Jó hír a vásárlóknak – hamarosan indulnak a boltokban a kötelező akciók

hirdetés

Nem egészen két hét múlva, június elsején indulnak a kötelező akciók a boltokban. A Magyar Közlönyben pénteken megjelent a rendelet, amely azt szabályozza, hogy mindezekről hogyan kell tájékoztatni a vásárlókat.

Már a bejáratnál, látható helyen és meghatározott méretben kell elhelyezni az információs táblát, amelyen feltüntetik, hogy melyik az a húsz termékkör, amelyet az akciók érintenek. Az előírás szerint a vásárlók legalább 10 százalékkal csökkentett áron választhatnak a legnépszerűbb élelmiszerek közül. 

A legnagyobb hazai üzletláncnál már javában készülnek a június elsején induló és szeptember végéig tartó kötelező akciókra, amit a kormány rendelt el az infláció fékezése érdekében.

A Magyar Közlönyben már megjelent, hogyan is kell a kereskedelmi egységeknek végrehajtaniuk a kötelező akciózást. Így például az is, hogyan kell tájékoztatni a vásárlókat az új intézkedésről.

A fő szabály, hogy a tájékoztató táblákat minden érintett üzletben a vásárlók által használt bejáratánál ki kell rakni.

Fontos, hogy az információs tábláknak legalább olyan nagynak kell lenniük, mint amilyeneket a boltokban egyébként használnak. Az is előírás, hogy csomagküldéssel foglalkozó vállalkozásnak is kötelező a honlapján, jól láthatóan megjeleníteni a kötelező akcióval összefüggő információkat.

A magyar kereskedelmi hálózatnál már elkészült az a terv, amely alapján hétről-hétre kiválasztják majd az akciós árukat. A franchise rendszerben működő boltokban egyébként már több hete folyamatosan olcsóbban kínálják a termékeket.

„A kereskedelemnek egy nagyon fontos gyakorlata az akciózás. A mostani időszakokban különösen fontos, a vásárlók sokkal jobban keresik a kedvezményes áron kapható termékeket, mint korábban. Például ebben az üzletben jelen pillanatban is több, mint száz termék kapható akciósan. Minden vállalkozásnak érdeke az, hogy, annak érdekében, hogy nem kötelezettek esetlegesen az akciózásra, hogy mégis éljenek ezzel a gyakorlattal” – nyilatkozta Fodor Attila, a CBA kommunikációs igazgatója.

Az már korábban eldőlt, hogy 20 akciós termékcsoportot jelölt ki a kormány. Ezekből kell kiválasztani azokat az árucikkeket, amelyek árát csökkentik.

Az Országos Kereskedelmi Szövetég főtitkára korábban azt mondta, hogy az akció kötelező mértéke 10 százalék, de szinte biztosan lesznek olyan kereskedelmi egységek, amelyekben ennél nagyobb lesz a kedvezmény mértéke, hogy magukhoz csalogassák a vevőket.

„20 alapvető élelemiszer termékcsoportból a kereskedők szabadon választhatnak egy-egy terméket, amelyet kötelező legalább 10 százalékos mértékben olcsóbban adni, mint a megelőző 30 nap legkisebb ára ugyanabban az üzletben” – mondta el Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára.

A 20 termékkategória között megtalálható például a baromfi-, a sertés-, a marhahús, a tej, a tejföl, a sajt, a kenyér, de a liszt és a cukor is.

Fontos, hogy az akciók nem terjedhetnek ki az árstopos termékekre. Az akciós időszak minden csütörtökön nulla órától a következő hét szerda 24 óráig tart. A kötelező akcióban érintett termékekből a boltoknak megfelelő mennyiséget kell raktáron tartani, hogy a vásárlók kiszolgálása folyamatosan biztosított legyen.

Elemzők szerint, noha a jogszabály csak kereskedelmi cégekre vonatkozik, de a termelők, a gyártók is kiveszik a részüket az akciózásból, erre utal, hogy a közelmúltban jelentősen csökkentek a mezőgazdasági, illetve az ipari termelői árak. Szakértők egyetértenek abban, hogy a kötelező akciózás elindulása, illetve az online árfigyelőrendszer bevezetése lesz az a fordulópont, amikortól az infláció az eddiginél sokkal látványosabban csökken majd.

Forrás: hirado.hu