hirdetés
A Visegrádi Alap- Partnerség a kisgyermeknevelésben című projekt harmadik és egyben záró workshopjának a lengyelországi Bielsko-Biala adott otthont. A lengyel várossal jó partnervárosi kapcsolatot ápol Nyíregyháza, több projekt is szoros együttműködésben valósult meg az elmúlt években.
Ezúttal is meleg fogadtatásban részesültek a Gyermekek Háza Déli Óvoda, valamint a szlovákiai Nagykaposi Magyar Tanítási Nyelvű óvodapedagógusai. Az érkezés napján a fogadó város 15-számú óvodáját mutatták be a vendéglátók, majd a városházán Bielsko-Biala polgármestere is köszöntötte a vendégeket. A délután további részében egy kellemes hangulatú városi sétán vettek részt közösen a bielsko-bialai önkormányzat munkatársának vezetésével. A workshop másnapján a szakmai tudás és jó gyakorlatok átadása kerültek a középpontba. Ahogyan az előző két projekt eseményen is történt, itt is két olyan bevált gyakorlatot mutattak be az óvodapedagógusok, amellyel az óvodás gyerekeket játékosan készítik fel az iskolai évekre.
Kódolás a szőnyegen- Tanulás játékkal
A kódolási órákon a gyerekek fejlesztik a kódolási készségeket, és fejlesztik képességüket a szín, forma, méret és vastagság fogalmainak felismerésére és használatára. Ezzel párhuzamosan fejlesztik a vizuális észlelést, a térbeli tájékozódást, a logikus gondolkodást, valamint a következtetés, az érvelés, a válogatás és az osztályozás képességét. A kódolási foglalkozások 3 éves kortól bevezethetők és lassan kell emelni a nehézségi szintet egyre összetettebbé téve a feladatokat.
A kódolással történő játék örömteli: megnyitja az elmét, fejleszti a logikus gondolkodást, az érvelési és a következtetési készségeket. Fejleszti a gyerekek fantáziáját és kreativitását. Bátorítja őket csoportos foglalkozásokon való részvételre, aminek köszönhetően már a néhány éves gyermekek is szociálisan fejlődnek.
Az érzelmek világában - Az „Agymanók” mese alapján
Az érzelmek bemutatása az „Agymanók” című animációs filmen alapuló projekttevékenységek részeként lehetővé teszi a fiatalabb gyermekek számára, hogy teljesen más szemszögből nézzék meg saját viselkedésüket, ami akár nagyon hasznosnak is bizonyulhat. Mindannyian átélünk érzelmeket, de sajnos ritkán beszélünk róluk. A feladaton keresztül lehetőség van a gyermekek érzelmi nevelésének támogatására:
-
empátia fejlesztése és érzékenyítés a mások szükségletei iránt,
-
az erkölcsi intelligencia fejlesztése, a jó és a rossz megkülönböztetésének képességének fejlesztése,
-
a szociális intelligencia és a kapcsolódó kompetenciák fejlesztése (pl. csoportos együttműködés, konfliktushelyzetek kezelése, szerepek és felelősségvállalás a rábízott feladatért),
-
a gyermek önbecsülésének kialakításának segítése,
-
bevezetés az egyetemes értékek világába,
-
az érzelmi intelligencia és a kapcsolódó kompetenciák fejlesztése (pl. érzelmek felismerése és megnevezése, érzelmek kezelésének megtanulása).
A projekt végére a szakmai kapcsolatokon kívül rengeteg tapasztalatra tettek szert a résztvevő óvodapedagógusok. A fő cél az volt, hogy minél több és minél hatékonyabb módszert tudjanak alkalmazni a mindennapi nevelésben annak érdekében, hogy az iskolai éveket a koruknak megfelelő tudással és érzelmi intelligenciával kezdhessék meg a gyermekek.