hirdetés
Közel két hónap előnyben van a magyar turizmus az európai konkurensekhez képest – ezt mondta Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség vezérigazgatója Nyíregyházán. A 2019-es adatok alapján a GDP 13 százalékát a turizmus adta, az ágazatban mintegy 400 ezren dolgoznak. A megyeszékhelyen az elmúlt nyolc évben számtalan fejlesztést megvalósítottak, többek között ennek is köszönhető, hogy a vendégéjszaka-számokat tekintve a 20. helyre került a települések listáján. Csütörtök délelőtt átadták a Tourinform új irodáját is, ahol kibővült szolgáltatásokkal várják a turistákat.
Új irodában fogadják ezentúl a turistákat Sóstón. A Tourinform eddig a víztoronyban működött, most az országos hálózat megújulásának részeként egységes, modern arculatot kapott a nyíregyházi iroda is. A Nyíregyházi Állatpark előtti tér mint új helyszín tudatos választás volt, miután az állatkert a leglátogatottabb vidéki turisztikai attrakció. A turisták száma a koronavírus-járvány miatt alacsonyabb volt a városban, de még így is jó eredményeket produkált a megyeszékhely.
„Nyíregyházán szerencsére sokkal kisebb mértékben csökkent a vendégéjszakák száma az országos átlaghoz képest. Az országos átlag egy olyan 58 százalékos visszaesés volt, nálunk, Nyíregyházán ez mindössze 23 százalék. Ez is mutatja azt, hogy Nyíregyháza egyre népszerűbb turisztikai célpont, különösen belföldi vendégek körében, de a környékbeli szomszédos országokból érkezők számára is” – mondta Furkóné Szabó Marianna, a Nyíregyházi Turisztikai Nonprofit Kft. ügyvezetője.
Új szolgáltatások
A modern Tourinform iroda számos új szolgáltatással is bővült, többek között túrakerékpárokat vásároltak, illetve biciklis útvonalakat is kialakítottak az eszközbeszerzés mellé, amelyhez szervezett szakvezetés is társul. A 33 kilométeres távtól a 109 kilométeres hosszig válogathatnak az érdeklődők a túrák között. Ezen túl elektromos rollereket, nordic walking túrabotokat és horgászfelszereléseket is vásároltak a több mint 24 millió forintos támogatásból.
Gazdag kínálat
A város polgármestere az iroda átadásán úgy fogalmazott, a turizmus újraindítása remélhetőleg visszahozza a tavaly elmaradt vendégeket is.
„A szállásfoglalások nagyon jól alakulnak és azt reméljük, hogy ez az öt és fél milliós oltás eltörli majd a védettségi igazolványt és akkor még többen tudnak jönni. Nagyon fontos, hogy átadjuk most ezt az új Tourinform konténer irodát. Nagymértékben gazdagodott a választék az elmúlt tíz évben itt Nyíregyházán, de fontos az, hogy legyen egy olyan irodánk, megfelelő helyen, ahol megfelelő személyzettel, szakmai felkészültséggel, technikával ki tudják szolgálni a turistákat, programajánlatokkal, és mindenben rendelkezésükre álljon” – tette hozzá dr. Kovács Ferenc.
Előnyben Magyarország
Az átadás után egy vállalkozói fórum kezdődött, az újranyitásról konzultált a helyi turizmus szereplőivel a Magyar Turisztikai Ügynökség Nyíregyházán. A sikeres védekezésnek köszönhetően a nyitással Magyarország mintegy másfél-két hónappal előzi meg az európai konkurenseket a globális turisztikai versenyben. A koronavírus-járvány leginkább a turizmus-vendéglátást sújtotta az elmúlt másfél évben, pedig az ágazat állítja elő a GDP 13 százalékát és körülbelül 400 ezer embernek ad munkát. A tavalyi nyár a belföldi utazásokat tekintve rendkívül erős volt, de jóval elmarad a 2019-es, kimagasló év eredményeihez képest. Tavalyelőtt 41 és fél millió volt a belföldi vendégéjszakák száma, 2020-ban 22 millió, a becslések szerint ebben az évben pedig a 30 milliót fogja elérni.
Újabb turisztikai feladatok
„A válság alatt újraalkottuk a statisztikánkat, ez nagyon fontos alapdokumentuma a magyar turizmusnak. Számos dolgot fogadott el az Országgyűlés, ebből talán kettőt szeretnék kiemelni. Meg fog történni a szálláshelyek egységes minősítése, ez egy régi álmunk volt. Miért is van az, hogy a szállodák 1-től 5 csillagot kapnak, a panziók 1-4-ig, de vannak napraforgók, lapátok és különböző jelek. Ha minden jól megy, akkor a következő évtől minden szállástípus 1-5-ig és csillagokkal lesz minősítve, hogy mi, fogyasztók fel tudjuk mérni, mi vár ránk. Van egy másik rendkívüli dolog, egy döntés, adatvezérelt ágazatirányításnak hívjuk. A Magyar Turisztikai Ügynökségben 2019-től megszűnt a kollektív bölcsességen, a tapasztalaton alapuló döntéshozatal. Minden döntésünket adatok alapján hozzuk. Látjuk a vendégek életkorát, nemét, honnan jöttek, mikor csekkoltak be, mikor csekkoltak ki, mennyit fizettek. Fontos elmondani, hogy nem látjuk a vendégek nevét, nem fontos, hogy kik az adott személyek. Adatokat látunk, ezeket elemezzük, látjuk a mobilcella információkból a mozgásokat” – mondta a nyíregyházi sajtótájékoztatóján dr. Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség vezérigazgatója.
