hirdetés
Második alkalommal rendezett robotika versenyt a nyíregyházi Digitális Tudásközpont. A versenyre iskolatípustól függetlenül, felső tagozatosok nevezhettek 2-3 fős csapattal. Bármilyen vezérlővel felszerelt robottal lehetett indulni, ami teljesíteni tudja a kijelölt feladatokat. Csütörtökön 20 csapat vetélkedett a Tudásközpontban.
A robotnak az első szakaszon kővel borított emelkedőn kell feljutnia a 2. pontig. Az oldalfal 50 mm magas, a kő 2–5 mm nagyságú, az emelkedő hossza 1000 mm, magassága 500 mm. Így szólt az egyik utasítás, melyet a pálya alaprajzával együtt előre megkaptak a diákok, a sikeres felkészülés érdekében. Nyíregyházáról, Ibrányból, Nyírbátorból és Debrecenből érkeztek a csapatok.
„Iskolánk körülbelül 10 éve foglalkozik robotikával. Alapítványi szinten kaptuk a LEGO készleteket, utána a Tankerületi Központtól. Eleinte szakkör jelleggel foglalkoztunk minden évfolyammal 5–8. osztályig. Körülbelül négy éve beépült a tantervünkbe is, tehát dupla digitális kultúra óra van bizonyos évfolyamokon. Külön hangsúlyt fordítunk arra, hogy a robotikát, a programozást is bevegyük a tantervünkbe, hiszen kötelező. Ezt mi a LEGO robotokkal szoktuk megoldani”
– mondta Szurdoki Ferenc, az Ibrányi Árpád Fejedelem Általános Iskola tanára. A digitális kultúra tanára igen jó véleménnyel van tanítványairól, akik tulajdonképpen a jövő mérnökei, tervezői. A versenyen az erős középmezőnyre számítanak, bár itt is előjöhet a meglepetésfaktor.
„Teljesen otthonosan mozognak benne. Applikációval is programozunk, programozási nyelvekkel. Nagy előnyük, hogy az angolnyelv-tudás rendelkezésükre áll. Akinek nem, annak is könnyen elsajátíthatóak ezek a programozási nyelvek. Különböző robotok és különböző készletek vannak. Ha kisebbek a gyerekek, akkor ábraszerű programozást, ikonos programozást használunk. Ahhoz nem is kell tudni olvasni, de ha megérti a logikáját, könnyen el tudja sajátítani. Először egyéni robotok építésére fektetjük a hangsúlyt, utána már inkább tesztrobotokat és feladatok megoldására használjuk”
– folytatta az ibrányi tanár úr. Mindig vannak meglepetések – mondta a központvezető, amikor a gyerekek kompetenciáiról kérdeztem. Kreatívak, és más nézőpontból közelítenek egy-egy témához, problémához, mint a felnőttek. Igencsak tájékozottak, hiszen érdeklődnek a téma iránt, és nyilván időt szánnak rá
„A Digitális Tudásközpont célja, hogy az informatikai, illetve a digitális tudást igénylő szakmák felé a pályaorientációt segítse. Nyújtson támogatást a robotika, illetve a 3D tervezés, 3D nyomtatás, alkotó pedagógia iránt érdeklődő gyerekek számára. A versenyt is pontosan ennek a feladatnak az erősítésére szervezzük, már második alkalommal. A megyéből több településről is érkeznek olyan csapatok, olyan gyerekek, olyan felkészítők, akik érdeklődnek a téma iránt, és itt összemérhetik egymással a tudásukat, tapasztalatokat, ötleteket tudnak egymástól szerezni. Ezt a mai versenyt a felső tagozatos általános iskolások számára szerveztük, majd március végén lesz egy középiskolásoknak szóló verseny, ott az eggyel magasabb korosztály is össze tudja mérni a tudását”
– nyilatkozta Béres Edina, a Digitális Tudásközpont vezetője. Délután előzetes regisztráció után, szakköri keretekben, felnőtt irányításával és segítségével tölthetik az időt tartalmasan a Digitális Tudásközpontban. Örömmel fogadják iskolai csoportok jelentkezését is. Az intézmény a Rákóczi utca 5. szám alatt működik.