Nyitott kerékpársáv Sóstón -  Jól használva biztonságos
Nyitott kerékpársáv Sóstón: jól használva biztonságos

hirdetés

Több jelzés is érkezett szerkesztőségünkbe a sóstói nyitott kerékpársáv kialakítása kapcsán. Bár a fejlesztés abban az értelemben nem újszerű, hogy több példa is van már hasonlóra városszerte (országszerte, a nagyobb városokban pedig még több), de mivel a turisztikai centrum fontos részét érinti, kérdések merültek fel. Az alábbiakban az önkormányzat pályázatok és projektmenedzsment referatúrája, közlekedési mérnök, rendőrségi és KRESZ-szakértő bevonásával próbáltuk összefoglalni, miért előnyös bizonyos esetekben ez a megoldás. Különösen, ha jól, odafigyelve használjuk.

Már beszámoltunk róla, hogy Nyíregyháza önkormányzata közel bruttó 41 millió forint, 100%-os, vissza nem térítendő támogatást nyert a „Kerékpárút és csomópont fejlesztés Nyíregyháza területén II. ütem” című uniós pályázat keretében kerékpáros létesítmények megvalósítására. A fejlesztések – melyek műszaki átadás-átvételi eljárásai május végén sikeresen lezárultak – két projektelemre bonthatók.

Kerékpárút a Kemecsei mentén

Egyrészt a Kemecsei út – Vénusz utcai csomópontban gyalogos átvezetés, gyalogos járdakapcsolat valósult meg a két buszmegálló között, illetve a Korányi Frigyes utcán és a Blaha Lujza sétányon meglévő kerékpárút tovább vezetéseként, önálló elválasztás nélküli gyalog- és kerékpárút épült a Kemecsei út mentén egészen a Fürdő utcáig. Ez – mondhatni – egyértelmű helyzet: mivel nagyjából 71 kilométeres a hálózat Nyíregyházán, mindenki ismeri.

Kerékpárosbarát településrész

Másrészt a Kemecsei út mentén a Fürdő utcáig megépülő önálló elválasztás nélküli gyalog- és kerékpárút folytatásaként a Fürdő utcán teljes hosszában nyitott kerékpársávot jelöltek ki (festettek fel) mindkét menetirányban. Ezen túlmenően a Fürdő utca két oldalán elhelyezkedő területen kerékpáros létesítményeket alakítottak ki, amelynek részeként kerékpárosbarát településrész alakult ki Sóstógyógyfürdőn, a Kemecsei út – Igrice csatorna – Berenát utca által körbe határolt területen, ahol „30 km/h Zóna” forgalomcsillapított terület kijelöléssel váltak az utcák biztonságos kerékpáros közlekedésre alkalmassá.

Ez volt a legoptimálisabb

A fent megnevezett terület egy jellemzően üdülőkörnyezet, mely nagy turisztikai forgalomvonzó hatással bír. Sok turista kerékpárral közlekedik, így a fejlesztés előnyben részesíti ezt a formát. Tekintettel arra, hogy a meglévő burkolatszélességek, illetve a területi forgalomnagyságok szabvány szerint megengedik a nyitott kerékpársáv alkalmazását – nagyobb mértékű épített  elemek nélkül – a műszaki-gazdasági szempontokat is figyelembe véve a nyitott kerékpársáv létesítése volt a legoptimálisabb választás.

Kerékpársáv és nyitott kerékpársáv

A KRESZ megkülönbözteti a kerékpársáv és a nyitott kerékpársáv használatát, illetve jelölését az alábbiak szerint. Kerékpársávot – mellette lévő forgalmi sáv irányával azonos irányú kerékpáros forgalom számára – olyan lakott területen lévő úton lehet kijelölni, ahol a forgalmi sávok mellett erre a célra legalább 1,25 méter széles burkolt útfelület áll rendelkezésre. Nyitott kerékpársávot olyan lakott területen lévő, 50 km/h-nál nem nagyobb megengedett sebességű úton lehet kijelölni, ahol kerékpársáv kijelölése lenne indokolt, de a rendelkezésre álló hely azt nem teszi lehetővé, és ahol a teherforgalom aránya nem számottevő. Kerékpársáv meghatározása: az úttesten útburkolati jellel kijelölt – kerékpárosok egyirányú közlekedésére szolgáló – különleges forgalmi sáv. Az úttest többi részétől sárga folytonos vonal választja el. Nyitott kerékpársáv: az úttesten útburkolati jellel kijelölt – kerékpár és különleges esetekben (az egymás mellett történő elhaladáshoz szükséges hely biztosítása érdekében) jármű egyirányú közlekedésére szolgáló – különleges forgalmi sáv.

Az útburkolati jeleknél említi a KRESZ, hogy: a nyitott kerékpársávot – amely a kerékpárosok közlekedésére kijelölt sáv – az úttesten felfestett fehér színű szaggatott vonal és kerékpárt mutató burkolati jel is jelzi.

