Kerüljünk közelebb a városi buszközlekedéshez – Kulisszatitkok, érdekességek, hálózati és menetrendi tudnivalók I.

Jan 13, 2025

Egy sorozat első részével találkozhatnak most, mely célja, hogy a nyíregyházi városi buszközlekedés tudnivalóin, kulisszatitkain és érdekességein keresztül nyerjenek betekintést a fenntartható közlekedés világába. Nyíregyháza MJV Önkormányzata és a Mobilissimus közös kezdeményezése révén folytatólagosan ismerhetik meg a városi közlekedés világát, melynek fókuszában a közösségi közlekedés és azon belül is megyeszékhelyünk áll. A sorozat célja, hogy betekintést nyerjenek e különös világba, mely nap mint nap közel nyolcvan autóbusszal szolgálja a nyíregyháziakat és a városunkban dolgozókat, hozzánk látogatókat.

A sorozatban több témakörben találkozhatnak majd a buszközlekedéssel kapcsolatos hírekkel, tudnivalókkal, háttér-információkkal.

– Lesznek cikkek a nyíregyházi új buszhálózat jellegzetességeiről, városrészek közötti kapcsolatokról, egyes tradicionális autóbuszvonalak történetéről.
– Betekintünk a városi közlekedés kulisszatitkaiba, az autóbuszok üzemeltetésének rejtelmeibe, a menetrendkészítés és tarifarendszer részleteinek tudnivalóiba.
– Szó lesz az aktualitásokról, a 2025-ös menetrendről és a várható hálózati változásokról, vagy épp a GYEREBUSZ rendszer történetéről és fejlesztéséről.
– És legfőképp, sokat olvashatnak arról, miért is fontos a fenntartható közlekedési módokat választani a napi utazásaink során, mit is tehetünk azért, hogy törődjünk a városunk, országunk, és a bolygónk klímájával.

Az egyes írások a legfontosabb városi oldalakon, a nyiregyhaza.hu webportálon, a Napló hasábjain és a közösségi média felületein is elérhetők lesznek, így reméljük, hogy minél többekhez eljutnak a praktikus és hasznos információk, és egyre többen választják majd a buszközlekedést, amely több mint tömegközlekedés: a város egyik legfenntarthatóbb eljutási módja munkába, iskolába, vásárláshoz vagy hétvégi programokhoz. Jó olvasást kívánunk!

Négy év az új hálózaton: honnan hová tart a nyíregyházi buszközlekedés?

Nyíregyháza Megyei Jogú Város Önkormányzata elkötelezett volt amellett, hogy a helyi autóbusz-közlekedést megújítsa, hiszen az évtizedek alatt keveset változott, nem követte le az utasok igényeit és a város fejlődését. A Mobilissimus a fenntartható városi mobilitási terv (SUMP) készítése során már kidolgozta a hálózat, a menetrend és az utastájékoztatás megújítására vonatkozó alapokat, majd 2019 végén kezdődött a részletesebb tervezés. A koronavírus-járvány 2020 elején átírta a megújítás lépéseit: a megváltozott utazási igényekhez jobban alkalmazkodó és a munkahelyekre való eljutást segítő új, átmeneti hálózat és menetrend valósult meg 2020. május 1-én. Ez a hálózat és menetrend új eljutási lehetőségeket kínált az utazóközönségnek, elindultak a kilencvenes jelzéssel a nagyfoglalkoztatókat a legnagyobb lakóterületekről közvetlenül kiszolgáló viszonylatok, összekapcsolódtak korábbi viszonylatok, így kevesebb átszállást igényeltek távolabbi városrészek között.

Start: 2020. augusztus 20.

A teljes értékű új hálózat előfutára volt 2020 nyarán az új 55-ös járat, amely ma már mindennap közlekedik teljes üzemidőben. Majd az átmeneti hálózat és menetrend tapasztalataira alapozva 2020. augusztus 20-án startolt a megújult belterületi hálózat és menetrend. Új kapcsolatok, ütemes menetrend és erős vasúti csatlakozás jellemezték kezdetektől az új menetrendet. Ilyen mértékű változás példa nélküli volt az elmúlt időszakban országos léptékben is. Az utastájékoztatás fejlesztése révén átláthatóbb, egyszerűbb, szabványos méretű menetrendi táblák kerültek a megállóhelyekre, könnyen érthető hálózati térképek készültek a hálózat egészére és egyes városrészekre is. A megújulást a helyi Nyíregyházi Menetrend applikáció is lekövette, valamint a Google Térkép helyi buszközlekedési adatokkal üzemelő utazástervező funkciója is később elindult.

