Már a felhők közelében a Wizz Air kadétok

Tavaly októberben jelentették be, hogy pilótaképzést indít a Tréner Kft. két holland repülőiskolával közösen Nyíregyházán és az oktatásban részt vevők az első pillanattól kezdve állásgaranciával is rendelkeznek, amit a Wizz Air ajánlott fel nekik. A képzés idén januárban már el is startolt. Az első három hónapban csak elméleti órákon vettek részt a kadétok, majd folyamatosan megkezdődtek a gyakorlati órák is. Azóta túl vannak több tucat vizsgán, repült órán, jelenleg pedig a leszállás tökéletesítésén dolgoznak. őket látogattuk meg...

ANGOLUL ÉS OLYKOR MAGYARUL IS

Délután két óra, meteorológiaóra, nyolc kadét részvételével. Közülük négyen Magyarországról, egy fő Ukrajnából, egy Szlovákiából, egy Angliából, egy hölgy pedig Romániából érkezett a programra. Bár az oktatás végig angolul zajlik, most éppen magyar szakszavakat tanulnak a pilótajelöltek, hiszen – Rozgonyi László repülőgép­vezető-oktatótól, az elméleti képzésekért felelős szakembertől hamar megtudom – előfordulhat, hogy valaki olyan kerül be a légtérbe, aki nem tud angolul, és őt is meg kell érteniük, pontosabban azt, hogy miről szól a rádióforgalmazás.

Rozgonyi László

„TÚL MAGAS VOLTAM”

– Már kiskoromtól kezdve pilóta akartam lenni, de középiskolás koromban nem láttam erre nagy esélyt, mert csak két lehetőségem volt: vagy elvégzem a honvédségnél, vagy privát úton, viszont akkor fizetnem kell. A honvédséghez nem jelentkezhettem, mivel 10 centiméterrel magasabb voltam, mint amennyi a felső határ, így nem volt mese, le kellett mondanom az álmomról. Később kiderült, hogy az akkor még Nyíregyházi Főiskolán van ilyen képzés, ráadásul az állam ki is fizeti. Jelentkeztem, felvettek, 2014-ben pedig végeztem és pilóta lettem. Ezt követően megcsináltam az oktatói átképzést és most a fiatal kadétoknak elméletet és gyakorlatot oktatok – hangsúlyozta Rozgonyi László.

NINCS PIHENŐ

A kadétok a januári indulás óta hétfőtől péntekig minden egyes nap részt vesznek a képzésen, és nekik szabadság sem jár. Péntekenként tesztet írnak és közben a hatósági vizsgákat is teljesítik. Most pedig, ahogy Rozgonyi László oktatótól megtudom, még keményebb dolguk is van, hiszen áprilistól megkezdődtek a gyakorlati képzések, így reggel fél hétkor már sorakozó van a hangár előtt. Délelőttönként repülnek, délutánonként pedig beülnek a padba és elméleti oktatáson vesznek részt.
– Két részre lehet osztani a csapatot tapasztalat szerint. Az egyik részük már repült korábban – más-más típusokon –, a csapat másik fele viszont még soha, így mindenkivel elölről kezdtük az egészet. Eleinte fél órákat repültünk, majd a gyakorlatok előrehaladtával napi egy órát is tudnak repülni a kadétok. Mi most éppen a leszállást gyakoroltatjuk, ami az egyik legintenzívebb fázis. Nem könnyű a növendékeknek, mert a leszállás bonyolult művelet. Itt jó helyre kell érkezni, megfelelő siklószöggel, megfelelő magasságon kell megkezdeni a lebegtetést, illetve a futópályának a középvonalán kell leszállni, ráadásul a meghatározott sebességgel. Most már mindenki saját maga csinálja a leszállásokat, oktatói segítség nélkül.

„LÁTJUK A VÉGÉT”

– Gyerekkorom óta pilóta szerettem volna lenni. Sokáig azt hittem, hogy nem lehetek az. Túl magas voltam, meg szemüveges, aztán kiderült, hogy határon belül vagyok. Mindig repülőgép-modelleztem, -maketteztem. Amikor elkezdtem egyetemre járni, akkor jött a Wizz Air lehetősége. Programtervező informatikusnak tanultam, de passzívvá tettem magam. Korábban, az egyetem mellett egyébként már elkezdtem magánúton repülni és meg is szereztem a magánpilóta-engedélyt. 70–80 repült órám volt, amikor ide kerültem. Az elmélet nehéz, de újdonság. Sokat kell tanulni, de teljesíthető. Szeretem, amit csinálok, konkrét célunk van, aminek már látjuk is a végét. - mondta Bojtos Nándor.

