Internetes csalások – Figyeljünk az árulkodó jelekre!
Fotó: Illusztráció

Rejtélyes sms-ek, e-mailek, telefonhívások érkeznek az internethasználók széles köréhez. Legrosszabb esetben ezeket adathalászok indítják, sokszor közvetlen pénzszerzés céljából. A lakosság nagy része aktívan használ valamilyen digitális eszközt, látogat meg weboldalakat, banki és személyes adatait megadva vásárol. Az adathalászatnak egyre több módja van, viszont, ha figyelmesek vagyunk, jó esélyünk van arra, hogy megvédjük magunkat ezektől, és ne legyünk áldozatok.

 

Gyanús jelek

Több formában próbálkoznak a kapcsolatfelvétellel az adathalászok. Gyakran olyan szolgáltatás felfüggesztéséről tájékoztatnak, melyet nem is vettünk igénybe, esetleg nyereményjáték megnyeréséről értesítenek, melyen nem vettünk részt. Jellemző az elektronikus levelekre, hogy tartalmaznak egy linket, melyre kattintva az adatainkat lekérő űrlapra navigálnak. A szövegezés lehet zsaroló is, ekkor egy bizonyos összeget követelnek – általában kriptovalutában –, ellenkező esetben személyes adatainkat, fotóinkat tehetik nyilvánossá. Esetenként ezek telefonon történnek, ilyenkor nem ritka, hogy a csalók a nevünket is tudják.

Hamis webshopok

Egyre több a hamis webshop, melyeken megfigyelhető akár a tört magyar írás, vagy egy világmárkát jogtalanul tartalmazó cím, amely árulkodó jel lehet, ezeken jobb nem vásárolni. Török Enikő, a ForWeb projectmanagere további intő jelekről számolt be:

„Amit mindenképpen érdemes megvizsgálni, hogy minden weboldalnak/webshopnak, itthon is és külföldön is részletes ÁSZF-fel kell rendelkeznie. Ha ez nincs meg, az szintén gyanúra ad okot. Ezen kívül, amit nagyon egyszerűen meg tudunk vizsgálni, hogy van-e az oldalon cégnév, elérhetőség, ugyanis ezt is meg kell adniuk. Ezeknél a hamis webshopoknál közösségi médiafelületeket sem találunk meg.”

Idegen számítógépről használhatják a fiókunkat

Problémás lehet a fióklopás, ami olyan egyszerű esetből is következhet, mikor bejelentkezve maradtunk egy felületen. Ilyenkor a bejelentkezési adatokat ki tudják nyerni a böngészőből, idegen számítógépen keresztül használhatják, ez különösen veszélyes, ha a fiókhoz személyes, akár banki adatok vannak hozzárendelve.

„Mindenképpen azt javasolnám, hogy használjunk kétfaktoros hitelesítést, amikor regisztrálunk egy új felületre, ne használjuk mindig ugyanazt a jelszót, igyekezzünk különböző jelszavakat választani, ha lehet, akkor számítógépen ne tároljuk el őket. Ha esetleg fennáll a veszélye, hogy elfelejtjük, írjuk fel otthon egy papírra. A letöltésekkel kapcsolatban mindig járjunk el körültekintően, ugyanis ezekkel a csalásokkal kapcsolatosan adathalász módszerekkel is ki tudják nyerni a bejelentkezési adatokat. Azaz nem kell nekik az, hogy megszerezzék a jelszavunkat, hanem elég bejelentkezve maradni valahol” – figyelmeztet Török Enikő.

Ha megtörtént a baj, azonnal cselekedjünk!

Legrosszabb esetben nem vesszük észre az árulkodó jeleket, és áldozatául esünk az adathalászoknak, ilyenkor fontos azonnal cselekedni.

„Ha valaki mégis bűncselekmény áldozata lesz, egyrészt szóljon a pénzügyi szolgáltatójának, hátha még vissza lehet fordítani ezt a folyamatot, vagy minél kevesebb kár következik be. Mindenképpen a rendőrséget is értesíteni kell, akár a 112-es telefonszámon, de bármely kapitányságra be lehet fáradni, feljelentést tenni. Látni kell, hogy nagyon nehéz ezekben az ügyekben eljárni, de minden ügyben eljárunk, minden ügy fontos, tehát senki ne legyen szemérmes, és tegyen feljelentést a rendőrségen” – hangsúlyozta dr. Kovács Attila, a vármegyei rendőr-főkapitányság Bűnmegelőzési Osztályának vezetője.

Figyelmeztetés egy szolgáltatáshoz kapcsolódó felhasználói fiókunk zárolásáról, csomagküldeményünk sikertelen kézbesítéséről, mely azonnali cselekvésre szólít, és még sorolhatnánk a csalások formáit. Fontos, hogy mindig éljünk a gyanúperrel, adatainkat semmilyen ellenőrizetlen felületen ne adjuk meg!