hirdetés
Több mint három évtizede indult a Nyíregyházi Művészeti Szakközépiskola, ma Szakgimnázium. Az országos beiskolázású intézménybe határon túlról is érkeznek fiatalok, akik a következő hetekben adnak számot tehetségükről. Központi írásbelit nem kérnek a jelentkezőktől, sokkal inkább művészi kvalitásaik számítanak. A jelenlétire tervezett felvételi, szakmai alkalmassági gyakorlati vizsga február 28-án és március 1-jén lesz.
Három tagozattal működik a Művészeti Szakgimnázium. A tánctagozaton klasszikus és kortárs tánc, a képzőművészetin festő-, keramikus- és művészi grafikus képzésre hirdetnek felvételt a 2022–23-as tanévre. Klasszikus és népzene, illetve színészmesterség szakra lehet jelentkezni a zenetagozaton, ahol két előmeghallgatást szerveztek már. A következőre január 13-án kerül sor. Hangszer, illetve magánének és népi ének, színész II. és színház-filmszínész szakra várják a nyolcadikosok jelentkezését. Ezen a területen is alkalmassági vizsgát kell tenni. Hangszeres és elméleti meghallgatás lesz, illetve színpadi produkciót várnak a jelöltektől.
„Olyan gyerekeket várunk az intézményünkbe, akiknek már van valamiféle előtanulmányuk. Ez számunkra nagyon fontos. Zeneiskolákban, alapfokú művészeti intézményekben meg tudják ezt szerezni. Milyenek is ezek a diákok? A diákoknak szeretni kell a zenét, szeretni kell az előadást. A diákoknak foglalkozni kell a színházzal, a diákoknak koncertekre kell járni. Végül is olyan kultúrembereket várunk, akiknek valamilyen szinten a zeneművészet, a színház már az életükben benne van” – tájékoztatott a zenei tagozat vezetője, Czakó Erika.
Az alkalmassági vizsga és az általános iskolából hozott közismereti tárgyak pontjai adják a felvételi eredményt. A tánctagozaton pl. a 7. év végi, illetve a nyolcadik féléves matematika, történelem, ének, testnevelés és idegen nyelv jegyeiből 70 pontot lehet gyűjteni, majd ehhez adják a gyakorlati alkalmassági eredményét, mely maximálisan 140 pont lehet. Nem fontos, hogy a gyerekek előképzettek legyenek, a képességeiket, készségeiket mérik ebben a fordulóban.
Csurák Ildikó, a tánctagozat vezetője így fogalmazott: „Van egy nagycsoportos megtekintés, egy kiscsoportos megtekintés, és egy egyéni elbeszélgetés. Ennek a célja az, hogy megnézzük, milyen mozgáskoordinációval, milyen testtudattal, milyen ritmusérzékkel rendelkeznek a leendő növendékeink. Nem kell készülni saját produkcióval, nem ez a cél. Ezért is mondom, hogy nem fontos, hogy valaki előképzett legyen, viszont szeresse a táncot, az azért fontos.”
A képző- és iparművészeti tagozaton tavaly már kipróbálták az online felvételit, de idén reménykednek a szigorú szabályok között megrendezett találkozóban. Rajzi feladattal kezdődik a felmérés.
„Az említett első rajzi feladatnál egy csendéleti kompozícióval találkoznak, amiben van geometriai test, van természeti forma, van forgástest és drapéria. Ezt 60 perc alatt kell, hogy tónusgazdagon, feszített kompozícióban ábrázolják. Ezt követően a második feladatnál kivesszük a geometriai testet, egy természeti formával pótoljuk és egy festői vázlatot kell létrehozniuk a gyerekeknek. Hangsúlyozom, hogy vázlatra vagyunk kíváncsiak. Itt a színkezelésre, a kompozíció ecsettel történő feldobására vagyunk kíváncsiak. Ezután egy természeti formát fognak megmintázni. Ez lehet egy fokhagyma, egy paprika, egy mákgubó, és ezt az általunk biztosított plasztilinból kell megvalósítaniuk” – nyilatkozta a képző- és iparművészeti tagozat vezetője, László Rita Emőke.
Mini kiállítást rendeznek az alkotásokból, majd egy közvetlen beszélgetésre kerül sor, ahol a gyerekek személyiségével ismerkednek a Nyíregyházi Művészeti Szakgimnázium Képző- és Iparművészeti Tagozatán.