Szennyvízvezeték az ipari parkhoz, felújított utcával - A befektetési övezet fejlesztésének e területen is vannak közvetlen lakossági előnyei

Ápr 21, 2024

Heti szinten lehet olvasni arról, hogy Magyarország egyik legnagyobb volumenű iparipark-fejlesztése Nyíregyházán zajlik. Világcégek érkeznek városunkba a zöldátállást segítő elektromosautó-ipari beruházásokkal, a közgyűlés által egyhangúlag elfogadott Befektetés­ösztönzési stratégia jegyében, és a polgármesteri koncepciónak megfelelően, mely a minőségi munkahelyek folyamatos teremtését tartja szem előtt, ezzel hozzájárulva a következő generációk hazahívásához, itthon tartásához. Ezúttal a szennyvízvezeték-építés hátterét részletezzük, azzal a plusz lakossági előnnyel, hogy a Debreceni út vonatkozó része (tulajdonképpen a régi négyes főút bizonyos szakasza, ami a metrós kereszteződéstől kanyarodik az ipari park felé) teljes aszfaltozást is kap a munkák befejeztével.

A Nyíregyházi Déli Ipari Park 640 hektárral bővült területének kormányzat által támogatott, összesen 192 milliárd forintos infrastruktúra-kiépítési programja az első építési üteménél tart, azon belül javában zajlik az út- és közműépítés. 

 

Szennyvízelvezetés

A Debreceni úti szennyvíz-nyomóvezeték kiépítésének célja a Déli Ipari Park szennyvizének az elvezetése a 4. sz. út alatt található DN400 KG-PVC anyagú gravitációs csatornáig. A vezeték a Debreceni úti vasúti átjáró északi oldalán kapcsolódik be a volt 4925 sz. út alá. Emlékeztetőül, ez az a több kilométeres szakasz, melynek az önkormányzat idén februárban átvette a tulajdonjogát, amit így azóta a NYÍRVV Nonprofit Kft. kezel. Ezen a részen a lakosság zavartalan közlekedése miatt a célforgalmat kivéve meg is tiltották a tehergépjárművek behajtását.

 

Innen érkezik a szennyvíztisztítóba

S hogy miért erre? Arról Kósa István, a Nyírségvíz Zrt. közműosztály-vezetője tájékoztatta szerkesztőségünket. – A Déli Ipari Parkot érintő nagyszabású infrastruktúra-fejlesztés I. ütemében 2000 m3/nap szennyvíz elvezetését kell biztosítani. Ezen mennyiség megtisztítása a II. sz. szennyvíztisztító telepen történik. A gravitációsan összegyűjtött szennyvíz szennyvíztelepig való eljuttatása érdekében azt a  települési szennyvízhálózat megfelelő szállítási kapacitásokkal rendelkező végpontjáig kell eljuttatni. A területhez legközelebb eső ilyen végpont a Debreceni úti DN 400 gravitációs szennyvízcsatorna végpontja, a Lejtő utcánál. A szállítást az ipari park területén a gyűjtőcsatorna végpontjára telepített szennyvízátemelő és nyomóvezetéke biztosítja.

 

A közműhelyzet miatt kell az út alatt vezetni

– A nyomóvezeték vizsgált lehetséges alternatív nyomvonalai közül csak a Debreceni út mentén történő elvezetés volt az egyetlen kivitelezhető vonalvezetés, de itt is csak burkolat alatt történő elhelyezéssel. A meglévő szilárd burkolat melletti zöldsávokat az utcában futó közművek már elfoglalták, beleértve a padkák területét is

– tette hozzá Kósa István. Még egy szakmai részlet, a tervezett nyomóvezeték anyaga: PE100 SDR17 D280, elektrofittinges csőkötésekkel.

 

Első ütemben egy hónap alatt a Matróz utcáig

Az építkezés természetesen részleges, átmeneti lezárásokkal jár, melyről az önkormányzat és a kivitelező tájékoztatta az érintett lakosságot. Nézzük ennek a részleteit. A kivitelező konzorcium tájékoztatása szerint a fejlesztés I. üteme május 6. és június 7. között zajlik tervezetten, és 449 méter a munkaterület hossza. Konkrétan a Debreceni csomópont és a Matróz utca közötti szakasz épül először, félsávos munkavégzéssel, egyirányú forgalommal az érintett szakasz keleti oldalán dél felé. A műszaki tartalom szerint az út keleti oldalán elhelyezik a nyomóvezetéket, és visszaállítják az útrétegrendet a meglévő útkorona magasságában.

 

Második ütem: nyár végéig

Ezt követően a kivitelezés átfordul a II. ütemre és az I. ütem területén megszűnik a forgalomkorlátozás, újra kétirányú forgalom lesz. Ez a szakasz június 8-tól augusztus 31-ig tart, 1025 méter a munkaterület hossza. Ez alatt a három hónap alatt a Matróz utca–vasúti átjáró északi oldal–déli körforgalom vonalon dolgoznak. A jelzett szakaszon félpályás munkavégzés mellett egyirányú forgalmat alakítanak ki déli irányba. A műszaki tartalom szerint a nyomócső fektetése a Matróz utca és a vasúti átjáró északi oldaláig tart, ott elfordul keleti irányba a vasúttal párhuzamosan. Ezt követően itt is visszaállítják az útrétegrendet a meglévő útkorona magasságában, és megkezdődik a végső kopóréteg felhordása.

 

Újraaszfaltozzák a teljes munkaterületet

S bár a nyomóvezeték funkcionálisan csak ipari igények kielégítését biztosítja, de megvalósítása révén a város lakói egy jó minőségű, felújított közlekedési utat kapnak a beruházás lezártával 1330 méteren. Az aszfaltozás tervezett üteme: 2024. augusztus 15. és augusztus 31. között történik. A korábbi ütemezések szerint délről észak felé haladva, félpályás munkavégzés és egyirányú forgalom mellett kezdődik a munkavégzéssel érintett útszakasz végső aszfaltozása. (Egy másik, hasonlóan lakossági előnyöket is kínáló programpont volt a Tünde utcai víznyomásfokozó kiépítése, mellyel közel 12 000 ember számára alakul ki kedvezőbb nyomásszint.)

 

Augusztusig tart, végig járható lesz

A teljes kivitelezés alatt biztosított lesz a minimum félpályás, egyirányú forgalom, és minden lakos és dolgozó számára a telekre való bejutása. A teljes kivitelezés várható időtartama a Műszaki ütemterv szerint 2024. május 6-i munkakezdéssel tervezve augusztus végéig megvalósul.

A Nyíregyházi Déli Ipari Park nagy volumenű fejlesztésének a közművek kiépítése is a részét képezi, köztük a szennyvízelvezetés

 

Előző hír
Figyelem! Április 26-ig lehet átvenni az ingyenes LED-eket!
Következő hír
Ipari park – Jelentős munkahelyteremtő beruházásokkal érkeznek az új cégek

Kapcsolódó híreink