Az alábbi ábra mutatja a kerékpársávra és a nyitott kerékpársávra vonatkozó szabályok közötti különbséget:

(ábra: internet)     

A nyitott kerékpársáv nemcsak besorolás céljából vehető igénybe, azon más járművek is közlekedhetnek, de csak, ha az egy irányban vagy egymással szemben közlekedő járművek egymás mellett történő elhaladása ezt szükségessé teszi. Elég kacifántosan fogalmazza meg a szabály ezt a mondatot, de hétköznapi nyelvre lefordítva ez gyakorlatilag a kitérés, kikerülés és előzés eseteit öleli fel.

Helyes magatartás: egyemben kmással szözlekedő járművek egymás mellett történő elhaladása, kerék­párosok zavartatása nélkül. Fotó: internet

A jobbra bekanyarodást a nyitott kerékpársávról kell végrehajtani. A kerékpáros balra bekanyarodásra történő felkészülés céljából, vagy ha a nyitott kerékpársáv megszűnik, a nyitott kerékpársávot elhagyhatja. A jobbra tartás szempontjából – ok nélküli – folyamatos haladásra ez a terület nem vehető igénybe. (A taxi például az alábbi képen szabálytalanul halad a nyitott kerékpársávon.)

Helytelen magatartás: indokolatlan nyitott kerékpársáv használat. Fotó: internet

A kerékpárosoké az elsőbbség

A manőverezés célú kerékpársávra történő ráhajtás közben az irányváltoztatás szabálya alapján az ott tekerő kerékpáros elsőbbséggel rendelkezik. A nyitott kerékpársáv használatakor a járművek a kitérés manővere közben a kerékpárosok mögé húzódhatnak be, és csak akkor haladhatnak tovább, amikor ez biztonságosan megtehető. Ha viszont nincs kerékpáros a gépjármű előtt, akkor a kerékpársávon nyugodtan tovább lehet haladni szemből érkező járműnek.

Egyetlen forgalmi sáv

A Fürdő utcán középen egyetlen forgalmi sáv található, a két szélre pedig fel lett festve a nyitott kerékpársáv. Itt a járművek a forgalmi sávban haladnak mindaddig, amíg szemből másik jármű nem érkezik. Ekkor a nyitott kerékpársáv igénybevételével térnek ki egymás elől. Értelemszerűen ilyen forgalomtechnikai megoldást ott lehet alkalmazni, ahol relatíve kevés jármű közlekedik és az adott útszakasz forgalomcsillapítása a cél.

A Fürdő utcán kialakított megoldás nem egyedi

A város több pontján

A városban több ponton is találkozhatunk ezzel a típusú kerékpáros létesítménnyel úgy, mint a Búza utcán, a Keleti Márton utcán, a Fészek utcán, vagy a Legyező utcán, de az országban is elterjedt, leginkább a nagyváro­sokban (pl. Budapest, Debrecen, Miskolc stb.) történő kialakítása jellemző, sőt, számuk folyamatosan nő, egyre több helyen találhatóak meg. Ezen típusú kerékpárforgalmi létesítményeknek a KRESZ szabályainak figyelembevételével történő használata jellemzően visszaigazolja a nyitott kerékpársáv megvalósításának helyességét, és a biztonságos kerékpáros közlekedés lehetőségét.

„Alapvetően jó dolog – odafigyeléssel”

A témával kapcsolatban megkérdeztünk egy elismert gépjármű szakoktatót is. Tar Béla szerkesztőségünknek azt mondta: jó dolog a nyitott kerékpársáv, csak odafigyelést igényel minden fél részéről. – Ugyanis, ha például egy autós, egy normális útszakaszról érkezve, rutinból vezet és nem kellő odafigyeléssel közlekedik egy nyitott kerékpársávnál, akkor baj is lehet belőle. Egyébként pedig alapvetően jó dolog ez, mert így a kerékpárosok eleve biztonságosabb helyzetben vannak, hiszen egy jól látható vonallal „el vannak választva”. Fontos hangsúlyozni, hogy a számukra nyitott sávot az autóval közlekedők csak a szembejövő gépjármű előli kitéréskor vehetik igénybe. Viszont a jobbra kanyarodásnál igénybe kell venni, azt a kerékpársávról kell végrehajtani. Egyre több ilyen lesz, lehet mindenhol, úgyhogy érdemes ehhez is hozzászoknunk.

Jók a rendőrség tapasztalatai

A kerékpárosok a közlekedés egyik legvédtelenebb résztvevői, így az õ védelmük érdekében a rendőrség támogat minden olyan kezdeményezést, mely a kerékpáros közlekedés biztonságát növeli, illetve a kerékpáros balesetek számának csökkenéséhez vezet

– hangsúlyozta kérdésünkre Morvai Szabolcs rendőr alezredes, a Nyíregyházi Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályáról.

Az utóbbi években Nyíregyháza városában számos kerékpáros létesítmény épült, illetve került kialakításra, mely a kerékpáros közlekedők biztonságát szolgálja. A cikkben említett és legutóbb a Fürdő utcában kialakított nyitott kerékpársáv tekintetében a rendőrség tapasztalatai jónak mondhatóak, szerencsére itt közlekedési baleset miatt még nem kellett rendőri intézkedést kezdeményezni. Remélhetően a felelősségteljes, szabálykövető magatartással valamennyi járművezető jól fog alkalmazkodni a „megváltozott” útszakaszokhoz, és ezáltal is csökkenhet a személyi sérüléses közúti közlekedési balesetek száma városunkban.