Nyíregyháza Megyei Jogú Város Önkormányzata kedden krízismegbeszélést tartott, amelyet Jászai Menyhért alpolgármester vezetett. Az érintett szervezetek a téli időszakról, a hideg időjárásról és a vörös kód riasztás esetén szükséges intézkedésekről egyeztettek. A megbeszélés során a rászorulók segítése, a hajléktalanellátás, az utcai szociális munka, a diszpécser központ működése és a bentlakásos intézmények kapacitása is a témák között szerepelt.
Nyíregyházán az elmúlt években már bevált gyakorlat, hogy a téli időszak előtt a Szociális és Köznevelési Osztály koordinálásával a város szociális, gyermekjóléti intézményei, valamint a NYÍRVV Nonprofit Kft., a rendőrség, a mentőszolgálat, a Vöröskereszt vármegyei szervezete és a kórházi szociális szakemberek közösen készülnek fel a rendkívüli hidegre és hóesésre. A szervezetek összehangoltan, egymást segítve és információt megosztva végzik a szükséges intézkedéseket, hogy gyors és hatékony segítséget nyújtsanak a rászorulóknak. Nyíregyházán az Oltalom Szeretetszolgálat végzi az intézményi hajléktalanellátást, amely kiemelt fontosságú feladat. A menedékhely, a nappali melegedő és a népkonyha biztosítása a legfontosabb a téli időszakban, de természetesen ezek mellett egyéb ellátások is rendelkezésre állnak a rászorulók részére.
„Célunk, hogy senki ne maradjon az utcán, aki elfogadja a segítségünket. Az egyedi menedékhelyünkön akár 130 fő számára is tudunk ágyas helyet biztosítani, szükség esetén külön lakókonténerekkel kiegészítve a férőhelyeket. Továbbá, ha a körülmények úgy kívánják, matracokat is biztosítunk, bár az elmúlt évek tapasztalatai alapján erre ritkán van szükség. A nappali melegedő szolgáltatásunk egész évben, mindennap, így ünnepnapokon, például karácsonykor is nyitva tart. A nappali melegedő és az éjjeli menedékhely folyamatosan biztosítják a szükséges ellátásokat, így garantálva, hogy senkinek ne kelljen az utcán, hidegben tartózkodnia. A fűtött helyek biztosítása mellett a menedékhelyeken tisztálkodási lehetőséget, ruházati cserét, mosási lehetőséget és étkezést is biztosítunk. A vacsorát a menedékhelyen, míg napi meleg ételt a népkonyha szolgáltatás keretében biztosítunk” – hangsúlyozta Papp András, az Oltalom Szeretetszolgálat Központ intézményvezető-helyettese.
Az eseményen a vörös kódról beszéltek a szakemberek, amely egy téli figyelmeztető rendszer Magyarországon. Akkor lép életbe, ha a hőmérséklet életveszélyessé válik a hajléktalanok számára. Ilyenkor a Periféria Egyesület diszpécserszolgálata segíti a hajléktalanellátó helyek munkáját, és a városban működő szervezetek koordináltan dolgoznak a rászorulók támogatásán.
„Az idei évben, hasonlóan az előző évekhez, a Periféria Egyesület az utcai szociális munkaszolgálat keretében 24 órás krízisautóval készül. Ennek célja, hogy folyamatosan elérhető legyen egy felszerelt jármű, amely élelmiszert, takarókat és egyéb alapvető eszközöket tartalmaz. Az autó olyan segédeszközökkel van felszerelve, amelyek a krízishelyzetek kezelésében nyújtanak támogatást. Minden egyes bejelentésre reagálva kollégáink az adott területre indulnak, és ott felmérik a helyzetet. A beérkezett hívás alapján meghatározzák, hogy milyen intézkedések szükségesek, figyelembe véve az érintett személyek szükségleteit. A fő célunk, hogy biztosítsuk, hogy senki ne legyen kénytelen az éjszakát közterületen tölteni” – részletezte Somogyiné Katona Anikó, a Periféria Egyesület Nyíregyháza szakmai vezetője.
Jászai Menyhért alpolgármester a krízismegbeszélésen azt is elmondta, hogy Nyíregyháza önkormányzata hagyományosan tűzifát biztosít a rászoruló családoknak, amelynek átvétele december 1-től kezdődik. Az igénylés a Nyíregyházi Család- és Gyermekjóléti Központnál történhet személyesen vagy telefonon. Családonként 5 mázsa tűzifát a NYÍRVV telephelyén vehetnek át előre egyeztetett időpontban. A tűzifa elszállításáról a családoknak maguknak kell gondoskodniuk.
„Most egy áttekintést tartunk a jelenlegi kapcsolattartásról, és fontos, hogy megbizonyosodjunk arról, van-e valamilyen változás a helyzetben. Van-e bárkinek új programja, amelyet a téli krízishelyzet kezelésére be tudna hozni. Esetleg valakinek szüksége lenne valamire, a többiek segítségére, vagy van-e valamelyik területen kapacitáshiány, amelyet orvosolni kell. Emellett arról is beszélünk, hogy miként oszlanak el a kapacitások, különösen, ha olyan helyzet adódik, amikor hajléktalan személyeket kell befogadni. Ez egy operatív egyeztetés, hogy mindenki tisztában legyen a feladatkörével, és tudjuk, hogy aki a telefon végén van, az el tudja indítani a szükséges intézkedéseket. Az ön által említett vörös kódról is szót ejtünk: ha extrém hideg van, akkor azt külön tájékoztatás formájában jelezzük, de jelenleg nincs külön teendőnk ezzel kapcsolatban. Fontos tudni, hogy amennyiben az átlaghőmérséklet mínusz 10 fok alá süllyed, a bentlakásos intézmények kötelesek megnyitni kapuikat a hajléktalanok számára. Ezt a helyzetet azonban nem kell most sürgetni, mivel csak akkor lép életbe, ha az illetékes miniszter kiadja a szükséges intézkedéseket, és azonnal értesítjük a megfelelő személyeket” – ismertette Jászai Menyhért alpolgármester.
A krízismegbeszélésen elhangzott, minden szervezet és intézmény elsősorban a jogszabályokban előírt feladatait végzi, kiemelt figyelmet fordítva a megelőzésre és a problémák időben történő felismerésére. Ahogy a résztvevők fogalmaztak, ha télen krízishelyzetbe kerülő személy vagy család kerül egy intézmény vagy szervezet látókörébe, akkor jeleznek a Nyíregyházi Család- és Gyermekjóléti Központnak vagy a Periféria Egyesület diszpécserszolgálatának.