hirdetés
A tél közeledtével elérkezett a nyári gumik lecserélésének ideje. A folyamatos hőmérséklet-csökkenés teszi szükségessé, hogy leváltsuk a nyári abroncsokat. Vannak, akik már október elején átváltanak a télire, de sokan novemberre hagyják a cserét.
Novemberben nagy a forgalom
Kígyózik a sor a nyíregyházi Eagle Gumi Bt. műhelyénél, sokan most érkeztek, hogy leváltsák a nyári kerekeket. A hideg idő beköszöntével ugyanis a téligumi-szezonnak is elérkezett az ideje. A műhely számára a legforgalmasabb időszak október utolsó hetétől egészen november végéig tart. Novemberben ráadásul reggel 8-tól késő délutánig folyamatosan érkeznek hozzájuk. Van, aki akár egy órát is várakozik, mielőtt sorra kerül.
– Muszáj lecserélni ezt a gumit, mert a nyárinak és a télinek nem egyforma a szerkezete. Általában akkorra szoktam hagyni a cserét, amikor az időjárás eléri a 0–5 fok környékét, s ilyenkor megpróbálok minél hamarabb ide eljutni. Annak ellenére sajnos, hogy elég hamar jövök, várakozni kell. Tavasszal is ez van, március környékén szoktam visszatetetni a nyári gumit, mert érezhető egyébként a különbség – mondta Jenei Róbert, aki a sorban várakozott.
Mindenképp érdemes cserélni
A téli gumik összetétele és futófelülete, bordázottsága a hideg időre és a téli csapadékokra lett optimalizálva. A gumi magas szilikatartalma miatt kellően lágy, így a kemény mínuszokban is jól tapad, és a mélyebb barázdáknak köszönhetően fékezésnél és kanyarodásnál is biztonságosabb. Magyarországon ugyan nem kötelező a csere, használatuk mégis nagyon ajánlott. Erre Gégényi Imre, az Eagle Gumi Bt. tulajdonosa és műhelyvezetője is felhívja a figyelmet.
– Magyarországon nem kötelező a téli gumi, de aki télen biztonságosan szeretne közlekedni, annak ajánljuk. Nem az a lényeg, hogy nagyon márkás legyen vagy nagyon drága, de ne egy használt, kopott téli gumival járjon, vegyenek az emberek olcsóbbat, ha arra van inkább pénzük, nincs márkafüggő gumitípus. Mi például nyolc-tízféle gumit forgalmazunk, az a lényeg nálunk is, hogy egy normális téli gumival járjon az ügyfél, ne pedig a nyárival csúszkáljon, vagy rossz télivel – részletezte a műhelyvezető, s arra is figyelmeztet, milyen gondokkal járhat, ha valaki nem váltja le a nyári gumit. Hangsúlyozta: ez a típus hét fok alatt elkezd megkeményedni, így a tapadása is megváltozik, és csúszósabb lesz, ami balesetveszélyes lehet.
Hosszú távon nem ajánlja
Gégényi Imre az úgynevezett négy évszakos gumikról is beszélt. Elmondta: azoknak javasolja, akik csak ritkán használják az autót.
– A négy évszakos abroncs a nyári és a téli gumi puha keveréke, ez azt jelenti, hogy nem olyan puha, mint a téli és nem olyan kemény, mint a nyári. Általában kikérdezzük az ügyfelet, milyet és mire szeretné vásárolni. Aki napi szinten használja az autót, annak nem javasoljuk, azonban, ha heti egy-két alkalommal áll ki valaki a garázsból, annak jó, mert nem egy nyárival kell csúszkálnia, ha pedig mégis balesetet szenved, akkor a biztosító fizet, nyári esetén ezt a lehetőséget elveszítené. Tehát ez használattól függ – folytatta.
Bár csere esetén a hőmérséklethez kell igazodni, érdemes inkább kicsit előbb leváltani a gumikat. Azt is jó lehet megfigyelni, hogy hány szezon van még a téli gumiszettben. Itt a futott kilométerből és a barázdamélységből tudunk kiindulni. Ez főként azért lehet fontos, hogy szükség esetén előre lehessen számolni új gumikkal.