Sirály lesz a Sirály?

 Ezt a Sirályt azonban íróként nem Csehov, hanem az orosz Agatha Christie-nek is aposztrofált Borisz Akunyin jegyzi. Őt tartják a kortárs orosz krimiirodalom legszimpatikusabb exportcikkének, aki előszeretettel vegyíti az orosz szépirodalmat a bűnügyi történetekkel. „Szabadon garázdálkodom az orosz irodalomban, és persze a nem oroszban is” – nyilatkozta.

A Kincsem főszereplője

– Remélem, hogy nagyon sokat nevetnek majd rajta a nézők, remekül szórakoznak – mondta a néhány éve még a Móricz Zsigmond Színház társulatához tartozó, filmjei révén is mindinkább országszerte ismert actor. – Kétfelé kell dolgoznunk. Akik Csehovot ismerik, azoknak szuvenír lesz az előadás, ugyanakkor azokat is ki kell szolgálnunk, akik nem annyira jártasak az ő világában; megismertetjük őket egy krimiparódiával. A bevezetőben egy igazi csehovi jelenettel indítunk, de egy negyedóra után „bejön” Akunyin, a szerző, és nagyon csalafintán, a klasszikus írót jól ismerve, őt helyenként igényesen kifigurázva, azokat a szituációkat eleveníti meg, amelyeket Csehov nem írt bele a darabba, de potenciálisan benne vannak. Akunyin azt mondja: nem biztos, hogy a fiatal író, Konsztantyin öngyilkos lett; a nyolc szereplő bármelyike megölhette... A végén kiderül, ki lehetett a tettes, de ez maradjon az előadásig titok! Mindez ugyanakkor roppant szórakoztató lesz intellektuálisan is.
Nincs krimi detektív nélkül. Itt most a Gáspár Tibor megformálta Dorn doktor lesz az. A filmekben a vágást hívják csapónak. Itt a lehetséges elkövetők számának megfelelően nyolc ilyen található. Mindegyikben van egy potenciális gyilkos, s a csapó végére megtudjuk, ki az. Az összes többi szereplő viselkedhet másként, mint a többi jelenetben. Gáspár Tibor „nyomozóként” is más és más. Nem vígjátéknak, hanem komédiának tartja a darabot, mert az utóbbit nemesebb anyagúnak tekinti, amit olykor csak egy hajszál választ el a tragédiától, aszerint, hogy melyik irányba dől el a probléma. Itt a vidámság felé – mondta a Pesti Magyar Színház után ismét a miskolci teátrumhoz szerződött művész, akinek főszereplésével néhány hónap múlva mutatják be a Kincsem című filmet.

Ki a gyilkos?

– Többször dolgoztam már együtt Sediánszky Nórával, a Móricz Zsigmond Színház művészeti tanácsadójával Budapesten, a Stúdió K-ban és másutt is. Valószínűleg ő javasolta, hogy hívjanak meg vendégként Nyina szerepére ebbe az előadásba – válaszolta kérdésemre a törékeny, Záhonyból származó Rusznák Adrienn. – Ez Csehov Sirályának egyfajta parafrázisa. Az eredeti műben Nyina egy színészi ambíciókat dédelgető ifjú hölgy, aki beleszeret Trigorinba, egy ismert színésznő író szeretőjébe, aki azonban a csehovi történet végén elhagyja őt. Az ifjú leányt ugyanakkor halálosan szereti Konsztantyin… Akunyinnál mindenki megmutatja valódi lényét, kiderülnek a mozgatórugói. Nyina fél attól, hogy Konsztantyin megöli a vetélytársát; védi a szerelmét, Trigorint, s ezért mindenre képes...
A pályája elején álló orosz színésznőről Csehov művében nem derül ki egyértelműen, hogy valóban tehetséges-e. A színpadra menekül a problémák elől. Ugyanúgy tiszta, becsületes életre vágyik, ahogy Adrienn is, akit két kisgyermeke is erre ösztönöz.

(Szerző: Sz. Kántor Éva)

(Kép: Janics Attila)