Nyugati elkerülő a sztrádától Nyírszőlősig - Nyíregyháza a minta
Nyugati elkerülő a sztrádától Nyírszőlősig - Nyíregyháza a minta

A teljessé vált szakasz csökkenti a város levegőszennyezettségét és a zajterhelést is

 

Nyíregyháza és a megyeszékhely nyugati, északi agglomerációjának szempontjából is stratégiai fontosságú a nyugati elkerülő út megépítése – ez is elhangzott a szerdai, hivatalos átadáson. Dr. Kovács Ferenc polgármester emlékeztetett: az előző, szocialista városvezetés a megvalósítás lehetséges elkezdését is leghamarabb 2025-ben jelölte meg az akkori kormány döntése alapján, ezzel szemben lapunk megjelenésekor már használható a teljes szakasz – hat évvel a tervezett előkészítés előtt.

Magyarország előző tíz évben bejárt fejlődési pályája, gazdasági teljesítménye, növekedése adja az alapot az ilyen jellegű beruházásokhoz is, egyben a korábbinál több jut óvodákra, iskolákra, egészségügyi intézményekre is – emelte ki az ünnepélyes ceremónián Kövér László. Az országgyűlés elnöke ünnepi beszédében hozzátette: a mostani, hazai forrásból elkészült beruházás is jelzi, hogy a kormányzat kitűnően együttműködik a polgármesterekkel.

Nyíregyháza a minta

– Dr. Kovács Ferenc barátom mintaszerűen fejlődő várost épít, ahol a közösség lélekszáma sem csökken. Nyíregyháza a nagyvárosok között is egy jó példa arra, hogyan lehet átgondolt, ész szerű fejlesztésekkel egy várost növekvő pályára állítani – fogalmazott a házelnök. Mo­sóczi László államtitkár hozzátette: a kormányzat 2024-ig tervezett, 3200 milliárd forintos útépítési programjának nagyobb hányada a hazai forrás, s csak az elmúlt négy évben 1000 kilométernyi új szakasz épült.

Az elkerülők előnyei

– A kormányzat szándéka, hogy a közeli jövőben legfeljebb 30 percen belül elérhető legyen egy gyorsforgalmi út, a közúthálózat-fejlesztés egyre nagyobb fokozatba kapcsolt. Fontos cél az országhatárokig vezető, még hiányzó szakaszok kiépítése, de a megyeszékhelyek közvetlen elérése is. Az elkerülő szakaszok pedig a városok tehermentesítésében segítenek, csökkentik a belterületen a teherforgalmat, a levegő szennyezettségét, a zajterhelést és a baleseti kockázatot – részletezte az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára.

„Mi megterveztük és megépítettük”

– Igazán nagy jelentőségű, több szempontból kiemelkedő ez a beruházás – ezt már dr. Kovács Ferenc mondta ünnepi beszédében. – A nyugati elkerülő első két, a 36-os főútig vezető szakaszát már 2015-tõl használhatják az autósok, a most átadott újabb két szakasszal pedig teljessé vált az a beruházás, amit az előző, szocialista kormány és városvezetés 2025-nél hamarabb nem is akart napirendre venni, csak ígérgették. Mi ehelyett a kormányzattal együttműködésben megterveztük és megépítettük az utat – folytatta a polgármester.

Kikerülhet a teherforgalom

Dr. Kovács Ferenc kiemelte: az elkerülő út városrészeket is összeköt, hiszen a Kertvárostól Nyírszőlősig tart, csak így 20 ezer embert érint. Közvetetten pedig még többet, hiszen az északi agglomeráció települései, Ibránytól Kemecséig könnyebben jutnak el a sztrádára, és így kikerülhetik a nagykörutunkat. – Emellett a teherforgalomnak nem kell majd sem északról, sem nyugat, azaz Tokaj felől bejönnie a városba. Még egy fontos szempont a környezetvédelmi előnyök mellett, hogy itt alakult ki a déli iparterület teltségével egy új gazdasági övezet, amelyet szintén elér az elkerülő út. A LEGO már fejleszt a térségben, minden adott a további vállalkozások betelepüléséhez. S azt se feledjük, hogy az önkormányzat is mindent megtesz az infrastruktúra fejlesztése területén, amiben a legnagyobb, sok évtizedes a lemaradásunk. A fejlesztések jele a 71 kilométerre bővült kerékpárút-hálózat, az ötven kilométernyi pormentesített szakasz, s több közlekedési csomópont is – egyre méltóbbak vagyunk a közlekedési-logisztikai adottságainkhoz – sorolta a polgármester.

Új híddal, gumibitumennel, két körforgalommal

A rendezvényen a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. műszaki igazgatóhelyettese, Kovács Péter tájékoztatott a műszaki paraméterekről. Eszerint a befejezéshez két újabb szakasz épült, az első a 38-as útig a Zemplénkő Kft., Nyírszőlősig a KE-VÍZ 21 Zrt. kivitelezésében. Az összességében közel nyolc kilométeres, 2x1 forgalmi sávos új nyomvonalon vezetett úton van egy 68 méter hosszú híd, amely a Nyíregyháza–Miskolc vasútvonal felett ível át, s a Nyírszőlős felé vezető szakasz gumibetonból készült. Ennek előnye a nagyobb terhelhetőség, a hosszabb élettartam, a kisebb fenntartási költség, s amellett, hogy a használt gumiabroncsok beépítése környezetvédelmi szempontból is fontos, 2-3 decibellel kisebb a közlekedési zajterhelése is. Két új körforgalom is épült: a 38-as útnál, valamint Nyírszőlősnél – „mellesleg”, egy másik projekt keretében az odáig vezető Westsik V. utca felújítása is elkészült 5,5 kilométeren. A fejlesztés során 800 darab fát is elültettek a szakaszon.