Itt a csere ideje – lassan jöhetnek a téli gumik?

 Nyakunkon az ősz, egyre hidegebbek a hajnalok, a lelkiismeretes autós pedig ilyenkor gépjárművét is felkészíti a hűvösebb időre. Az első lépés a gumi, jöhet a téli…

A nyolcvanas években azt sem tudták sokan, létezik olyan, hogy téli gumi. Örültek ha az 1200-es Ladán volt még profil bőven, és emlékeszem egyik ismerősöm édesapja beszerzett Nyugatról „okosban” négy Fulda márkájú abroncsot. Büszkén feszített a Zsiguli mellett, mert szélesebb volt mint a gyári, sportos hatást keltett, meg az volt ráírva: „Made in West Germany.” Aztán jött a „kapitálizmus, ahol a dolgozónak dolgozni is kellett” és megnyíltak a határok. Irány Németország és Svájc, ahonnan özönlött az országba a sok használt autó. A magyar vásárló meg meglepődött, amikor az a rendes helvét tulajdonos telepakolta a Renault csomagtartóját felnire szerelt téli kerekekkel, meg búcsúzóul síléctartót is adott. Nem tudhatta, hogy nem hogy lécünk, hegyünk sincs…
Aztán az első télen kiderült, a téli kerék nagyon jó dolog! Az autó a gumival simán elindult a hóban, és ami még meglepőbb, meg is állt. Egyre többen kezdték használni a téli gumikat, már nem flancolás volt, hanem biztonsági kérdés. A legolcsóbb karosszéria javítás is többe kerül, mint a négy gumi.

Azt már mindenki tudja, hogy 7 fok alatt jobb a téli, más a gumik összetétele, puhább a keverék. Kicsit ugyan magasabb a fogyasztás, de a tapadásnak ára van. Lassan itt az idő a cserére, és ilyenkor célszerű a levett nyári abroncsokat alaposan átnézni, lemosni. Lehet használni a száradás után speciális gumiápolókat is, ez növeli az élettartamot. Nézzük meg nincs-e sérülés a gumin, ha az oldalfala kiszakadt, az sajnos cserét jelent. Az apró kavicsokat is érdemes kiszedni a lamellák közül, a gumikat pedig megfelelően tároljuk. Ha felnin van, akkor fektetve, ha felni nélkül, akkor állítva raktározzuk az abroncsokat, de semmi kép a nejlonzacskóba dunsztolva. Száraz, hűvös hely a legideálisabb. Az ápolás és a mosás a téli leszerelésekor még fontosabb, ilyenkor a gumin maradhat só ami károsíthatja.

Van már négy évszakra tervezett gumiabroncs is, ami a legutóbbi teleket figyelembe véve a magyar embereknek jó választás lehet. Kis hóban, főleg városi közlekedésben jól boldogulnak, de saját tapasztalat szerint a ledöngölt havon már csúsznak. Viszont latyakban, esőben tökéletes lehet, és a mi klímánknak megfelel. Síút esetén viszont használjunk inkább téli gumit.

Dankó László