hirdetés
Ütemes menetrendek, könnyebben tervezhető átszállások és a csatlakozások – ezt is magával hozta a május elsején bevezetett átmeneti buszmenetrend és hálózat Nyíregyháza helyi közlekedésében. Azóta a koronavírus-világjárvány központi intézkedéseinek enyhítésével gyakrabban jár a 8-as és az 1/A viszonylat, most, május 30-ával pedig újabb módosulások következnek, a lakossági visszajelzések, az utasszámlálások és a megfogalmazott igények alapján.
Indulási időpontok, megállókra bontva
Teljesen újfajta menetrendi tájékoztatók jelentek meg a nyíregyházi helyi közlekedésben. Az autóbuszoknál most már a megállóhelyre vonatkozó konkrét indulási időpontokat lehet megtalálni, tehát nem kell a végállomási adathoz hozzáadni még a 10-20-30 perceket. Ez jelentősen megkönnyíti az utazásokat, illetve az átszállások tervezhetőségét is – Ekés András, a helyi buszmenetrend átalakításában dolgozó tervező-szakértői csoport, a Mobilissimus Kft. ügyvezetője mutatta e szavakkal a Nyíregyházi Televíziónak az egyik legforgalmasabb megállóban, a Búza tériben a májusban bevezetett menetrend egyik újítását, amit már a volanbusz.hu/nyiregyhaza oldalon is el lehet érni, megállókra bontva.
Új térképek segítenek
A másik, a szintén minden megállóban is látható, a teljes rendszert feltüntető újfajta térkép. Ebből is látszik: jelentősen könnyebbé vált a munkahelyek és a bevásárlóközpontok elérése, javultak a városrészek közötti kapcsolatok, kevesebb átszállásra van szükség.
Visszajelzések és utasszámlálás alapján
Ám mint ígérték, folyamatos a finomhangolás, így a visszajelzések és az egyhetes utasszámlálás alapján módosították pár ponton a menetrendet, május 30-i dátummal, hiszen ismét emelkedik a közösségi közlekedés használata.
A 90-esek is módosulnak az igények miatt
– Javulnak a nagyfoglalkoztatók elérését szolgáló 90-es autóbuszjáratok menetrendjei. A finomhangolás keretében fölmértük ismét a nagyfoglalkoztatóknál, a cégeknél, hogy milyenek a tapasztalataik és igényeik, időnként néhány perccel előbb fognak műszakváltáshoz érkezni a buszok és néhány perccel később indulnak vissza. Illetve, mivel visszatérnek az irodai műszakok, jóval több autóbusz fogja ezeket a munkarendeket is kiszolgálni – tájékoztatott Ekés András, a Mobilissimus Kft. ügyvezetője.
Javuló elérések, sűrűbb követések, bővebb csúcsidő
Még néhány példa: jelentősen javul a Kertváros és Örökösföld kapcsolata, a 17K buszokon kívül ismét elindulnak a 17-es járatok, s jóval sűrűbben fognak a kelet-nyugati tengelyen közlekedni, de továbbra is megmarad az összehangolás a 17-es és 23-as között. Erősödik Sóstógyógyfürdő kiszolgálása, több 8-assal. A 6/10-es és 14-esek jobban csatlakoznak majd a vasúti közlekedéshez, így a 7/18-as követési rendje is változik. A 12-esnél és 5-ösnél hosszabb lesz a reggeli csúcsidő és korábban kezdődik a délutáni, sűrűbb követéssel e gerincjáratokon. A vásártéri 1/A járat kibővített üzemidővel közlekedik – és még sorolhatnánk, de a részletes böngészés folyamatos lehet a világháló segítségével.
Még átmeneti
Ez a menetrend egyébként még mindig átmeneti, amit a járványhelyzet indokolt, de része egy januárban indult, teljes átalakítást célzó folyamatnak. A városháza osztályvezetője szerint az eddigi tapasztalatok jók.
Beemelni a menetrendbe a javaslatokat
– A visszajelzések, amiket a lakosság már a május elsejei menetrendre is mondott, építő jellegűek voltak, nem igazán kritika, vagy építő jellegű kritika volt. Amit most csinálunk, annak pont az a lényege, hogy részben ezeket az igényeket, megjegyzéseket, véleményeket, amit a lakóktól hallottunk, amit a nagyfoglalkoztatóktól begyűjtöttünk, azokat emeljük be a menetrendbe. Illetve ami nagyon lényeges: változott szerencsére a helyzet, ki lehet menni újra Sóstóra, meg lehet látogatni az állatkertet. Nekünk le kell kezelni ezeket az utazási igényeket is, ami ezzel van összefüggésben. Erről szól igazán egyszerűen szólva a mostani menetrend-módosítás – részletezte Pató István, az önkormányzat Városfejlesztési és Városüzemeltetési Osztályának vezetője.
Megelőzi a teljes átalakítást
Pató István hozzátette, a lakossági igényeket és a finanszírozást egyszerre kell figyelni a teljes átalakításnál, amit segít, hogy a szolgáltató Volánbusz Zrt.-vel hosszú távú, egy évtizedes szerződést kötött az önkormányzat. Az észrevételeket továbbra is várják, s talán még június végén lehet egy újabb finomhangolás, ha indokolt. A végleges bevezetésének időpontjáról még nem született döntés, de annál felhasználják majd a most szerzett tapasztalatokat.
További részletek: volanbusz.hu/nyiregyhaza