Mûvésztanárok a galériában

 Filozofikus és interaktív mind a földszinti grafikai, mind az emeleti szobrásztárlat. Szepessy Béla történelmi tablója az 500 éves reformációnak állít emléket.

A reformációra emlékezve

A „Tükör által homályosan” bibliai cím arra utal, hogy az idõk folyamán folytonos kérdés, mi az, amit láthatunk, és mit nem. Illetve, mit hogyan értelmezzünk az adott korban. Elsõ ránézésre torznak tûnõ ábrák halmaza – 5 installáció – követi egymást. Az ábrák közepén elhelyezett tükrözõ henger felületén nyerik el valós kinézetüket. Ezt a jelenséget anamorfózisnak nevezzük. A XVII. századtól általánosan ismert és használt volt, tehát a barokk mûvészei igencsak kedvelték ezt. Más, amit látunk egy sík felületen, és más az, amit térben.

Élmény, elemlámpával

Zielinszki Tibor szobrászmûvész üveg-beton alkotásaihoz is érdemes interaktív módon közelíteni, s a kiállítóteremben elhelyezett elemlámpával megvilágítani az üvegfelületeket, akkor mutatja meg magát a kék bolygó, a kis gömböc titka, vagy a Világom-virágom gravírozott ékessége. Fényben kerül egy kockába a kedves Európa: London-Budapest-Velence egy-egy ikonikus épülete – a képeslapszerûen metszett üveglapok összeragasztásával. Az üvegnek az átlátszósága, a tükrözõdése érdekel, és az a tulajdonsága, ahogyan illúziót tud kelteni – véli a szobrász. A mûvészt már nemcsak az a réteg érdekli az üveg-beton házasságából, mely könnyen megadja magát, érdemes megküzdeni a látványért, hogy elérhetõek legyenek a belsõ tartalmak.

A Városi Galéria új kiállításai mellett a Pál Gyula Teremben a Craciun nagybányai képzõmûvész család expresszív, szatirikus, groteszk világa fogadja a látogatókat.

(Szerző: Matyasovszki Edit)