Pedagóguskonferencia - MI: eszköz vagy választás?
Mesterséges intelligencia – Chat GPT otthon és az iskolában című pedagóguskonferenciát szerveztek az MCC nyíregyházi központjában kedd délután. Az eseményen Fegyverneki Gergő módszertani tréner gyakorlati ötleteket mutatott a szülőknek és pedagógusoknak arról, hogyan használhatják a mesterséges intelligenciát, például a házi feladatok elkészítéséhez.
A mesterséges intelligencia egyik legismertebb alkalmazása, a Chat GPT egyre inkább a mindennapjaink részévé válik. A technológia gyors terjedése lehetőségeket és kihívásokat is rejt. Míg sokak számára megkönnyíti a munkát és a tanulást, fontos kérdéseket vet fel az etika, az adatok védelme és az emberek valódi intelligenciájának fenntartása kapcsán. A jövőben a mesterséges intelligencia és a Chat GPT még szorosabb szerepet kaphat mindennapi életünkben, ám elengedhetetlen, hogy tudatosan és felelősen használjuk – erről esett szó az MCC nyíregyházi központjában tartott pedagóguskonferencián.
„Sok esetben a szülők nem ismerik kellően az internet világát, és már itt van egy új kihívás: a mesterséges intelligencia. Ennek az előadásnak a fő üzenete, hogy mindenki egy-egy puzzle darab, legyen az pedagógus, szülő vagy gyermek. E puzzle daraboknak most fontosabb, mint valaha, hogy összekapcsolódjanak, hiszen közösen tanulunk egymástól. Előfordulhat, hogy a gyerekek éppen a tanároknak vagy a szülőknek mutatnak meg valamit a mesterséges intelligenciáról, vagy egy új applikáció letöltéséről. Eközben a szülők felhívhatják a figyelmet a felmerülő veszélyekre. Olyan gyakorlatokat mutatunk be, mint például a „nagyi szabály”: vajon mit nem mutatnál meg a nagymamádnak az interneten? Vagy hogyan hozhat össze a család és az iskola egy közös digitális családi szerződést, amelyben lefektethetők az alapok? Fontos, hogy beszéljünk a képernyőhasználatról, arról, hogy mikor és mire használhatjuk az AI-t, vagy mikor érdemes digitális detoxra menni, hogy offline élményeket szerezzünk. Az egyensúly megtalálása az online és offline világ között kulcsfontosságú, és ennek érdekében kell dolgoznunk közösen” – részletezte Fegyverneki Gergő módszertani tréner.
Fegyverneki Gergő elmondta, hogy minél később kap egy gyerek okostelefont, annál jobb, de az eszközöket nem kell tiltani. Hangsúlyozta, hogy ahogy a kőbalta, a tűz, a kézírás és a televízió is jobbá tették az életünket, úgy az internet és a mesterséges intelligencia is hasznos lehet, ha megfelelően használjuk. Fontos, hogy a szülők aktívan jelen legyenek a gyermekeik digitális világában, ezért fontos, hogy rendezvényeken, cikkekből vagy továbbképzéseken keresztül tájékozódjanak.
„A legnagyobb kihívás az arany középút megtalálása a digitális pedagógia terén. Jelenleegy kísérleti fázisban vagyunk, ahol még sokan ódzkodnak attól, hogy akár egy egyszerű applikációt is beemeljenek az oktatásba. A mesterséges intelligencia bevezetése egy teljesen új dimenzió, de hiszem, hogy érdemes bemutatni a lehetőségeit. Fontos, hogy a tiltás helyett inkább a kísérletezésre helyezzük a hangsúlyt, mert a szemléletváltás elengedhetetlen az oktatás jövője szempontjából. A huszonegyedik század sürgeti ezt a változást, hiszen a negyedik ipari forradalom közepén élünk. Már rég túlléptünk a gőzgépek és a fonógépek korán, és most az internet, a webkettő, valamint a mesterséges intelligencia dominál. E technológiák biztosan formálják a jövőnket. Ha jövőkutató előrejelzéseket nézünk, láthatjuk, hogy a mesterséges intelligencia 2040–2050 körül várhatóan mélyen beágyazódik az életünkbe. Azok maradnak meg a munkaerőpiacon, akik rugalmasan tudnak alkalmazkodni az új tendenciákhoz. A hagyományos oktatás nem feltétlenül készít fel arra, hogy kreatívak legyünk, de az innovatív tanárok, akik mernek belevágni a mesterséges intelligencia alkalmazásába az oktatásban, kulcsfontosságú szerepet játszanak. Még akkor is, ha én magam is tanulom ezt az új világot, úgy vélem, hogy a kísérletezés és a nyitottság lehet a kulcs ahhoz, hogy megtaláljuk, mire is használható mindez” – ismertette Fegyverneki Gergő módszertani tréner.
Fegyverneki Gergő elmondta, hogy gyakran javasolja a pedagógusoknak, bátran engedjék meg a diákoknak a Chat GPT használatát forrásként vagy ötletgenerátorként. Kiemelte, hogy sok nemzetközi digitális pedagógiai szakértő is egyetért azzal, hogy a Chat GPT hasznos eszköz lehet akár ötleteléshez, akár társszerzőként, de mindig fontos, hogy a tanár jelen legyen, és az emberi irányítás megmaradjon a folyamatban.