Szakmai fórum az iskolaőrségről – Védő-jelző rendszer a diákok között
Fotó: Szarka Lajos

hirdetés

A harmadik tanévet zárta az iskolaőri szolgálat. Ennek eredményeiről, sikereiről tartottak szakmai fórumot a Szabolcs-Szatmár-Bereg Vármegyei Rendőr-főkapitányságon. A szolgálat elérte preventív célját, ugyanakkor érzékeny maradt a fiatalokkal szemben. Hat intézkedés, négy bűncselekmény és négy testi kényszer történt a most zárult tanévben vármegyénkben.

A 2022–23-as tanév iskolaőri megjelenését értékelte azon a szakmai fórumon a Vármegyei Rendőr-főkapitányság, ahol a rendőrfőkapitány elismeréseket adott át a kiválóan dolgozó kollégáknak. A fórum résztvevői a vármegyében működő szakképzési centrumok iskolaőrei voltak. Farkas József dandártábornok köszöntőjében utalt arra, hogy az induláskor szkeptikus volt a közvélemény. Attól tartottak, ily módon militarizálják az iskolákat, holott az iskolaőr feladata csupán annyi, hogy kezelje és megelőzze a rendbontásokat. Nyugodt szakmai munkát biztosítson a pedagógusok számára.

„Az országos rendőrfőkapitány, utasítása keretében ezt a tevékenységet szabályozza, tehát megvan a megfelelő jogi keret is hozzá. Vármegyénkben 35 intézménnyel van együttműködési megállapodás, és ebből 35 iskolaőrnek kellene tevékenykedni. Jelenleg 34 iskolaőrünk van, de lépéseket teszünk a megfelelő feltöltés biztosítására” – mondta a rendezvény megnyitóján Farkas József r. dandártábornok, a Szabolcs-Szatmár-Bereg Vármegyei Rendőr-főkapitányság főkapitánya.

Van létjogosultsága az iskolaőri szolgálatnak, hiszen kiválóan működik – fogalmazták meg intézményvezetők, pedagógusok azokban a – jellemzően szakképzési centrumokhoz tartozó – iskolákban, amerre megfordult az Országos Rendőr-főkapitányság Iskolapartnerségi Osztályának vezetője.

„Nagyon fontos, hogy külső szemmel nézik a dolgokat, és olyanokat is látnak, amit mi nem, ami fölött mi elsiklunk. Nagy segítség az ő munkájuk, jó a kapcsolatunk velük, külön köszönet nekik ezért” – fogalmazott Gubinyi Attila r. alezredes, az ORFK Bűnügyi Főigazgatóságának osztályvezetője.

A Nyíregyházi Tankerületi Központ vezetője a pedagógusok és intézményvezetők nevében mondta, hogy alaposan képzettek és kiválóan kommunikálnak az iskolaőrök, nem mellesleg értenek a gyerekek és a szülők nyelvén, de megtalálták a hangot a tanárokkal, és más iskolai dolgozókkal szemben is. A sajátos nevelési igényű diákok ellátását koordinálja az iskolapszichológus, aki túlmutat az iskolaőri feladatokon is.

„Az agresszió kezelése nagyon széles körű jelenség, és ennek egyik szelete csak az iskolaőrök jelenléte és munkája. Ők csak az iskola keretein belül lévő, és a súlyosabb agresszív megnyilvánulások kezelői. Ami jelentősebb problémát okoz, nem az iskola falain belül történik, és sokszor nem is jut tudomására sem az iskola vezetésének, sem az iskolaőröknek” – nyilatkozta dr. Gavallér Andrea, a NYSZC klinikai szakpszichológusa.

Szenzitív módon és kellő körültekintéssel végezték munkájukat ebben a tanévben is az iskolaőrök – mondta a megyei feladatot koordináló rendőr ezredes.

Rendészeti eszközökkel nem lehet a problémákat megoldani, a prevenciónak is teret kell adni.

„Folyamatos fejlődésnek a folyamatát láthatjuk. A 2022–23-as tanév is jól sikerült. A visszajelzések alapján, akár az Országos Rendőr-főkapitányság, mint szakirányító szerv részéről, akár a fenntartók vagy az intézmények, a diákok, vagy a pedagógusok részéről is pozitív visszajelzésnek vagyunk a tanúi. Én úgy gondolom, hogy jól teljesített az iskolaőrség ebben az évben is. Függetlenül attól, hogy sok minden változik az évek során, de a képzésnek és a kiválasztásnak köszönhetően is kiváló az állomány, akik egészen kiváló munkát végeznek” – nyilatkozta dr. Kovács Attila r. ezredes, a Vármegyei Rendőr-főkapitányság bűnmegelőzési osztályvezetője.

A folytatásban a további feladatok közé tartozik a toborzás, a képzés, az együttműködés, illetve a tájékoztatás a lakosság felé. Taktikai jellegű tréning például a pszichológiai felkészítés, vagy az intézkedéstaktikai ismeretek átadása.

Az iskolaőrnek tisztában kell lenni azzal, hogy gyerekekkel, diákokkal dolgozik, és a beavatkozásának élethosszig tartó negatív élménye lehet, mely akár megpecsételi a fiatal életét. Ezért fontos, hogy érzékeny módon közelítsen a feladathoz. Az iskolaőrök nyáridőben már védelmi feladatokat látnak el, fesztiválok és képzések őrei.

Kapcsolódó galéria

Rendőrségi szakmai fórum 20230621