Szépség és a reklám
A szépség és a reklám – avagy a női ideál alakulása a 20. század első felében címmel nyílt kiállítás a Jósa András Múzeumban. A vendégtárlat reklámhordozókat, plakátokat, viseleteket és egyéb látványos dokumentumokat tár a látogatók elé az 1900-as évek első évtizedeiből.

A 20. század minden tekintetben a forradalmi változások időszaka volt. Ugrásszerű a fejlődés az iparban, a technikában, a közlekedésben, informatikában. Átalakultak a társadalmi szokások, elterjedtek a modern táncok és általánossá válik a sportolás. A tömegtermelés megjelenésével a reklám szerepe is fokozatosan nő. A hagyományos hirdetések mellett egyre újabb és változatosabb eszközök segítik az értékesítést.

 

Nő és a reklám

 

A Magyar Kereskedelmi- és Vendéglátóipari Múzeum vendégkiállítása a Jósa András Múzeumban reklámhordozókat, plakátokat, csomagolóanyagokat, viseleteket, és egyéb látványos dokumentumokat tár a látogatók elé az 1900-as évek első évtizedeiből.

– A kiállításban az 1900-as évek elejétől a második világháború végéig követhetjük nyomon a reklám változását, valamint a szépségideál fejlődését a reklámban. A 20. század elején ugyanis a kereskedők rájöttek arra, hogy a portékájukat szép hölgyekkel legkézenfekvőbb reklámozni – mondja Mohácsi Endre, a Jósa András Múzeum történész-muzeológusa.

 

Hölgypúder, tisztasági betét, parfüm

 

A tárlat igazi különlegességeket is felvonultat. A nőpúder mellett, a kristályvíz közel 100 esztendős éppen maradt, a kor nőideálját megtestesítő szobrocskáján át, a parfümig. Külön érdekessége a kiállításnak, hogy nem csak női holmikat reklámoztak szép hölgyekkel, hanem férfias termékeket is.


Változó nőideál

 

Az időszaki kiállításon a hazai, sőt európai polgári divat és életvitel nemcsak tárgyakban jelenik meg, hiszen korabeli divatbemutatók, filmhíradó részletek is színesítik, egyben bővítik a témával kapcsolatos ismeretanyagot. A divat mellett, az emancipációs folyamat nyomán a nőideál változása is nyomon követhető a szeptember elejéig látogatható gyűjteményben, mely Kelet-Magyarországon első ízben kerül a nyilvánosság elé.

Piszár Tünde