hirdetés
Melodráma három képben. Ez az alcíme a Kaktuszember című mozinak, mely Rudolf Olivér vizsgafilmje. A fiatal rendező munkáját nemrégiben mutatták be nagy sikerrel a 35. Trieszti Filmfesztiválon. A szakemberek elismerően nyilatkoztak a film újszerű technikájáról, mely leegyszerűsített játékmódot kívánt a művészektől. A Kaktuszember férfi szereplője a nyíregyházi színész, Tóth Károly, partnere Kiss Mari Jászai-díjas színésznő. A téma az időskori szerelem.
Ritka bátor film készült egy idős párról és egy kaktuszról – olvashatjuk Rudolf Olivér vizsgafilmjéről, melynek már a tervét is díjazták Szarajevóban, majd a fiatal filmesek mozijában, a Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztiválon vetítették a Toldi moziban. Godard és a francia újhullám, sőt még a klasszikus Hollywood is szóba került a szakmai elismerés mellett a 35. Trieszti Filmfesztiválon, január végén.
A pandémia idején érkezett a nyíregyházi művészhez ismeretlen számról egy hívás, érdeklődő telefon egy filmes forgatással kapcsolatban. Hamar felgyorsultak az események, és a próbafelvétel után a nyíregyházi színész, Tóth Károly megkapta a felkérést a Kaktuszember férfi szerepére. Pestre utazott, hogy találkozzon az alkotótársakkal.
„Ültem a fotelben, és azt hittem, hogy nem tudok felállni. Kiss Mari nekem az ifjúkorom szexszimbóluma volt. Szóval bólintottam, felmentem Pestre Oszkárral. Vártak a Nyugati előtt. Elmentünk a Pesti Színházba, és a büféfolyosón tudtunk próbafelvételt forgatni. Bemutatkoztunk egymásnak, és már ott valami hihetetlen fura dolog volt. A próbafelvétel nem úgy történt, mint általában, hogy mondd el, gyere be innen, hanem valami hihetetlen részletességgel improvizáltunk a leendő filmből részleteket, és közben egy mobiltelefonnal vették a jelenetünket – nagyon közelről – Marival”
– mesélte a Tibor szerepét játszó Tóth Károly.
„Mari nyitottsága és lelkesedése nagyon jó energiákat adott a stábnak, Károly pedig mind a kilenc forgatási napot úgy nyomta végig, hogy Nyíregyházáról járt fel, néha a szettben aludt és egyetlen egyszer sem láttam fáradtnak. Az, hogy ők ketten ennyi energiával és alázattal álltak hozzá, nagyon sokat jelentett”
– árulta el egy korábbi nyilatkozatában a rendező.
„Ezt én, hogy időskori szerelem, csak most a kritikából, vagy az újságcikkből olvastam el, és egy pillanatra megakadt bennem, hogy időskori szerelem. Én? Mi közöm hozzá? Aztán rájöttem, hogy igen, még ha néha azt is gondolom, hogy 30 éves vagyok, vagy 31-32, de aztán ha belegondolok, rájövök, hogy 61 éves vagyok. Ez már nem pubertás, nem ifjúkori, nem érett, ez bizony már hajlik az idős korba. De meg nem fordult a fejemben, hogy én ott egy öregembert játszom. A magánéletben meg nem fordul a fejemben, hogy én nem ifjú korú vagyok, vagy tinédzser...” –
mondta Totya. ... és hogy mi, pontosabban ki a kaktusz, arról a jövő pénteki Sziesztában hallhatnak. De az akkor sem derül ki, újra lehet-e éleszteni a régi álmot, a régi szerelmet, hiszen nyitott marad a történet. Mint ahogy az is nyitott marad, hol vetítik ezután a Kaktuszembert. A film a maga 47 percével hosszú a rövidfilmek fesztiválján, viszont rövid a teljes estés nagyjátékfilmhez. A nyíregyházi Krúdy Art moziban reményeink szerint megélhet majd 1-2 vetítést az alkotás, mely hivatalosan diplomát adott a rendezőnek, Rudolf Olivérnek nemcsak a hazai egyetemen, de még a Bécsi Filmakadémián is.