Nyitott kiállítótermek, új vezetővel
A Nyíregyházi Városi Galéria és a Pál Gyula Terem új művészeti vezetője Németh Erika szobrászművész, a Nyíregyházi Művészeti Szakgimnázium tanára. Németh Erika Bács-Kiskun megyében született. Szegeden keramikusként végzett a Mûvészeti Szakközépiskolában, majd a Pécsi Tudományegyetemen szobrászként diplomázott, ahol a nyugati szellemiségû képzõmûvészettel ismerkedett meg. Három évig Olaszországban élt. A nyíregyházi Hadron Mûvészeti Egyesület alelnöke, a Magyar Alkotómûvészek Országos Egyesületének megyei képviselõje, számos hazai esemény szervezõje, szakértõje, résztvevõje.
– Erika, benne lennék a játékban: kérdezzük meg a környéken közlekedõket, tudják-e mit rejt a Vay Ádám körúton ez a kék, oszlopos épület, illetve a Kodály iskola közeli sarkában kialakított üvegfalu bemutatótér. Vagy kicsit távolabb, útbaigazítást kérnénk a Városi Galéria felé. Erõs a gyanúm, hogy sokan azt hiszik, meghívó nélkül nem lehetnek részesei egy-egy kiállításmegnyitónak, hiszen csak egy szûk kör játékának vélik a képzõmûvészeti bemutatókat – is.
– Valóban engem is meglepett, hogy tájékozott, sokat tapasztalt emberek egyáltalán nincsenek tisztában azzal, hogy mit kínál nekik egy-egy intézmény. Hol láthatják a történeti emlékeket, hol a kortárs mûvészek, és hol a tisztes amatõrök bemutatkozási helye. Ebben a mai programbõségben nehezen találja meg az ember azt, ami õt érdekli.
– Egyáltalán aktív mûvész, tanár létére miért vállalta a feladatot?
– Megtiszteltetés volt számomra a felkérés, a bizalom. Úgy gondolom, erõs vagyok a szervezõmunkában, jó szemem van az értékekre, és õszintén örülök kollégáim sikereinek. Lenyûgözött az itt felhalmozott értékes gyûjtemény, s a lehetõség!
– Mikor lesz önálló kiállítása a galériában?
– Voltam én már városi ösztöndíjas, készítettem a belvárosban Luther Márton emléktáblát, és Orosra egy Petõfi bronz mellszobrot. Nem akarom saját fejlõdésemre használni a pozíciómat, de arra igen, hogy teret adjak kollégáimnak, és arra is, hogy lehetõséghez jussanak diákjaim, a fiatalok és az idõs mûvészek. Figyelem a helyi alkotók jeles évfordulóit, és a nemzetközi trendeket. Így nyílik majd kiállítása Madarassy Györgynek, ki élete egy jelentõs pontjához érkezik. Emlékkiállítása lesz a közelmúltban elhunyt litván származású, nyíregyházi fotómûvésznek, Normantas Pauliusnak. Március 2-án Maciej Majewski és Waclaw Nowacki, rzeszówi festõ-grafikusmûvész és fotós egymás munkáira reflektáló bemutatóját nyitjuk a Pál Gyula Teremben és a galériában, de a projekt átnyúlik a Váci Mihály Kulturális Központba is. Többek közt bemutatkozik majd két ifjú kerámiatervezõ iparmûvész, Bori Dóra és Petró Zsuzsanna, illetve egy fiatal szobrász, Czigándi Varga Sándor is. Hiszem, hogy az értékes, jó kiállítások híre eljut a városlakókhoz, és érdeklõdõ látogatókat hoz a két kiállítóterembe. Nemcsak szakmailag értékelhetõ, de magyarázó kritikát és tárlatvezetést kell nyújtani vendégeinknek. Költõfesztivál, szakmai fórum, filmklub, mûvészeti tábor és mûvésztelep, a Hónap Mûvésze sorozat, képzõmûvészeti és mûemlékvédelmi pályázatok, múzeumpedagógia, Nyitott Alkotómûhely, Galéria Baráti Kör – mind megvalósult vagy még csak álmodott terv. Nálunk védik meg diplomamunkájukat a Nyíregyházi Egyetem Vizuális Kultúra Intézetének végzõsei, de helyet adunk a Szabolcs Megyei Õszi Tárlatnak is.
– Jut-e ideje alkotói munkára?
– Most egy márvány Madonna szobron dolgozom, de néhány felkérést vissza kellett utasítsak, hogy a galériában és a Pál Gyula Teremben megvalósíthassam elképzeléseimet, s remélem, kialakulhat Nyíregyházán a mûvész és a közönség közvetlen partnerkapcsolata!
(Szerző: Matyasovszki Edit)