, a jövőbeni célok. Igény esetén megmutatjuk az ipari parkot és a fejlesztési területet is, hogy arról is személyes benyomásokat szerezzenek. Ilyen típusú személyes egyeztetésre bizonyos időközönként többször is sor kerülhet, ez a városon és a befektetőkön múlik. Természetesen jó jel, ha egy befektető többször visszatér, hiszen akkor komolyan felkeltette a városunk az érdeklődését. Az ilyen alkalmakon már sokkal konkrétabban és részletesebben kerül bemutatásra egy-egy terület, találkoznak a szakképzési centrum és az egyetem képviselővel, adott esetben el is látogatnak egy intézménybe vagy éppen referencialátogatást tesznek egy már régóta a városban működő cégnél.

Szándéknyilatkozat, adás-vétel

Ha mindkét fél úgy ítéli meg, hogy a személyes egyeztetéseken elhangzottak alapján a beruházásnak városunk megfelel, akkor tovább haladunk a nagyon részletes jogi és műszaki természetű kérdéseken, adott esetben szándéknyilatkozatot írunk alá, előkészítjük az adás-vételi szerződést, közben folyamatosan egyeztetve a feltételeket, kialakítjuk a kért telket, és még számos egyéb részletet egyeztetünk. A fenti csak egy rövid összefoglalás, hiszen maga a teljes folyamat hónapokig, de akár évekig is eltarthat.

Szijjártó: Nagy siker a nyíregyházi beruházás

A német Boysen cég fejlesztését bejelentő, január végi, budapesti sajtótájékoztatóján Szijjártó Péter úgy fogalmazott: újabb nagy elektromosautó-ipari siker a nyíregyházi beruházás, hiszen egy nagy beszállító vállalat érkezik hozzánk 60 milliárd forint értékben, 400 munkahely teremtésével, a kormány 5,6 milliárd forintos támogatásával.


A nyíregyházi új Boysen-gyár a tervek szerint 2025-re üzembe áll


A BMW gyár számára fognak akkumulátortakaró lemezeket gyártani, ez a cég első olyan beruházása világszinten, ahol kizárólag elektromos autóhoz kapcsolódó alkatrészeket készítenek majd a legmodernebb technológiával, magas automatizáltsággal, megújuló energiára alapozva. A továbbiakban a bejelentéskor elhangzott beszédéből idézünk.


Szijjártó Péter

„Látható, hogy a gazdasági válság idején egy folyamat zajlik rendíthetetlenül, és megy előre mindenfajta nehézség és változás dacára, az elektromos autók térnyerése a világ autóiparában. Ez nem kizárólag üzleti, gazdasági törvényszerűség, hanem olyan politikai döntés eredménye, melynek meghozatalában az Európai Unió hatalmas szerepet vállalt. Az EU az egyik élharcosa annak a folyamatnak, hogy 2050-re klímasemlegességet érjünk el, az ehhez szükséges döntések egyre-másra születnek Brüsszelben. Például olyanok, melyek a hagyományos autóipar háttérbe szorításával az autóipart teljes egészében átadják az elektromos meghajtásnak. Ez egy világos, határozott európai uniós döntéssorozat eredménye. Ha környezetvédelemről, károsanyag-kibocsátásról beszélünk, mindannyian tudjuk, hogy a közlekedés jelenti ennek egyik legfőbb forrását, átalakítása nélkül a klímavédelmi célok nem érhetők el. Az is világos, hogy az elektromos autózás elterjedése nélkül nem csökkenthető hosszú távon és nagy mértékben a közlekedési ágazat környezetszennyezése. Ezért is furcsa, amikor önmagukat zöldnek nevező politikusok az elektromosautó-iparral szemben érvelnek, s azt próbálják meg felhasználni valamifajta zavarkeltésre, és balhézásra. Ehhez meg kell teremteni a gyártási kapacitásokat, amikhez komoly beruházások kellenek, amiért őrületes európai verseny indul meg. Aki beruházásokat tud magához vonzani, annak lehet esélye arra, hogy elkerülje a recessziót és a tömeges munkanélküliséget. A versenyben Magyarország a világ legjobbjai közé tartozik, a nagy német autómárkák elektromobilitási stratégiájuk jelentős szeletét helyezték Magyarországra, s keleti beszállítók is érkeztek, hogy a német autógyárakat kiszolgálják. Magyarország az elektromos akkumulátorgyártás tekintetében már ma is a világ 3. legnagyobb kapacitásával rendelkezik.”

Dr. Podlovics Roland: A területelőkészítés kevésbé látványos, de kiemelten fontos

Látható, hogy az ipari park fejlesztése egy nagyon összetett és időigényes folyamat, melynek főleg az előkészítő része kevésbé látványos, de szükséges. Ezúttal a beruházási területek előkészítésének egy részéről kérdeztük a gazdaságfejlesztésért felelős alpolgármestert, dr. Podlovics Rolandot.

Amikor 2019-ben az önkormányzat elkezdte a be­fektetésösztönzés kiépítését és megerősítését, az egyik első lépésként áttekintette, mivel tud versenyelőnyt szerezni más városokkal szemben és egyértelműen látszott, hogy a terület előkészítettsége egy ilyen pont. Egy befektető általában nagyon feszített ütemtervvel dolgozik, sok esetben egy olyan országban építi fel az új gyárát, amelyben korábban még nem volt jelen, tartania kell a vállalt beszállítási határidőket. Ehhez a feszített ütemtervhez tud a város hozzájárulni egy jól előkészített területtel. Az elmúlt 2-3 évben rendkívül sok, kevésbé látványos munka folyt, melyekkel ugyanakkor időt spóroltunk a befektetőnek. A területismertető talajvizsgálati jelentés keretében több mint száz 5 és 10 méteres fúrást végeztünk, melynek eredményeként megállapítható a talajvíz vagy éppen a teherhordó réteg szintje.