Ebből nagyon sok információhoz jut az ügynökség, ilyen például az is, hogy Nyíregyháza a fiatalok városa, 2020-ban a vendégek 47 százaléka 24 év alatti volt. A turisták majdnem fele meglátogatja az állatparkot és 16 százalékuk a múzeumfalut.
Fejlődik a belváros is
A sóstói attrakciók sokasága egész napos programot biztosít a vendégeknek, a belváros látogatottsága 32 százalékos. Az arányok javításán évek óta dolgozik a városvezetés.
„Mi ezzel már elkezdtünk három évvel ezelőtt foglalkozni, amikor a Kulturális Negyedet kialakítottuk éppen azért, hogy nőjön a látogatószám. Tavaly átadtuk a Kállay-kúriát, most átadásra került a Szindbád, a színháztörténeti múzeum, indítjuk a Jósa András Múzeum fejlesztését, ami egy nagyon jó adottságokkal, a belvárosban udvarral rendelkezik és arra törekszünk, hogy a kulturális turizmust erősítsük. Vannak már kezdeti sikereink, hiszen év elején nagy meglepetésünkre az Art Is Business – egy budapesti alapítvány – Kulturális Város díját Nyíregyháza nyerte. Ők 15 várost néztek az országban, nem árulták el, hogy kik voltak a többiek, de azt mondták, hogy három város kiemelkedett, és Nyíregyháza lett az első, ez nagyon jó visszajelzés” – ismertette az eredményeket a sajtótájékoztatón a város polgármestere.
A tavalyi belvárosi turizmus azért is lehetett gyengébb, mert a nagy rendezvényeket nem lehetett a pandémia miatt megszervezni.
Nyíregyháza a 20. helyen
Az elmúlt nyolc év Nyíregyházán a turizmus nagy korszaka volt, ezt számok is bizonyítják, a megyeszékhely a 20. legnépszerűbb város az országban az itt töltött vendégéjszakák alapján. Ez köszönhető az elmúlt évek nagyszabású fejlesztéseinek és beruházásainak.
„Fantasztikus városunk van, fantasztikus térségünk van, és én is szeretném megköszönni azt a munkát a Magyar Turisztikai Ügynökségnek és vezérigazgató úrnak, hogy nap mint nap azon dolgozik és dolgoznak a kollégák, hogy visszakerüljünk a turisztikai élet, a gazdasági életnek az újraindításával arra a szintre, amelyen voltunk 2019-ben. Elhangzottak a fejlesztések és a számok, és nagyon fontos mint sportállamtitkár, hogy jelezzem, hogy a sport területén is ott vagyunk az újraindítás élén és nagyon fontos, hogy Nyíregyházával a fejlesztések elindultak és a hazai és a külföldi turisztikára is számítani fogunk a sport területén is” – nyilatkozta dr. Szabó Tünde sportállamtitkár, Nyíregyháza országgyűlési képviselője.
Turisztikai beruházások a megyében
Szabolcs-Szatmár-Bereg megye képviselői 2010 óta egyetértenek abban, hogy a térség kitörési pontja a turizmus, számtalan beruházás és infrastrukturális fejlesztés megvalósult ennek érdekében az elmúlt években. Összesen 378 projekt részesült több mint 30 milliárd forint támogatásban. Többek között 1249 szállodai szoba újult vagy újul meg, és 191 létesül. 293 magánszálláshely fejlesztette kínálatát csaknem 1 milliárd forint értékben. A strandfejlesztési program harmadik és negyedik ütemében összesen 9 fejlesztés kapott csaknem 225 millió forint támogatást, ezen felül 31 uniós projekt zajlik a megyében, amelyek nagy része év végéig lezárul. Indul a 3 milliárd forintos Strand 5 nevű fejlesztési program, ennek az a célja, hogy 2030-ra minden magyar strand minősége megfeleljen az európai uniós elvárásoknak.
„Vannak eredmények, amelyek a vendégek számát és a vendégéjszakák számát növelhetik, ahogy vezérigazgató úr is mondta, ambiciózusnak kell lenni, ki kell tűzni a célokat és egy válságra fejlesztéssel kell válaszolni. Mi szeretnénk bekapcsolódni, hiszen a mi választókerületünk, Nyíregyháza és a térség együttműködése eredményezheti a vendégéjszakák számának növelését” – mondta dr. Vinnai Győző, Szabolcs-Szatmár-Bereg megye 2-es számú választókerületének országgyűlési képviselője.
Távlati célok
A Magyar Turisztikai Ügynökség kitűzött célja, hogy Magyarország 2030-ig elérje az évi 20 millió vendéget és az 50 millió vendégéjszakát, Közép-Európa vezető turisztikai térségévé váljon és a hazai gazdaság húzóágazata legyen a turizmus.