Új kapcsolatok, kevesebb átszállás, ütemes közlekedés

Ezzel a szlogennel rajtolt el az új hálózat, kiemelve a legfontosabb változásokat. Számos új viszonylat indult el, mint például az Orosra járó 44-es, amely a Vasútállomásról a Jósavároson és Örökösföldön át közlekedik. A 44-es sikerét mi sem mutatja jobban, mint hogy azóta több alkalommal sűríteni kellett. Tovább erősödtek a Michelin, a LEGO vagy a Déli Ipari Park nagyfoglalkoztatóit kiszolgáló 90-esek, melyek a két nagy lakótelepről a műszakrendekhez igazodva a belvároson, valamint a vasút- és autóbusz-állomáson át jutnak el a foglalkoztatókhoz, így nincs szükség átszállásra. A 6-os és 10-es busz összevonásával elindult a hosszú 10-es a körúton át Nyírszőlősre, Örökösföldre pedig a Vasútállomásról indult el az egymással szemben közlekedő körjáratpár, a 20-as és 21-es, amely a legrövidebb úton éri el a nagy lakótelepet. Számos városrészben javult a napközbeni és hétvégi kiszolgálás is, bővült az üzemidő.

Négy év tapasztalatai

Egy év eltelte után komolyabb felülvizsgálatra és kisebb hálózati, menetrendi korrekciókra került sor a még jobb szolgáltatás érdekében. A Volánbusz ekkorra valamennyi autóbuszát felszerelte úgynevezett fedélzeti egységekkel, így a pontos menetrendi tervezéshez már sok tízezer járat menetrendi adatai álltak rendelkezésre. Számos vonalon sokkal pontosabban lehetett meghatározni a menetidőket.

Körjárati 55 és kilencvenesek

2021. augusztus 30-ától indult el a Fürdő utcát elérő 8B autóbusz, amely Sóstógyógyfürdőt és Sóstóhegyet kötötte össze körjáratként a belváros felől. Mára ezt a folyamatosan közlekedő, körjárati 55-ös váltotta fel. A nagyfoglalkoztatókat már gyorsjáratok is elérték, melyek a kisebb megállókban nem állnak meg, így biztosabban elérik a műszakkezdést a beérkező vonatoktól és helyközi autóbuszoktól, illetve egy új ipari parki területet is elért a buszközlekedés a 90E révén.

Népszerű retrók

2022-ben elindult a nagysikerű Retró autóbusz, egy közszeretetnek örvendő 36 éves, ráncajtós Ikarus 280-as, amely nyáron minden hétvégén közlekedik, szezonon kívül pedig főbb rendezvényekhez és ünnepnapokhoz kapcsolódóan főként Sóstógyógyfürdőre. 

Városrészi új viszonylatok

2022 őszén elindult a 25-ös autóbusz a Vasútállomás és Borbánya között, szintén a lakótelepek érintésével, így a délkeleti városrészekből is átszállásmentesen lehet eljutni az iskolákba, intézményekbe. Változott a Kertváros közlekedése a 19-es, 27-es és 28-as buszok révén, elindult az új 15-ös Sóstóhegyre, a 91-es pedig egészen Rozsrétig jár.

Bevonva a nagyfoglalkoztatók

2023. februártól több nagyfoglalkoztató váltott, és szerződéses járatok helyett a Volánbusz helyi járatait veszi igénybe, így indult el az új 49-es vonal Oros és a Michelin között, valamint a Vasútállomásról induló új gyorsjárat 95E jelzéssel, műszakváltásokkor akár 3–5 perces sűrűséggel.

Sóstó és éjszakai

2023 nyarától már gyorsjárat is közlekedik Sóstógyógyfürdőre főszezonban, hétvégéken. Elindult, majd kibővült az éjszakai közlekedés: a sóstógyógyfürdői szórakozóhelyek igényeit is figyelembe véve közlekedik a vasúthoz is csatlakozó 900-as. 2023. decembertől megújult az éjszakai buszközlekedés az új Volánbusz telephely átadásához is igazodva: a 900-as, 901-es és 902-es buszok egy része a GYEREBUSZ rendszerben, igényvezérelten közlekedik.

Újabb változások

Várhatóan 2025. február 1-től további változások lesznek az utasok, a nagyfoglalkoztatók és az oktatási intézmények igényeinek megfelelően. Ezekről későbbi írásainkban fogunk részletesen beszámolni.

 

 

Előző hír
Illés Zoltán fogadóórát tart
Következő hír
Ne dobja az utcára! - Ha a hulladékudvarba viszi, ajándékot nyerhet!

Kapcsolódó híreink