Ha nem a kerülőn jövünk, akkor kerülünk

Kora délután van, gyér a forgalom az M3-as autópályán. Kevés autó közlekedett Nyíregyháza irányába, Budapest felé annál több. A kamionok száma magas volt, a teherautók északról – akár a 36-os, akár a 38-as főút felől közelítve meg Nyíregyházát – most még csak a várost átszelve juthatnak fel a sztrádára.

Kevesebb lesz a kamion

A legtöbb kamion Tiszavasvári felől érkezik, Tokaj irányából a tavaly bevezetett szigorítások miatt kisebb lett a forgalom. Őszre készül el a nyugati elkerülő második üteme, így a 36-os út felől érkező kamionok számában a városban biztosan csökkenés lesz, hiszen ők jobbra kanyarodva a városhatárnál, az elkerülő segítségével azonnal az M3-ra juthatnak.

Merre rövidebb, gyorsabb?

Mi most arra voltunk kíváncsiak, hogy melyik útszakaszról tudjuk a leggyorsabban elérni a Városi Stadiont, mint véletlenszerűen kijelölt végcélt, az autópályáról, Budapest felől érkezve.
Nullázva a napi számláló, első utunk a nyugati elkerülő már megépült szakaszára visz. Az útszakasz első üteme 2,2 kilométer hosszú és a Kálmánházi utat köti össze a sztrádával. A beruházás 3,4 milliárd forintba került.

A Tó utca a győztes, Kertvárossal

A most még az elkerülő végállomását jelentő körforgalom után néhány kilométerrel két lehetőség is van arra, hogy elérjük Nyíregyházát. Elsőként a Tó utca felé vettük az irányt. Az út állapota itt kevésbé jó, mintha a Simai úton haladnánk. Ez a szakasz a kertvárosi rész felé hozza az autósokat. A Derkovits utcáról a felüljárón át a körútra visz. Ha ebben az irányban próbáljuk elérni a stadiont – mérésünk szerint – közel negyed órát kell autóznunk.

M3-Nyugati elkerülő–Tó utca–Városi Stadion 12,01 km – 14 perc

Simai út: a lámpák miatt göröngyösebb

A második útvonalnak szintén a nyugati elkerülőt választottuk, egy, az előbbihez képest apró változtatással. Továbbhaladtunk a Simain, a város felé, ahol utunkat áll(hat)ta a vasúti átjáró, mely elég forgalmas. Ez a szakasz egyébként hamarabb visz a körútra, ám a vasútállomás felé letérve, az azt követő szakaszok miatt összességében az előzőhöz képest több közlekedési lámpa lassíthatja utunkat. Plusz a vonatok, az átjárónál.

M3-Nyugati elkerülő–Simai út–Városi Stadion 11,9 km – 19 perc

A két útvonal tehát nagyjából megegyezik egymással. A távolság közel azonos, a néhány perces különbség pedig betudható a forgalmi helyzetnek is.

Ha a rutint választjuk, jóval hosszabb

A harmadik utunk már nem a nyugati elkerülő felé, hanem a Debreceni út irányába tart, a „régi módon”, amihez tovább kell autózni a sztrádán, egészen a 4-es út letéréséig. Az autópályán, illetve a városba bevezető úton kisebb volt a forgalom az előző kettőhöz képest is. A városba beérve, majd a körútra ráhajtva azonban már ez nem mondható el. Így nemcsak az idő volt hosszabb, hanem jelentős a kilométer-különbség is, ami rendszeres használatnál szembetűnő előnyt jelenthet.

M3-Debreceni út–Városi Stadion 17,3 km – 28 perc

Megkezdődött a kivitelezés

A nyugati elkerülő második ütemének kivitelezése már elkezdődött február közepén a fa- és cserjeirtással. A növényeket a beruházás során pótolják, 566 fát és 16 344 cserjét telepítenek. A földmunkák és a közműkiváltások még ebben a hónapban beindulnak, az elkerülő II. ütemének forgalomba helyezését ez év novemberére tervezik. A 4,5 kilométeres elkerülő az M3-as autópályát köti össze a 36-os számú főúttal. A kivitelezést a Duna Aszfalt Kft. – „KE-VÍZ 21 Zrt.” Konzorcium végzi 3,3 milliárd forint értékben, a beruházás 85 százalékban uniós forrás felhasználásával valósul meg.

Erdős József