hirdetés
Feladata az olvasásfejlesztés, a szövegértés és a digitális kompetencia fejlesztése, illetve a könyvtárhasználat és információkeresés. A 2020 januárjában záruló program szakmai bemutatóját rendezték Nyíregyházán.
A tervet koordináló fővárosi Szabó Ervin Könyvtár egyik együttműködő partnere a Móricz Zsigmond Könyvtár. A hazánkban 75 fejlesztő által kidolgozott 90 módszer közül 6 a megyében született, melyet országszerte bemutattak, sokat kipróbáltak már.
Farkas Ferenc szakmai vezető kiemelte:
Ezeket a programokat tavaly ősszel, illetve idén év elején elkezdtük kipróbálni más könyvtárakban. Az látható és az a tapasztalat, hogy a gyerekeket kimondottan megfogja az, ha végre nem a frontális oktatásra jellemző beszélő fejek léteznek az egyik oldalról, illetve feladatok a másik oldalról, hanem ténylegesen bekerülnek a tevékenységekbe. Itt ebből a megyéből ki tudnám emelni a megyei könyvtár részéről Márföldi István urat, aki multimédia foglalkozásokat dolgozott ki, amit alkalmaznak már más könyvtárakban is.
Nyomkeresés a könyvtárban, avagy Légy te is Sherlock Holmes- címmel fejlesztett egy mintaprogramot a nyíregyházi könyvtáros, Polák Péter. A játék során nemcsak a könyvtár egységeit ismerik meg a fiatalok, de belenéznek az intézmény honlapjába és speciális gyűjteményeibe is.
Lényegi része a játéknak az a második felében jön el, amikor a könyvtár digitális szolgáltatásait ismerik meg a játékosok. Felmennek a könyvtár honlapjára, megismerik a speciális digitális gyűjteményeket, a könyvtár honlapján különböző kereséseket hajtanak végre, és itt tudják megfejteni a játékot.
- fogalmazott Polák Péter, mintaprogram fejlesztő a Móricz Zsigmond Könyvtárból.
Egy ceglédi ifjúsági könyvtáros mintaprogramjának tapasztalatairól számolt be workshop keretében egy másik előadó. A Hosszú Péntek, tinédzsereknek kínált kalandozás a közösségépítést támogatja.
Tóthné Szomolya Ágnes, a Móricz Zsigmond Könyvtár gyermekkönyvtárosa elmondta:
Sikerült mind a két modulját kipróbálni ennek a mintaprogramnak. Az egyik ez a filmvetítés utáni terápiás beszélgetés, ez volt, amit mi bemutató foglalkozásként meg is tartottunk az „ Én könyvtáram” program keretében. A másik pedig a Kitől kérdezzem? - című első modul volt, ami arra alapoz, hogy a tinédzserek tele vannak kérdésekkel, csak nem mindig tudják, hogy kinek, mikor, hol tudják ezt feltenni. Erre nagyon jó hely a könyvtár.
Az eredetileg bejáró diákoknak kitalált könyvtári csoport nyíregyházi adaptációja pozitív filmélmények nyomán biblioterápiás beszélgetésben, illetve egy pályaválasztást segítő eseményen valósult meg.
A robotika, a programozás és a biztonságos internetezés mellett szóba került egy generációkutató információja is, miszerint időszámításunk előtti 3. században egy görög szerző azt kifogásolta, hogy a mai fiatalok sportversenyre járnak vagy művészeti bemutatókat szerveznek ahelyett, hogy dolgoznának, akár a sarujukat varrnák. Ekkortájt indult az olimpiai mozgalom. Csanádi Péter felvázolta a különböző generációk jellemzőit, viszonyukat a technikai eszközökhöz és a közösségi felületekhez, de azt ő sem tudhatja, hogy a mai Z és Alfa generáció tagjai mire hivatottak, milyen úton jutnak el a találmányhoz, vagy misszióhoz, egyáltalán mivel keresik majd kenyerüket a mai huszon-egynéhány évesek vagy a még fiatalabbak