hirdetés
Elmondták: a január közepétől Debrecenből induló menetrendszerű konténerszállító irányvonatok a törökbálinti és a bécsi terminálokon keresztül jelentenek majd közvetlen logisztikai kapcsolatot a tengeri kikötők és Kelet-Magyarország között.
Tasó László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára szerint egész Magyarország profitál abból, hogy közvetlen tengeri kapcsolat létesül az ország egyetlen vasúti kapcsolattal rendelkező nemzetközi repülőtere és Európa legjelentősebb kikötői - Koper, Rijeka, Hamburg, Bremerhaven és Rotterdam - között.
A gazdaság két erős szereplője, a Xanga és a GYSEV Cargo együttműködése hozzájárulhat a kelet-magyarországi vállalkozások és befektetők versenyképességének javulásához, a térségbeli újabb fejlesztésekhez, amit örömmel fog támogatni a magyar kormány - tette hozzá az államtitkár.
Megjegyezte, hogy a mostani fejlesztések megvalósításában szerephez jut az állami tőke is, mivel a Xanga csoport többségi tulajdona mellett a Széchenyi Tőkealap-kezelő Zrt. a közelmúltban megvalósított befektetésével 38 százalékos tulajdonrészt szerzett a debreceni konténerterminált működtető SAIGO Logistic Kft.-ben.
Papp László, Debrecen polgármestere hosszan tartó repülőtér-fejlesztési folyamat mérföldkövének nevezte a konténerátrakó létrejöttét és az irányvonatok januári elindítását.
Emlékeztetett arra, hogy korábban a tulajdonos önkormányzat 4-4,5 milliárd forintot költött a repülőtér fejlesztésére, majd a Xanga cégcsoport - amelynek üzemeltetésre átadta a repülőteret az önkormányzat -, további 4 milliárdot fordított eddig beruházásokra.
Fontos lehetőségnek nevezte a térség számára, hogy irányvonatok elindításával Debrecen tengeri kijárattal fog rendelkezni, ami jótékony hatással lesz a repülőtér melletti déli ipari park fejlesztésére is.
Herdon István szerint a térségbeli gyárak, vállalatok versenyképes, környezetbarát és gyors megoldással érhetik el az alapanyagokat, illetve szállíthatják exporttermékeiket hajóval a világ bármely tájára Debrecenből.
Firbás György, a SAIGO Kft. kereskedelmi igazgatója elmondta: a Debrecenből induló és oda érkező irányvonatok közlekedtetését a GYSEV Cargo Zrt. végzi majd, a bécsi WienCont, valamint az IntegRail Rt. által üzemeltetett törökbálinti konténer terminálokon keresztül. Az áruszállításhoz szükséges tengeri konténereket a francia tulajdonú Touax csoport, a logisztikai kiszolgáláshoz szükséges emelő gépeket és berendezéseket pedig az ausztriai Zeiss Forkliftcenter biztosítja.
A januártól menetrend szerint közlekedő, ötszáz méter hosszú, egyszerre 74 darab normál méretű konténert szállító irányvonatok képesek lesznek kiszolgálni Miskolc, Nyíregyháza, Tiszaújváros, Mátészalka és Békéscsaba vonzáskörzetét, valamint a romániai Partiumot is az erdélyi Kolozsvárig - ismertette a kereskedelmi igazgató.
MTI