Hat évtized Tilless Bélával – Az Október 23. tér emlékére
Tilless Béla egykori nyíregyházi szobrász-, festő-, és grafikusművész 85. születésnapja tiszteletére nyílt „Életmű Válogatás” című kiállítása a Városi Galériában, a Pál Gyula teremben és a Váci Mihály Kulturális Központban, mely április 6-ig fogadja a látogatókat.
Közel 60 éve szerepel kiállításokon a művész, az egykori nyíregyházi alkotó. Köztéri szobra városunkban az Október 23. téren áll. Az Életfa egy bimbózó, lombosodó króm-acél forma, 1956 emlékére.
Nekem az 56-ról való véleményem nem az, hogy lyukas zászló, hanem éppen az, hogy valami olyasmi történt, amelyik egy olyan pillanat az ország életében, ami akár 500 évenként egyszer, ha van. Tehát egy olyanfajta egység, ahol az élet elindulhat, s tulajdonképpen ez a gondolat volt az, amit igyekeztem itt valami módon megfogalmazni.
– vallotta a művész.
Az induló, sőt az eljövendő életet magában rejtő alakot jelenítette meg. A krómacél csodálatos tulajdonsága, hogy folyamatosan reagál a környezetre. A rá eső fényt fölfokozza és továbbítja, mindenképpen a fény világát, az életet jelképezi.
Tilless Bélának 13 köztéri alkotása született a modern szobrok stílusában, melyek közül többet ért folyamatos agresszivitás. Valamilyen téves elképzelés alapján úgy bántak vele, mint egy betolakodó idegennel. A gyerekek játékszere lett, volt, hogy még rá is lőttek.
Néhány szobor egyszerűen eltűnt
Ezen szobrok makettje is látható a Városi Galéria emeleti termeiben. Aztán grafikák, kisplasztikák, fotók. A földszinten egy történelmi ablak sorozat.
A Pál Gyula Terem falain a Kozmosz, amit érdemes megismerni, mert olyan mint az emberi lélek.
Teljesen anyagi alapon közelítek. Arról van szó, hogy testünk minden molekulája a kozmoszból származik. Ennek mondjuk egy kicsit magasabb rendű megközelítése, a szellemi megközelítéssel természetes, hogy a kozmosz részei vagyunk, ugyanúgy működünk, csak legfeljebb a látószögünk kisebb, mint amilyen a Kozmoszé.
Tilless Béla 17 éves korában már biztosan tudta, hogy ez az a pálya, ahol létezhet, pedig családi háttere miatt nehezen indult. Volt kőműves és bányász, majd szabadfoglalkozású művész lett. Szabadiskolákban, a legjobb mesterektől tanulta a képzőművészetet. Figurális alkotásokkal indult, s innen jutott a világűrbe, a fény világába. Közel két évtizedet töltött Debrecenben, majd 1982-ben Nyíregyháza hívására érkezett a városba. Egyes városrészek környezetesztétikai megformálása lett volna a feladata, de aztán nem talált egymásra a művész és a város.
Tilless Béla kiállítását április 6-ig láthatják a Váci Mihály Kulturális Központ kiállítótermeiben.
Matyasovszki Edit
Fotó: Kohut Árpád