hirdetés
– Hol, milyen fázisánál tart most az építkezés?
– Az épület 70 százalékban elkészült. Az elmúlt hetekben megkezdődött a belső szerkezetek és az épületgépészet, épületvillamosság kivitelezése. A projekt tehát pontosan az ütemterv szerint halad.
– Pontosan mi épül?
– Egy gyártóüzemet építünk logisztikai területtel és a hozzá tartozó háromszintes irodaépületet szociális helyiségekkel. A teljes alapterület mintegy 55 000 négyzetméter, így az üzem messze a legnagyobb Boysen telephely lesz Németországon kívül. Ezzel egyidejűleg új fejezetet nyitunk cégünk történetében Nyíregyházán, hiszen ez lesz a Boysen csoport első olyan üzeme, amelyben nem kipufogógáz-technológiát, hanem kizárólag acélból készült dobozokat (házakat) gyártunk akkumulátorokhoz. Ez a telephely ezért különösen fontos számunkra.
– Hogyan kell elképzelni a gyártandó termék szerepét az elektromobilitásban, az autóipari, európai zöldátállásban?
– Ezen a telephelyen acélházakat gyártunk megrendelőnk, a BMW új generációs elektromos járműveihez, amelyeket a BMW új debreceni üzemében fognak gyártani. Az acélházak az autóban lévő akkumulátorcellák tárolására szolgálnak. Az akkumulátorcellák és az akkumulátormodulok összeszerelése nem tartozik a szállítási körünkbe. A prémium autógyártók kipufogógáz-tisztítási technológiájának rendszerszállítójaként 2016 óta minden energiánkkal és új termékcsoportunkkal a technológiai átalakulást hajtjuk előre.
– Dolgoznak-e most is nyíregyházi érdekeltségű kivitelezőkkel?
– Több nyíregyházi és debreceni cég és szerelő is részt vesz ebben a projektben. Ez természetes, hiszen ez része a vállalati filozófiánknak.
– Van-e már terv arra, hogy mely piacokon értékesíthetik?
– Mint már említettük, különböző neves autógyártóknak dolgozunk. Több mint 100 éves cégtörténetünk során a BMW a leghosszabb ideje a megrendelőnk és partnerünk – és ez a nagy megrendelés egy új üzleti területet nyitott meg számunkra, amelyben most már más prémiumgyártóknak is dolgozunk. Nagyon büszkék vagyunk erre a partnerségre és az ezzel járó kölcsönös bizalomra. Kérjük megértésüket, hogy nem tudunk és nem is szabad nyilatkoznunk ügyfeleink termelési és értékesítési számaival kapcsolatban.
– Hány embernek fognak munkát adni várhatóan, nagyjából mikor kezdenek el toborozni, és főként mely típusú munkakörökre?
– Jelenleg 300–400 alkalmazottal tervezünk a telephelyen, és feltételezzük, hogy az első magyar Boysen alkalmazottak az év közepén fejezik be a németországi képzésüket. A sorozatgyártás beindítása során kezdetben a gyártás, a minőségbiztosítás és a karbantartás területén betöltendő pozíciókat helyezzük előtérbe. Összességében azonban a vállalat minden területére és így az összes adminisztratív feladatra is szükségünk van képzett munkatársakra.
– Jelenleg hányan dolgoznak Önöknél, vannak-e köztük helyiek?
– Jelenleg az új nyíregyházi telephely vezetői csapatának kiválasztása van folyamatban. ők lesznek az első magyarországi munkatársaink is. Teljes mértékben a régióból érkező jelöltekre összpontosítunk. Családi és alapítványi tulajdonú cégként mindig is része volt a filozófiánknak, hogy a munkatársaink a közvetlen közelben éljenek, vagy hajlandóak legyenek oda áthelyezni az életközpontjukat.
– Milyen karrierlehetőséget jelent a fiataloknak és a Nyíregyházán maradni/letelepedni szándékozóknak ez a világcég?
– Az autóipari szektor egyik leggyorsabban növekvő beszállítója vagyunk. Miközben még a jól ismert versenytársak is tömegesen szüntetnek meg munkahelyeket és zárnak be telephelyeket, mi folyamatosan növekedünk. Az elmúlt tizenkét évben a Boysen csoport 16 új telephelyet nyitott világszerte. További három jelenleg is építés alatt áll. Alapítványi vállalatként a Boysen nagyfokú munkahelyi biztonságot kínál – és az átalakulásunk során elért fejlődésnek köszönhetően nagyfokú jövőbeli biztonságot és izgalmas kilátásokat. Ez minden, a vállalat szempontjából releváns területre vonatkozik. Emellett következetesen fektetünk be munkatársaink továbbképzésébe, és jóval az átlagot meghaladóan fektetünk be munkahelyeink ergonómiai, biztonsági és a legmodernebb technológiával történő felszerelésébe.
– A gyártási folyamat során mennyire érvényesítik majd a környezetvédelmi szempontokat?
– Az új debreceni gyárral a BMW a világ első olyan autógyárát kívánja megvalósítani, amely kizárólag megújuló energiával, tehát teljesen CO2-mentesen termel. Ugyanez a követelmény vonatkozik ránk, mint beszállítóra az új nyíregyházi Boysen gyárban, ahol a legmodernebb energetikai technológiák teljes spektrumát fogjuk alkalmazni: a napelemtől a geotermikus energián át a rendszerek működése során keletkező hő visszanyeréséig és további felhasználásáig. Ez a csúcstechnológiás elv zökkenőmentesen végigvonul a fogyasztáson, a hulladékkezelésen, a zöld rozsdamentes acél felhasználásán és minden egyéb területen. Már jóval azelőtt, hogy a fenntarthatóság fontosságát felismerték volna a vállalati tevékenységekben, a trendteremtők közé tartoztunk, többek között ezért is nyertük el a BMW-től a nagyszabású szerződést. Az altensteigi központunkban már 2011-ben megvalósítottuk a CO2-optimalizált gyárról szóló elképzelésünket, és azóta minden új telephelyünkön a legújabb energiatechnológiába fektetünk be. Csak a telephelyeink napelemes rendszereinek köszönhetően jelenleg évente több mint 40 millió kWh zöldáramot termelünk, ami évi 30 000 tonna CO2-megtakarításnak felel meg.
– Mikorra tervezik a próbaüzemet, illetve a gyártás elkezdését?
– Jelenleg abból indulunk ki, hogy az év vége felé fogjuk lefuttatni az első próbaüzemeket az épületben. Az első acélházak gyártását 2025 februárjától tervezzük. Az üzem a tervek szerint 2025 szeptemberétől kezdi meg a sorozatgyártást.
– Milyen szerepet vállalnak majd Nyíregyháza életében?
– Ahol a Boysen növekszik, ott a környezet is növekszik, különösen azért, mert alapítványi vállalatként tevékenységünk egyik alappillére a helyi társadalmi elkötelezettség előmozdítása. Egyesületek, tűzoltóságok, iskolák és sok más szervezet profitál ebből. Jelenleg a lakosság szemében mi vagyunk az a németországi cég, amelyik Nyíregyházán fektet be. A meglévő kapcsolatok azonban nőni fognak, és sok új kapcsolat fog létrejönni, amivel már néhány éven belül Nyíregyháza és a térség szerves része kívánunk lenni.