Két keréken, biztonságosan
A jó idő beköszöntével egyre több kerékpáros jelenik meg Nyíregyháza utcáin. Naponta több százan döntenek úgy, hogy két kerékre pattannak, és így tekernek el az iskoláig, a munkahelyig, vagy éppen bevásárolni. Ilyenkor a közlekedési viszonyok is átrendeződnek és másra kell odafigyelni, mint a téli időszakban.

– A kétkerekű járművel közlekedők egy baleset során könnyebben megsérülhetnek, mint az autósok, hiszen őket nem védi karosszéria, biztonsági öv vagy légzsák. Ezért bár nem kötelező, de ajánlott a kerékpáros sisak viselése. A statisztikai adatok alapján 2014. I. negyedévben 168 személyi sérüléssel járó közlekedési baleset történt a megyében, melyből 20 esetben okozott balesetet kerékpáros. 2015 hasonló időszakában pedig 180 balesetből 20 biciklis volt okozó. Ezen kívül idén további 18 esetben sérült meg kerékpáros más hibájából – tájékoztatta lapunkat Fülöp Gergely, a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Rendőr-főkapitányság őrnagya, szóvivője. Azt tanácsolja, mivel a közlekedés során a járművek sebességét gyakran nehéz megbecsülni, a kanyarodást ennek tudatában kell kerékpárral is végrehajtani. Ha nem biztos, hogy időben be tudja fejezni az adott manővert, ajánlatos inkább megállni előtte.

50 kilométer hosszú kerékpárút-hálózat

Tavaly év végére több mint 50 kilométernyire bővült a nyíregyházi kerékpárút-hálózat. A közel 600 millió forintos beruházást az Európai Unió több mint 98 százalékban támogatta. Ennek eredményeként a város eddigi 43 kilométeres kerékpárútja 7 kilométerrel bővült és hálózattá fejlődött. A Korányi Frigyes utcai kerékpárút megépítésével Sóstóhegy is bekapcsolódott a biztonságos kerékpáros közlekedés hálózatába, és a városközpontban több kisforgalmú út kijelölése is megtörtént. Emellett a Tiszavasvári úton megépült egy 1,2 kilométeres kijelölt kerékpárforgalmi szakasz is. Nyíregyháza önkormányzati tulajdonú belterületi útjainak fejlesztése című projekt részeként pedig idén megépülhet a jelenleg Kereszt utcáig meglévő gyalog-kerékpárút folytatása a Vécsey közig, ezzel az Érkert is bekapcsolódik a város kerékpáros közlekedésébe.
A kerékpárok kötelező tartozékainak hosszú listáját a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló rendelet határozza meg. Azonban a legfontosabb a megfelelően működő kormányberendezés, a két egymástól külön működő hatásos fékberendezés és a megfelelő kivilágítás.
A rendőrség azt tanácsolja, hogy korlátozott látási viszonyok között a kerékpárt minél jobban világítsák ki folyamatosan működő vagy villogó lámpákkal, és viseljenek fényvisszaverő mellényt, illetve ilyen ruházatot.

Tolni, odafigyelni, nem telefonálni

Arról pedig nem szabad megfeledkezni, hogy nemcsak szabálytalan, de rendkívül balesetveszélyes is, ha a kerékpáros a gyalogos-átkelőhelyen nem tolja a biciklit, hanem áthajt. Kivétel, ha a kerékpárút átvezet a gyalogos-átkelőhelyen, és ezt útburkolati jel is jelzi. Természetesen ekkor is kellő körültekintéssel kell áthajtani, hiszen nem egy súlyos baleset történt a megyében, mert a kanyarodó autós már csak későn vette észre a járdáról nagy sebességgel a zebrára hajtó biciklist. Bordás Béla városgondnok felhívja a kerékpárosok figyelmét arra, hogy a balesetek elkerülése érdekében, kellő óvatossággal és szabálykövetően közlekedjenek. Ne feledjék, hogy sétálóövezetben a megengedett sebesség 10 km/h. Kéri a kerékpárosokat, hogy gondoskodjanak a kötelező felszereltség meglétéről és ittasan ne is üljenek kétkerekűre, mi több, mobiltelefont se használjanak, mert az elvonhatja figyelmüket.

Kötelező tartozékok
(részlet a KÖHÉM rendeletből)

A kerékpárt fel kell szerelni
a) könnyen kezelhető, megbízható kormányberendezéssel, amely semmilyen helyzetében nem akadályozza a kerékpár egyéb kezelőszerveinek működtetését,
b) két, egymástól függetlenül működtethető, száraz és nedves időben egyaránt hatásos fékszerkezettel, amelyek közül az egyik az első, a másik a hátsó kerékre hat,
c) hangjelző berendezéssel, amely csak csengőhangot adhat,
d) egy előre fehér vagy kadmiumsárga fényt adó, sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható lámpával,
e) egy hátra piros fényt adó, sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható helyzetjelző lámpával,
f) elöl egy fehér, hátul egy vagy két piros színű, szimmetrikusan elhelyezett, nem háromszög alakú fényvisszaverővel, és
g) legalább az első keréken, legalább 2 darab, egy átmérő mentén elhelyezett borostyánsárga színű, mindkét oldal felé hatásos oldalsó fényvisszaverővel (küllőprizmával). A küllőprizmák helyett vagy mellett alkalmazható két oldalon fehér fényvisszaverő körgyűrű felület is a kerékpántok közvetlen közelében vagy az ENSZ-EGB 88. sz. előírásának megfelelő gumiabroncsokon.

A kerékpárokra vonatkozó KÖHÉM rendeletet teljes terjedelmében az alábbi linkre kattintva olvashatják el.

Bruszel Dóra