Egy pesti est Nyíregyházán

Megtudjuk mindezt Halász Rudolf és Horváth Jenő jóvoltából az Ő sincs fából című operettből. Az is köztudott, hogy Básti Andrea (jelen esetben ő jeleníti majd meg a fővárosi hölgyet a szabolcsi megyeszékhelyen) nem csupán este fess. A szemrevaló színésznő, csak hogy hármas alliterációt hívjon életre, szeszélyessé is lett egyetlen este erejéig. NŐI SZESZÉLYEK címmel állította össze ugyanis azt a műsorát, amellyel az általa oly nagyon szeretett és tisztelt nyíregyházi közönségét megajándékozta január 9-én a Bencs Villában.
A város vendégháza ezen a napon nyitotta meg kapuit 2015-ben a kultúrát kedvelő publikum előtt. Évadnyitó lévén könnyed, szórakoztató jellegű program várt a közönségre. Volt ott kabarétréfa, szatíra, humoros vers és drámai szösszenet, operett és tánc is!
A kétórás műsort természetesen nem egyedül biztosította a budapesti József Attila Színház művésznője. Mielőtt azonban a többiekről is szó esne, vegyük szemügyre Básti Andrea szeszélyes hangulatának megnyilvánulásait.

Hol a múlt század elejére kalauzolta el hallgatóságát Karinthy Frigyes által, hol az 1950-es éveket idézte a villába kedvenc Jean Anouilh-monológjával, olykor Heltai Jenő, a női lélek nagy tudorának verseivel hatott, de a modern hölgyek lelkébe is betekintést engedett egy 21. századi nő számítógépes naplójába bekukucskálva. Tette mindezt igazi nőhöz méltóan ruhák tömkelegében. A prózai részek közötti átöltözés ideje alatt korhű zenei betétek színesítették az összeállítását, időutazásra röpítve a vendégház szépszámú látogatóját Szőke János technikus szakavatott segítségével.
Csoda-e, ha a hangulatilag, stilisztikailag és tematikailag csapongó műsor után maga Miss Szeszély lépett, azaz perdült a vendégsereg elé a színpadra. Vámosi Judit, a Móricz Zsigmond Színház táncművésze és koreográfusa csakis ez est kedvéért állította össze táncprodukcióját, mely tökéletesen adta vissza az asszonyi lét teljességét, a bonyolult és – férfiak számára – megfejthetetlen női lélek minden apró titkát.

A mosolygós irodalom című műsor második részében férfikézbe került az irányítás. A nyíregyháziak nagy kedvence, az országot vers- és prózamondó versenyeken végignyerő Barna Lászlóé lett a főszerep. Weöres Sándor Összekevert újságcikkek című művével azonnal „káoszt” teremtett a teremben, még az irodalmi igényességéről elhíresült vendégek is csak kapkodták a fejüket a poénok hulltakor. Illyés Gyulának is sikerült elcsípni a humorosabb irományait, majd Orbán Ottó Búsuló Juhász Ference derítette mosolyra a nézőket. Igazi ínyencségeket is „feltálalt” az előadó Hollós Korvin Lajos, Vida Gergely, Tóth László és Parti Nagy Lajos írásaiból szemezgetve. Műsora „desszertje” mindenképpen Kálnoky László XIX. Henrik c. műve volt, mely nem csupán nevetésre, de őszinte csodálatra is késztette a közönséget, hisz e monológ mind a memóriának, mind az épelméjűségnek komoly kihívást jelent.
László jellegzetesen fanyar humorát, alig-mosolygós latinovitsi komolyságú fizimiskáját két kabaréjelenetben is élvezhette a nagyérdemű. Partnerét a hol kiskorú, hol meg idős asszony bőrébe bújt Básti Andrea alakította.
Operettdallamokkal fejezték be a programot Krusóczky Adelin produkciójával. A Tiszavasvári Musical Tanoda fiatal büszkesége méltó közreműködője volt a pesti előadóművészek estjének. Művészi igényessége a jelmeze terén éppúgy megmutatkozott, mint énekhangjában. Kívánjuk, hogy legközelebb már ő adjon műsort Egy szabolcsi est Pesten címmel valahol a fővárosban, s a közönség éppolyan rajongással fogadja őt, ahogyan a nyíregyháziak várják időről időre a Básti–Barna művészpárt.

Beliján Mária