hirdetés
Az egyik Schmidt Mihály utcai városlakó olvasói levélben fordult a Napló szerkesztőségéhez, hogy segítsünk neki választ kapni a már hosszú ideje fennálló problémájára. Nem érti, hogy az autósiskolák oktatói miért kedvelik különösen a Schmidt Mihály utcát, ahol parkolni tanítják a diákokat, veszélyeztetve ezzel az ott lakók autóinak épségét.
„CENTIZGETIK AZ AUTÓKAT”
Kedves Napló!
A Schmidt Mihály utcán élők nevében szeretném kérni segítségüket. Egy nem túl széles utca a miénk, ahol mindkét oldalon a parkolás is megengedett. Vagyunk is elegen parkolót keresők, mióta a NAV egyik telephelye a mi utcánk végében, helyesebben a Csaló közben található. Munkaidőben nincs is értelme hazajárnunk, a NAV-nál dolgozók és az ügyfélforgalom miatt úgysem találunk üres helyet. De sújtja a mi utcánkat egy másik kapott „teher” is, ugyanis az összes autósiskola összes tanulójával itt gyakoroltatják az oktatók a párhuzamos parkolást. Kérdeztük már többször őket, miért ide jönnek mindig. A válasz: ez lett kijelölve. Mi csak azt szeretnénk megtudni, ki és mikor döntötte el, hogy ez az oktatás a mi utcánkban zajlik majd? Minket, az ott lakókat miért nem kérdezett meg erről senki? Persze tudjuk, hogy közterület, de így sem tudunk parkolni, vagy haladni az utcánkban. Arról nem is beszélve, hogy nem a legjobb élmény naponta látni, hogy legalább 50–100 tanulóvezető centizgeti az autóinkat.
A panasszal megkerestük Nagy Tibort, az egyik nyíregyházi autósiskola alapítóját, szakmai irányítóját, illetve a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatal közlekedési felügyelőségét.
OKTATÓI SZEMMEL: „MINDENKI ELKEZDTE VALAHOL”
Kedves Napló!
Az olvasó észrevételét felháborítónak tartom, hisz aki jelezte ezt a problémát, feltehetőleg ő is volt egykoron tanulóvezető. Mielőtt a tanulóvezető kikerül a forgalomba, az alapoktatás keretében, a rutinpályán belül megtanul parkolni, s a forgalomban csak a gyakorlást végzi, amire kiemelten szükség van, hisz a forgalmi vizsga megköveteli a parkolás végrehajtását egy adott vizsgaútvonal-szakaszon. A vizsgaútvonalakat egyébként a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatal Közlekedési Felügyelősége határozza meg. Ha az észrevétel írója jár a városban, tudhatja, hogy nem csak a Schmidt M. utcán történik a parkolásnak a gyakoroltatása. Próbálunk olyan helyeket kiszemelni a tanulóknak, ahol a forgalom megengedi a gyakorlást, ezért is válhatott kedvelt hellyé az említett utca. A „centizgetést” illetőleg nyugodjanak meg, szakképzett oktatók, akik minden évben továbbképzésen és vizsgán vesznek részt, foglalnak helyet az anyósülésen a tanuló mellett, és közbe tudnak avatkozni, mielőtt baj történne. Egy parkolóhelyre beállás pár percet vesz igénybe, ami véleményem szerint kivárható, ha valaki oda le szeretne parkolni. Amennyiben ténylegesen fennállna a hely hiánya, az esetben a tanuló sem tudna hova leparkolni. Kérném, hogy hagyják a tanulóvezetőket gyakorolni, hisz így tudják megszerezni azt a tudást, amire szükségük lesz, ha már egyedül autóznak, és nem szabad elfelejteni, hogy mindenki elkezdte valahol.
Üdvözlettel:
Nagy Tibor
A KÉPZÉST JOGSZABÁLYOK ÍRJÁK ELŐ
Dankó András, a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatal Közlekedési Felügyelőségének igazgatója hangsúlyozta, a járművezető-képzést és -vizsgáztatást, annak módszertanát jogszabályok írják elő. A „B” kategóriás járművezetés vizsgáztatási rendszerében megszűnt a járműkezelési (rutin) vizsga. Ám maga a rutinpályás képzés nem szűnt meg, csak az ezt követő számonkérés. A forgalmi vizsgák követelményszintje viszont nehezebb lett, mert a forgalmi vizsga ideje alatt a vizsgázónak az önálló, szabályos és biztonságos közlekedés mellett négy technikai jellegű feladatot is végre kell hajtani. Ennek okán a képzés és vizsgáztatás közben Nyíregyháza területén megjelennek a tanulókocsik, hogy a tanulók „éles” körülmények között végre tudják majd hajtani a vizsgán a jogszabály által előírt követelményeket.
– Azt a tényt nem szabad szem elől téveszteni, hogy a járművezető-képzés gyakorlati oktatása során, és az azt követő forgalmi vizsgán a jármű felelős vezetője nem a tanuló, hanem az oktató. Természetesen, ha bármilyen jellegű koccanás történne a tanuló hibájából, annak felelőse az oktató. Hozzáteszem, amióta ezt a fajta képzési és vizsgáztatási rendszert a jogszabály előírta, tanuló vagy oktató hibájából ilyen jellegű baleset, koccanás még nem történt. Az oktatójárművek fel vannak szerelve pót pedálsorral és így az oktató bármikor be tud avatkozni a jármű irányításába és természetesen nem hagyja, hogy bármilyen koccanás bekövetkezzen – fejtette ki.
JELLEGZETES CSOMÓPONTOK
– Nyíregyháza területén és vonzáskörzetében 36 vizsgaútvonal van kijelölve és engedélyezve, melyet a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke hagyott jóvá. Ezeknek a vizsgaútvonalaknak az a sajátossága, hogy röviden meghatároz útvonalanként 3-4 jellegzetes csomópontot, amit a vizsga során érinteni kell – folytatta az igazgató. – Azt, hogy melyik csomópontot melyik irányból kell megközelíteni, érinteni, a mindenkori út- és forgalmi viszonyok függvényében kell meghatározni a vizsgára fordítandó egyórás időkeret miatt. Ebből adódik, hogy az oktatók a képzés során bárhol gyakoroltathatják a technikai feladatok végrehajtását, ahol a KRESZ ezt lehetővé teszi. Hozzátette, ez újfajta dolog, jelenség, mellyel az ország minden településén, ahol forgalmi vizsga van, szembesülni kell, de ez a változás pontosan a jobban felkészült önálló közlekedésre készíti fel a leendő járművezetőket. Másrészről ez a fajta „szigorítása” a vizsgáknak uniós előírások hatására lett bevezetve, melynek célja a közlekedési balesetek számának csökkentése, ami pedig minden ország állampolgárának közös ügye.
Bruszel Dóra