hirdetés
24 első osztályos gyermek kezdi meg szeptemberben tanulmányait az ország első francia–magyar két tanítási nyelvű osztályában Nyíregyházán. Az Apáczai Csere János Általános Iskola diákjai mindig a dobogó valamelyik fokán végeznek az országos versenyeken, egyre többen nyelvvizsgáznak, a tanulmányaikat pedig egy francia lektor is segíti majd szeptembertől.
Az Apáczaiban az 1989-90-es évekre nyúlik vissza a francia nyelv oktatásának története. Eleinte arányaiban még többen választották az angolt és a németet, de idővel és a minőség javulásával egyre népszerűbb lett a francia nyelv. Ennek a több évtizedes múltnak is köszönhető, hogy egyévnyi felkészülés, a tankerület és az EMMI támogatásával szeptemberben elindulhat az első francia–magyar két tanítási nyelvű osztály az intézményben.
Tesióra franciául
A diákoknak heti négy franciaórájuk lesz, illetve három közismereti tárgyat fognak franciául tanulni egy-egy órában, tehát lesz rajz-, ének- és testnevelésórájuk idegen nyelven. A kisiskoláskori nyelvtanítás kommunikáció központú, így nincs teljesítménykényszer a diákokon, hiszen a hangsúly a képességek fejlesztésén lesz. A kisiskolás órákat a mozgás, az éneklés és a dinamika jellemzi, nem lesz ez máshogy a francia nyelvű órákon sem. Az első évfolyamban 24 diák kezdi meg tanulmányait a kéttannyelvű rendszerben.
Bízva abban, hogy a szülők látásmódja széles és az Apáczaiban ez általában így van, láthatóvá válik, hogy ma a nyelv milyen fontos, úgy a kommunikációnak mint más társadalmaknak, országokkal való kapcsolattartás szempontjából, így ha a francia nyelvből egy jó képességű tanuló 6., 8. évfolyamra levizsgázik, felveszi a második nyelvként akár a németet, hiszen az angolt mindenki meg fogja tanulni, akkor az első iskola az Apáczai lesz, ahol a tanuló három nyelven megy ki a gimnáziumi évekre
– mesélte Andó Károly, a Nyíregyházi Apáczai Csere János Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény vezetője.
Lektor az iskolában
Február óta van egy francia lektor is az intézményben, aki egyben drámapedagógus is, így például zongoraoktatással is foglalkozik. Mindössze pár szót tud magyarul, így a diákok rá vannak kényszerülve arra, hogy franciául beszéljenek vele az órákon – mesélte az intézményvezető és a francia nyelvoktató pedagógus. A versenyeredmények és a nyelvvizsgák száma is azt jelzi, hogy a gyerekek motiváltak és szeretik a francia nyelvet, véli Kutasi Angéla, aki nagyban hozzájárul, hogy a tehetséges nyíregyházi gyerekek mindig a dobogó valamelyik fokán végezzenek az országos versenyeken.
9 szintű nyelvvizsga
Egy olyan nyelvvizsgarendszerrel dolgozunk most, aminek az a neve, hogy DELF nyelvvizsga, ez egy nemzetközi nyelvvizsga és azt gondolom, hogy nagyon jó lehetőségeket ad a gyerekeknek arra, hogy megmérettessék magukat. A magyar rendszerrel ellentétben, a magyar ugye egy alap-, közép- és felsőfokú nyelvvizsga megszerzésére ad lehetőséget. Ez a DELF nemzetközi nyelvvizsga pedig kilenc szinten méri a gyereknek a tudását. Tavaly már az első öt szinttel próbálkoztunk és ezt azért tartjuk nagyszerűnek, mert már az egész korai nyelvtanulók, tehát a kisebb, akár az alsós gyerekek is megpróbálkozhatnak a nyelvvizsgával. Tavaly is volt erre példa, negyedikeseket is vittünk már ennek a nyelvvizsgának az első szintjére, de egészen az ötödik szintig voltak tavaly nyelvvizsgázóink, akikre nagyon büszkék vagyunk, mert mindenki 90 százalék fölött teljesített és a francia intézet által átadott díjakból kettőben részesültünk, két kategóriában is elhozta az Apáczai a legjobb iskolának járó elismerést
– tette hozzá Kutasi Angéla.
Országos szinten egyedülálló
A diákok már most is első osztálytól választhatják a francia nyelvet, úgynevezett idegen nyelvi irányultsággal dolgoznak, de szeptembertől magyar–francia két tanítási nyelvű osztály indul. Magyarországon ezzel teljesen egyedülálló lehetőséget kínálnak a diákoknak, mivel jelenleg csak középiskolai szinten működik magyar–francia kéttannyelvű oktatás az országban.