Bojtos Nándor

FOLYAMATOS AGYMUNKA

A kadétokra a közeljövőben még a sok-sok elméleti anyag elsajátítása mellett a leszállás precíz végrehajtása, valamint a navigációs feladatok megtanulása áll.
– Az útvonalrepüléseknél Nagycserkesz egy rendkívül fontos pont, hiszen jellegzetes alakja van, ráadásul ott egy rádiótorony is található, ami segít a tájékozódásban. Sokan még autóval is elmentek megnézni. Ennek elsajátítása után a következő fázis a műszeres eljárások gyakorlása. A műszerek alapján kell majd repülni, ami nehezebb, mivel egyszerre több mindenre kell koncentrálni és ez agyilag is fárasztó.

„SZERETEK ITT ÉLNI”

– Mindig is érdekelt a repülés, pilóta szerettem volna lenni. A középiskolás évek alatt elkezdtem repülni és eljutottam a magánpilóta szintig. Aztán beiratkoztam az egyetemre járműgépész mérnöki szakra, sokat kellett tanulni, így abbamaradt a repülés. Most újra kinyílt számomra a kapu, az egyetem mellett a Wizz Air képzésében veszek részt. 100 százalékig erre koncentrálunk, így hétvégére mindig lefáradunk. Mindennap repülünk. Folyamatosan benne vagyunk a gyakorlati részében, napról napra lehet érezni a finomságokat, miben lehet még fejlődni. Csak ezzel foglalkozunk. Mind a négy magyar társammal Budapesten éltünk, de ide költöztünk. Nagyon tetszik a város, szeretek itt lenni, kifejezetten örülök annak, hogy ilyen nyugodt környezetbe kerültünk. A tanulásban is segít, hogy egy helyen vagyunk. A stadion mellett lakunk, adottak a sportolási lehetőségek, minden szuper – mondta Gogola André. 

Gogola André

BÜNTETÉS ÉS JUTALMAZÁS IS

Az oktató elmondta, vannak szabályok, amelyeknek minden kadétnak eleget kell tenni. Kötelező az órákon az egyenruha viselete, ha valaki elfelejti feltenni a nyakkendőjét, az büntetésként 20 fekvőtámaszt jelent.
– Ha valaki késik egy percet, az négy fekvőtámasz. Előfordult már, hogy az egyik kadét elaludt és fél órával később jött be az órára. Ez azt jelenti, hogy 120 fekvőtámaszt kapott büntetésként. Persze, kérhetett úgynevezett részletfizetést, de ezért kamatot számoltunk fel, így összességében több fekvőtámaszt kellett csinálnia, mint a kiszabott 120. Ha valaki nem készül fel a tananyagból, szintén fekvőtámaszoznia kell. A büntetés mellett nem feledkezünk meg a jutalmazásról sem. Akik jól teljesítenek, időnként beülhetnek a Wizz Air pilótafülkéjébe és úgy szállhatnak fel, ami egy hatalmas élmény nekik – magyarázta az oktató.

HOLLANDIÁBAN FOLYTATJÁK

A fiatal növendékek jövő szeptemberig tanulnak Nyíregyházán, majd Amszterdamban folytatják, ahol két hónapon keresztül szimulátoros képzésen fognak részt venni. Ott az Airbus A320 típusú repülőgépre szerzik meg a szakszolgálati engedélyt. Az amsterdami képzés befejeztével a Wizz Air állományába kerülnek.

ÚJABB KÉPZÉS INDUL

Horváth Tibor, a Tréner Kft. tréningmenedzsere elmondta, a Wizz Air közreműködésével indított első évfolyamuk kiképzése jó ütemben halad.
Nagyon örvendetes, hogy jó képességű, motivált növendékeket sikerült kiválasztanunk a jelentkezők sokaságából. A második osztály indításának előkészületeit is megkezdtük. Várhatóan a toborzásunk és a jelentkezésünk egy hónapon belül elindul. A képzés várható kezdési időpontja pedig október közepe. Továbbá a Nyíregyházi Egyetemmel közösen indított évfolyamainkon is magas számú növendékünk van. Idén tíz új fiatal egyetemista kezdi meg a kiképzést nálunk.

(Szerző: Bruszel Dóra)

(A fenti fotón: A nyolc kadét oktatóikkal)