hirdetés
Együtt a fejlesztésben az esélyteremtésért címmel rendezett szakmai, regionális konferenciát a Nyíregyházi Tankerületi Központ a Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Megyei Szakértői Bizottságával közösen.
A találkozón négy szekció volt, gyógypedagógiai, logopédiai, pszichológiai és súlyosan halmozottan akadályozott szekciókban értekeztek a régió szakemberei. Az előadásokkal és kerekasztal-beszélgetésekkel színesített programon elhangzott, Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében mintegy 20 ezer sajátos nevelési igényű gyermeket tartanak nyilván. Hutásné Petruska Krisztina, a Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Megyei Szakértői Bizottságának szakmai és koordinációs főigazgató-helyettese ezzel kapcsolatosan kiemelte:
Ez a szám mindig változik, mert van, akiről egy idő után lekerül a sajátos nevelési igényűvé 'nyilvánítás' és van, aki pedig látókörünkbe kerül. Nagyon sokat számít, hogy most már 3 éves korban is kötelező a gyermekek nyelvi szűrése, korábban ez nem volt. Ha a tesztnél eltérést jeleznek, akkor azonnal terápiába tudjuk venni a gyermeket. A védőnőkkel való együttműködés is megkönnyíti a helyzetet, mert ők is végeznek szűrővizsgálatot. Van egy Őrzők című kiadványuk, amit mi is lelkesen forgatunk, így összekapcsolódnak a rendszerek. Nagyon sok gyermek kerül hozzánk a kórházból, egészségügyi ellátásból, védőnőktől és gyermekorvosoktól – egy olyan hálózat működtetése a cél, amelyben az érintett gyermek, a kliens mihamarabb bekerül és szakszerű segítséget kap.
A konferencián elhangzott, egyre gyakoribb, hogy a gyermekeknél valamilyen nyelvfejlődési problémát fedeznek fel – persze a statisztikát az is erősíti, hogy már 3 éves korban megkezdődik ennek a szűrése. A találkozón emellett többek között a szakértői bizottságok SNI diagnosztikájával összefüggő pszichiátriai kórképekről is szóltak. Számos olyan zavar vagy probléma lehet egy-egy gyermeknél, amire gyermekpszichológus vagy -pszichiáter tud javaslatot tenni. Dr. Varga Tamás gyermekpszichiáter szerint:
A gyermekpszichiátriai vagy a pszichológusi segítés nagyon fontos, de az esetek nagy többségénél csak részben lelki a probléma. Nagyon sok az idegrendszer-fejlődési és -érési probléma, ami alapot ad a sajátos nevelési igényre, akár a tanulási- és figyelemzavarra, az autizmus spektrumzavarra, a magatartászavarok bizonyos formáira. Sok gyermeknél van öröklődő, esetleg egy fejlődési rész és van környezeti vagy éppen lelki része is a problémás eseteknek. Elég komplex egy-egy helyzet, ezért kell és ezért fontos a csapatmunka.
A konferencián többek között a diszlexia prevencióról, az autizmus korai diagnosztikájáról is volt előadás, valamint újdonságokról, például a speciális logopédiai terápiáról, a PROMPT-ról is hallhattak a régió szakemberei, akik megosztották egymással tapasztalataikat is annak érdekében, hogy minél hatékonyabban tudjanak segíteni az érintett, rászoruló gyerekeken.