hirdetés
Több mint játék – LEGO az oktatásban címmel találják a Móricz Zsigmond Könyvtár YouTube-csatornáján a Nyíregyházi Egyetem adjunktusa, az Óvó- és Tanítóképző Intézet oktatója, Nagy Balázs előadását, egy szűk tanórányi időben. A korábbi videófelvétel aktuálisabb, mint valaha, hiszen pályázatot hirdetett a március 15-ei ünnep kapcsán a Nyíregyházi Egyetem LEGO stúdiója.
Játékos tanulásról, élményalapú oktatásról beszél a Nyíregyházi Egyetem LEIS trénere. Hagyománya van már Nyíregyházán a felsőoktatásban is a módszernek, hiszen 2018-ban adták át a LEGO Innovációs Stúdiót, mely Közép-Kelet-Európában elsőként nyitotta meg kapuit – utalt az előzményekre az előadó. Nagy számban képeztek pedagógusokat arra, hogyan tudnak ezzel az eszközzel élményszerűen oktatni. Aztán az egyetem gyakorlóiskolája, az Eötvös is gazdagodott egy élménypedagógiai teremmel.
„Nyilván ez az eszköz, amely nagyon népszerű, és mondhatni, hogy az európai háztartások szinte mindegyikében megtalálható, nemcsak játékként alkalmazható, hanem az oktatásnak minden területén. Egészen a kora gyermekkori neveléstől kezdve, a köznevelésen keresztül, a felsőoktatásig haszonnal alkalmazható. Nyilván nemcsak ezekre a tematikus készletekre helyezhetjük a hangsúlyt, hanem magának a módszernek a fontosságára. Ebben az előadásban is ezt próbálom hangsúlyozni, hogy ha van egy olyan módszer, melyet hatékonyan lehet alkalmazni, akkor azok a tematikus eszközkészletek, melyek a LEGO-nál is 6–8 évente megújulnak, azok ugyanolyan jól használhatók, mint a háztartásban is megtalálható eszközök, kis kreativitással a pedagógia ezt is a céljai elérésére próbálja felhasználni. Legyen szó a kreativitás, a kommunikációs készségek, vagy a memória fejlesztéséről” – szólt a programról dr. Nagy Balázs, a Nyíregyházi Egyetem Óvó- és Tanítóképző Intézetének oktatója.
Megújult LEGO elemekről szólt az előadó. Manapság a legnagyobb figyelem a robotikára kerül. A cég is szeretné az algoritmikus gondolkodás fejlődését elérni. Bár vannak olyan tematikus eszközkészletek, melyek nem tartalmaznak beépített processzort. Olyan elemeket gyártanak, melyeket programozás nélkül is egyszerűen összerakhatnak a gyerekek.
A műszaki tudományok, a mérnöki területek jutnak az ember eszébe a LEGO Education kapcsán, de tudni kell, hogy a magyartanítás, a történelem, vagy az idegen nyelvek oktatásában is jól használható ez az okosjáték. Például Petőfit is taníthatunk ezzel a módszerrel.
„Úgy tanítunk, hogy megépítünk olyan jeleneteket, amelyek ehhez a korszakhoz kapcsolódnak, vagy egy-egy irodalmi művet megpróbálunk bemutatni LEGO eszközök segítségével. Utána a gyerekek saját kezükkel összerakott építményen keresztül kommunikálnak erről. Ilyen módon fejlődik a szókincsük, a szövegalkotási képességük és a memóriájuk, tehát ezeknek az óráknak a keretében is haszonnal alkalmazható ez. Szeretnénk ezzel különböző versenyek révén is felhívni a figyelmet. Jelenleg március 15-éhez kapcsolódóan egy olyan versenyt hirdettünk meg – épp tegnap nyílt meg ennek a regisztrációs felülete –, amelynek az a célkitűzése, hogy a gyerekek építsenek meg egy március 15-éhez kapcsolódó alkotást LEGO elemekből. Utána egy 3 perces videóban mutassák ezt be narrálással, csoportban dolgozzanak, és nyilván bármilyen eszközt használhatnak ehhez” – tájékoztatott Nagy Balázs.
A www.leis.hu oldalon találhatják a versenykiírást és a tudnivalókat. Ezen a felületen várnak egy linket a gyerekektől, 1–13. osztályos korig. Országos versenyt hirdettek, bár korábbi fordulóban – a Kis herceg pályázat kapcsán – külföldi csapatok is jelentkeztek.