hirdetés
Mintegy 405 millió forintos támogatással, bő három év alatt dolgozott a „Szociális munkás és közösségek segítésére irányuló felsőoktatási képzések innovatív, duális és gyakorlatorientált fejlesztése” című projekten az a konzorcium, melynek vezetője a Pécsi Tudományegyetem. Partnere a Debreceni és a Széchenyi Egyetem. Valamennyi intézmény elköteleződött a szociálismunkás-képzés fejlesztése mellett. A projekt a Széchenyi 2020 pályázat keretében, Magyarország Kormánya és az Európai Szociális Alap támogatásával valósult meg.
„Olyanfajta képzésekről tudjunk a társadalmi közélet tagjai számára információkat nyújtani, melyek túlmutatnak a saját kereteinken, hiszen nem arról van szó, hogy egyetemek az európai uniós pályázati struktúrán keresztül forráshoz jutottak, és akkor az egyetem falain belül elvégeztek valami tevékenységet, aminek az eredménye a falakon belül hasznosul.”
Így kezdte a projektzáró tájékoztatót Nyíregyházán az Egészségügyi Kar dékánja, dr. habil Móré Marianna. Valóban nem egyetemi érdekek ügyében dolgoztak, hanem a társadalmi igényeknek megfelelően gondoskodnak a szakember-utánpótlásról. Egy korábbi konferencia kapcsán megfogalmazták már az oktatók, hogy az öregedő társadalom, de a sérült emberek egyre nagyobb számú megjelenése, az ő gondozásuk és fejlesztésük nagy terhet ró a szociális szférára. Az állami, önkormányzati és civil szféra, a nonprofit és forprofit szektor egyre több szociális munkást igényel. A képzés első lépése a hallgatói toborzás. Ezt támogatja a kar megújult honlapja, roadshow-k, vetélkedők és emelt szintű érettségire felkészítő kurzusok szervezése, illetve a szülők alapos tájékoztatása.
„Alapvetően mi úgy gondoljuk, hogy az Észak-alföldi régiót megcélozzuk, az Észak-alföldi régió azon képző intézményeit, amelyek hajlandóságot mutatnak arra, hogy elmenjünk oda és bemutassuk a szociálismunkás-képzést” – mondta Rusinné dr. habil Fedor Anita alprojektvezető.
Nyíregyházán a fejlesztés fókuszába került a duális képzés bevezetése a szociális munka alapképzésben, digitális eszközök bekapcsolása az oktatásba és a szakmai kompetenciák mérése. A karnak jutó 111 milliós támogatást konferenciák, workshopok rendezésére fordítják.
„A digitalizációról mi úgy gondolkodunk, hogy kétségtelen tény, egy olyan típusú gyakorlatorientált területen, mint a szociális munka, minden feladatot, vagy minden tananyagot nem lehet digitalizálni, de vannak olyan elemei a képzésnek, amelyeket igen. A digitalizációról mi úgy gondolkodtunk, hogy hozzunk létre a mai okoseszközökön is használható tananyagokat, amihez aztán nemcsak programozni kellett, hanem különböző eszközöket is be kellett szerezni” – tájékoztatott a másik alprojektvezető, dr. habil Fábián Gergely.
A digitális tábla, akár a videókamera már a tanteremben segíti a tanulást, alkalmat ad az interaktív ismeretszerzésre, a gyakorlati tudás megszerzésére.
„Ezt a gyakorlatorientált képzést sokkal inkább szerettük volna még gyakorlatiasabbá tenni, és erre a duális képzési forma teljes mértékben megfelelő. Ennek a projektnek az egyik vállalt célkitűzése, hogy bevezetjük a duális képzést szociális munka alapszakon, és ehhez kialakítjuk azokat az együttműködéseket, és megtaláljuk azokat az oktatókat a gyakorlati partnereknél, akik ebbe bekapcsolódnak. Nyilván a munkaerőpiacnak a szempontjait is figyelembe véve alakítottuk a duális képzésünket, amelynek az egyik szempontja, hogy ők is sokkal inkább részeseivé szeretnének válni a jövő szociális munkásainak képzésében” – nyilatkozta dr. habil Szoboszlai Katalin projektvezető.
A képzés–gyakorlat–kutatómunka sikeres együttműködése garantálja, hogy a jövőben szélesednek az eddig jól működő kapcsolatok. Túl a Szociális Gondozási Központ vagy a Start Rehabilitációs Vállalat partnerségén, újabb szervezetek kereshetik a képzett szakembereket.
Győrben a csoportmunka és a szociálpedagógiai irányultság; Pécsett pedig a pszichoszociális tanácsadás új elméletei és gyakorlata, az értékelő kutatások, valamint a specializációk, szakirányú továbbképzések álltak a középpontban – a konzorciumi megállapodás szerint.