Dr. Podlovics Roland

Mi van a föld alatt?

Egy befektetőnek mindig fontos kérdés, hogy van-e valami a föld alatt, például csövek, vezetékek, régészeti jelenségek. Mivel a terület hosszú évtizedeken keresztül mezőgazdasági művelés alatt állt, vezetékek, csövek nincsenek a területen, azonban régészetileg fontos a feltérképezés. Ennek meghatározásához elkészült az úgynevezett Előzetes Régészeti Dokumentáció (ERD), melynek keretében a Magyar Nemzeti Múzeum munkatársai geofizikai felmérést és levéltári kutatást végeztek, amely eredményeként térképen is szemléltetve láthatjuk, mire kell számítanunk régészeti fronton. Fontos, hogy ez a régészeti folyamatnak csak az első lépése, amelyben konkrét feltárást, ásást nem végeznek. Ezt követi a próbafeltárás, majd a teljes felületű feltárás, melynek nagyságát a múzeum munkatársai határozzák meg. Az említett 2. és 3. lépés alapvetően beruházói feladat és ezen munkálatok végezhetőek építési engedély megléte nélkül is, mivel mindenfajta alapozási, cölöpözési tevékenységet meg kell előzzön a teljes régészeti folyamat, melyet kizárólag a Magyar Nemzeti Múzeum végezhet. Persze együttműködéssel és ütemezéssel párhuzamosan is végezhető.

Talajvizsgálat: megvan a 2022-es alapállapot jelentés

Elkészült egy, a talaj- és talajvíz-szennyezettséget bemutató alapállapot jelentés 2022 májusában, amelynek pont az volt a célja, hogy bármilyen befektetői tevékenység megkezdése előtti állapottal rendelkezzünk. Ez alapján meg tudjuk állapítani, hogy az adott szennyeződés már a „földben vagy vízben” volt vagy a beruházói tevékenység eredményeként került oda.

195 mintából dolgoztak

Talajvizet 33 mintából, a talajt pedig 65 mintából vizsgálták különböző mélységű fúrásokkal. Például a talaj esetében fúrásonként 1 db feltalaj és 2 db altalaj mintát vettek, a szakemberek tehát összesen 195 mintából dolgoztak. Vizsgáltak 16 toxikus elemet, alifás szénhidrogént, peszticidet, vízkémiát és még egyéb elemeket.

Túlzott műtrágyahasználat, magas nitrátszint

A hatósághoz benyújtott jelentés bírálata megállapította például, hogy talajvíz esetében 9 mintában lehetett tapasztalni nitrátszennyezettséget, amely egy minta esetében többszöröse a megengedett határértéknek és további minták esetében is tapasztalható a túllépés. Ez feltételezhetően a korábbi túlzott műtrágyahasználatból ered. Egyéb elemek, mint például szulfát, nátrium is meghaladta a határértéket néhány minta esetében.

Felmérések, tervek

Elkészült a teljes terület geodéziai felmérése 25x25 méteres raszterben, amelyből láthatók a terepviszonyok, ez például jövőbeni földmunkákhoz szükséges. Az átminősítésekhez kapcsolódóan elkészültek a talajvédelmi tervek, melyekben meghatározásra kerültek a letermelendő humuszvastagságok. (Ezek későbbi felhasználásáról korábbi számunkban írtunk, a terv a nyíregyházi közterületeken való elhelyezése – a szerk.)

Timmermans a zöld fordulatról: „Tömeges akkumulátorgyártásba kell kezdeni”

Frans Timmermans, az európai zöld megállapodásért felelős uniós biztos a Bild című német lapnak adott interjút nemrégiben, melyben kifejti: Európában készülnek a legjobb autók, ezért nem lehetünk a múlt rabjai, tömeges akkumulátorgyártásba kell kezdeni.

Az index.hu MTI összefoglalója alapján készült szemléje szerint Timmermans azzal indokolta az elektromosautó-gyártás kiemelkedő fontosságát, hogy kínai gyártók 2023 végéig mintegy 80 új modellel állnak majd elő, illetve az Egyesült Államok és India is új gyártási kapacitásokat alakít ki. Mindez alátámasztja az innováció és a környezetkímélő közlekedési eszközök szükségességét. Az uniós politikus úgy látja, az elektromos autók nem sokáig lesznek luxuscikkek: az ilyen járművek idővel megfizethetővé válnak, s mivel többen hozzájuthatnak majd, hamarosan a használt elektromos autóknak is lesz piacuk.  Az uniós biztos ugyanakkor felhívta a figyelmet arra is, hogy nem többféle technológiával kell foglalkozni, hiszen akkor mindegyik iparág – így a zöld energia segítségével előállított szintetikus üzemanyag kifejlesztésével foglalkozó ágazat – terméke drága marad.

Új tudást igényel, szükség lesz a munkaerőre

A humán erőforrásokat illetően Timmermans elutasította, hogy leépítésekre volna szükség. „Az autóipar nem kevesebb embert, hanem új tudást igényel” – mondta a holland politikus. Hozzátette azt is, hogy „az igazi kihívást az alkalmazottak átképzése jelenti, mert nem hengerekben, hanem akkumulátorokban és IT-rendszerekben jártas munkaerőre van szükség”. Európában csak az akkumulátorgyártás területén 800 ezer munkavállalóra van szükség.