hirdetés
Az idősek biztonsága érdekében Gondosóra program indult Magyarországon. A 65 év fölötti, otthon élő magyar állampolgárok ezentúl ingyenesen igényelhetnek egy órát, amelyen keresztül baj esetén a nap 24 órájában egy gombnyomással elérhetnek egy diszpécserszolgálatot.
Az elmúlt évszázadokban a családok életében magától értetődő volt a fizikai közelség, a több generáció együttélése. A közös, nagyobb háztartások egyfajta biztonságot nyújtottak, hiszen a családtagok egyszerűen és gyorsan tudtak gondoskodni egymásról. Idővel azonban évszázados szokások szűntek meg vagy alakultak át azzal, hogy a családok szétszóródtak, és mára már egyre kevésbé jellemző a generációk együttélése. Az idős családtagról, ismerősökről való gondoskodás, az ő támogatásuk fontos és felelősségteljes feladat, amelyet hozzá kell igazítani a megváltozott körülményekhez és a technológia fejlődéséhez. Most fontos mérföldkőhöz ért a magyar idősgondozás, átadták az első Gondosórát. Az eszközön található egy gomb, amit ha megnyom a felhasználó valamilyen probléma esetén, akkor egy jelzést küld a diszpécserközpont felé.
„Volt már rá alkalom, hogy baj volt, rosszul lett a férjem. Ha megint ilyen történne, akkor csak meg kell nyomnom egy gombot és jön a segítség” – mesélte Mokánszki Béláné, aki az országban elsőként kapott jelzőeszközt Fülöp Attila államtitkártól.
Diszpécserszolgálat 0–24 órában
A segélyhívó eszközzel az idős ember minden körülmény között képes jelezni, a készülék karon vagy nyakban hordva mindig elérhető. A Gondosórákat már igényelhetik a 65 év fölöttiek.
„Az országban elsőként itt, Nyírtelken adtuk át Mokánszki Bélánénak az eszközt, aki betöltötte már a 70. életévét, de jó fizikális és mentális egészségnek örvend. A Gondosóra program lényege, hogy aki családban akarja eltölteni nyugdíjas éveit, nem szorul idősek otthonára, de ha van valami problémája, akkor ezzel a Gondosórával riasztást jelezhet. A hívása egy 0–24 órában, állandóan működő diszpécserközpontba fut be” – tette hozzá dr. Vinnai Győző, Nyíregyháza egyik országgyűlési képviselője.
Nem helyettesíti a 112-t
A jelzőeszközön segítségkérést küldhetnek a diszpécserközpontnak, amely a központon keresztül összekapcsolja a jelzőt a kontaktszeméllyel, ezzel elősegíti a mielőbbi segítségnyújtást. Minden jelzésre reagál valaki, a megfelelő intézkedések folyamata pontosan szabályozott.
„Alapvetően olyan jelzésértékű szociális problémák esetén használják az eszközt, amely nem vészhelyzetre szolgál, tehát nem a 112-es hívószám helyettesítésére szolgál, hanem olyan problémákra, például, hogy valaki a lakásában vagy az udvarában elesik, az ágyról leesik. Nem történik különösebb baj, de megijed, pánikol, nem tud elmenni a telefonig vagy nem tudja, hogy éppen hol van, akkor elég, ha megnyom egy gombot, a diszpécserszolgálaton keresztül leadott kontaktszemélyek – aki lehet családtag, hozzátartozó, lehet szomszéd vagy adott esetben egy szociális szolgáltató – minél hamarabb fel fogja vele venni a kapcsolatot és a problémát meg fogja oldani” – nyilatkozta kérdésünkre Fülöp Attila szociális ügyekért felelős államtitkár.
Regisztrációhoz kötött
Bár az eszköz alanyi jogon jár a 65 év fölötti magyar állampolgároknak, akik otthonukban élnek, a Gondosóra igénylése regisztrációhoz kötött. A gondosora.hu oldalon egyszerűen, pár perc alatt kitölthetik az űrlapot az érintettek vagy a segítőjük. A készülék átvétele után az eszköz rendszeres töltésén kívül a továbbiakban semmire nincs szükség, hogy a program aktív tagja maradjon az idős állampolgár.