hirdetés
Az E-ingatlan-nyilvántartás elnevezésű kiemelt projekt keretében szervezett tájékoztatót Nyíregyházán a Miniszterelnökség szakmai háttérintézménye, a Lechner Tudásközpont. A regisztrált résztvevők szakmai előadásokon tájékozódhattak a jövő év elején bevezetni tervezett elektronikus ingatlan-nyilvántartási rendszer működéséről és használatáról.
A Földmérési és Távérzékelési Intézet beolvadásával jött létre a Lechner Tudásközpont, melynek feladata az ingatlan-nyilvántartás üzemeltetése is. A Miniszterelnökség szakmai háttérintézménye egyebek mellett foglalkozik az országos téradat-nyilvántartások kezelésével, elemzésével, azok szolgáltatásával mind a közigazgatás, mind az agrárium és a lakossági felhasználók számára egyaránt. Az elektronikus építésügy, az e-közmű-fejlesztés és a hozzájuk kapcsolódó szakértői támogatás is e körbe tartozik. A Tudásközpont az informatikai infrastruktúra üzemeltetésével támogatja a Kormányhivatalok építésügyi hatósági feladatainak ellátását. Kedden az e-ingatlan volt a szakmai fórum témája a Váci Mihály Kulturális Központban.
„Jövő év, 2024. február 1-jén lép életbe az elektronikus nyilvántartás. Érinti a lakosságot, az állampolgárokat, de leginkább erre a rendezvényre a rendszer tényleges használóit vártuk és várjuk országos szinten is. Ügyvédeket, közjegyzőket, végrehajtókat, bankok és a NAV munkatársait, illetve természetesen a kormányhivatali-földhivatali dolgozókat, akik ezen rendszerrel találkozni fognak és használják” – nyilatkozta Kaszás Kata, a Lechner Tudásközpont Nonprofit Kft. főosztályvezetője.
Az új ingatlan-nyilvántartási rendszer teljesen korszerű, új elemeket tartalmaz. A régi már nem szolgálja ki az igényeket, olyan sok technológiai fejlesztést vezettek be, többek között az online felületet, és a régi nyilvántartás már nem érhető el ily módon.
„Online indíthatók el webes felületről elektronikusan az eljárások, földhivatali ügyintézések, tulajdonképpen a sorban állást tudjuk megkönnyíteni, gyakorlatilag kiküszöbölni. Időt nyerünk, és egy csomó olyan újdonságot fog tartalmazni, mely remélhetőleg a lakosság számára is adatbiztonságot adó, és teljesen friss állapotú ingatlan-nyilvántartást tud nyújtani” – folytatta az előadó.
A civil embereknek nincs dolguk az átállással, az ügyintézők átmigrálják a régi adatokat. Elektronikusan folyik majd az ügyintézés, így gyorsabb és kényelmesebb lesz a munka. Több érdeklődő kimaradt a tájékoztatóból a regisztráció során, egyszerűen a terem befogadóképessége szabott határt a jelenlévőknek. Az Ügyvédi Kamara pl. oktatásokat szervez, speciális képzés lesz, hiszen a rendszer készségszintű használatát kell elsajátítaniuk. Hasonló a helyzet a bankok, illetve a különböző kamarák tagjaival, munkatársaival kapcsolatban. Felhasználói segédleteket is biztosítanak a rendszerhasználat elsajátításához.