hirdetés
Tavaly mintegy 699 millió utazásról gondoskodott a MÁV-Volán-csoport. Idén a közösségi közlekedés térnyerésének lendületet adhat az üzemanyagárak emelkedése, a decemberben életbe lépett, a korábbiaknál is utasközpontúbb új menetrend, a teljessé vált 40 darabos KISS motorvonatflotta és a szinte már csak korszerű motorvonatokkal kiszolgált elővárosi vasúti forgalom. Továbbá a Volánbusz 2018 óta több mint 1800 új és komfortos járművel bővülő autóbusz-állománya is hozzájárulhat ahhoz, hogy még többen tegyék le az autót és válasszák a közösségi közlekedést.
A MÁV-START járatain 2022-ben közel 97 millió, a MÁV-HÉV járatain 63 millió fizető utas utazott vonattal. Ez annak figyelembe vételével is jó eredmény, hogy az év elején még éreztette hatását a pandémia és a korlátozások egy része, ám az utasforgalom már alig marad el a járvány előtti utolsó év, 2019 adataihoz képest. Az otthoni munkavégzés számos munkakör esetében részlegesen azóta is megmaradt, ennek hatására – a MÁV-START adatai alapján – eltolódás mutatkozik a bérletvásárlások felől a menetjegyes utazások irányába.
Más szempontból is a vásárlási szokások változása érzékelhető, ugyanis egyre nagyobb teret nyernek az online és önkiszolgáló felületek. Az online, azaz az Elvira menetrendi tervezővel vagy a MÁV applikációval jegyet váltó utasok aránya a tavalyelőtti 28 százalékról 35 százalékra emelkedett 2022-re a MÁV-START esetében. Mobilalkalmazással vásárolt az utasok 24 százaléka, az Elvirán pedig 11 százaléka. A MÁV-START pénztári értékesítése a 2021-es 42 százalékról 38 százalékra esett tavaly, a fedélzeten vásárolt jegyek aránya 16 százalékról 9 százalékra mérséklődőtt, míg az automatás jegyvétel részesedése 12 százalékról 18 százalékra emelkedett. Ez utóbbi köszönhető annak is, hogy a legutóbb megrendelt 375 új jegykiadó automata túlnyomó részét (350 darab) már kihelyezte tavaly a MÁV-START. Jelenleg már több mint félezer automata áll az utasok szolgálatában főként Budapest elővárosi hálózatán és a jelentősebb forgalmú vidéki, illetve balatoni állomásokon, megállóhelyeken.
Tavaly nem csak többen utaztak, de hosszabb távot is tettek meg: míg 2021-ben 3,1 millárd utaskilométert regisztrált a MÁV-START, addig 2022-ben már 4,75 millárd. Az a tendencia is megmutatkozik, hogy a rövid távú utazások száma a fővároson kívül lecsökkent, a város és város közötti hosszabb távú utazások száma viszont növekvő pályán van. Ide sorolható az is, hogy tavaly a TramTrain hálózaton 847 ezer utazás volt Szeged és Hódmezővásárhely között, az utasforgalmi próbaüzemének kezdete óta pedig már közel egymillió utazáshoz vették igénybe a vasútvillamos-járatokat.
Visszatérnek az utasok Budapest elővárosi vonalaira is
Budapest 15 elővárosi vasútvonalán zajlik Magyarország személyszállítási forgalmának döntő többsége, melyek közül utasforgalom szempontjából az első helyeken a MÁV-HÉV Zrt. vasútvonalai állnak. A HÉV vonatai szállítják a kötöttpályás városi- és elővárosi forgalom több mint felét. Bár az elővárosi HÉV-vonalakon összességében a fizető utasok száma a járvány előtti mértéket még mindig nem érte el, átlagosan mintegy 90%-os arány tapasztalható, de az utasszám ismét határozott növekedésnek indult. Minden HÉV-vonalon 30%-kal nőtt az utasok száma, amely a menetdíjbevételek növekedésében is megnyilvánult.
Kajla és az Okosjegy is bejött az utazóknak
Az új díjtermékek népszerűsége is kedvezően alakult. Az időben jegyet váltók számára rendkívül kedvező áron megváltható Okosjegyekből 172 ezret adtak el 2021-ben, míg tavaly már 487 ezret, – köszönhetően annak is, hogy több új viszonylatra is kiterjesztette a MÁV-START. Már Okosjeggyel utazhatunk Pécs, Veszprém, Zalaegerszeg és a mai naptól Békéscsaba felé is. A Dunakanyar napijegyből a duplája, 3100 darab kelt el, annak ellenére, hogy sokszor nem volt hajózható a Duna az alacsony vízszint miatt. A Kajla jegyek is kiemelkedően népszerűek voltak: 2021-ben összesen 76 ezret váltottak, míg 2022-ben 122 900-at. A nyári időszakban 48 ezerrel több ilyen jegyet váltottak, mint 2021-ben. A Balaton24/72 termék tovább tudta növelni a sikerességét. A szezonális jelleggel bevezetett Balaton24 változata a korábbi évhez képest még több helyközi buszjáratra és vasúti vonalszakaszra volt érvényes, ennek is köszönhetően 2021-ben eladott 29 ezer jegy után 2022-ben már 35 ezret értékesítettek.
Kánikula idéjén irány a Balaton
A 2021-es egész szezon alatt elért évtizedes rekordnál is többen választották a MÁV-START járatait a Balatonhoz történő utazáshoz. A menetrendi fejlesztések, a gyakoribb eljutási lehetőségek, a korszerűbb járműpark is éreztették a pozitív hatásukat. A teljes szezon során több mint 3 millióan utaztak vonattal a tóhoz, vagy onnan tovább, illetve a balatoni állomások között. Azonban nemcsak a megugrott utasszám fémjelezte a tavalyi évet, számos kedvezménnyel is igyekezett a társaság népszerűsíteni a járatokat mind a távolsági, mind a turisztikailag kiemelt vonalain. A 2022-es főszezon elejére több tóparti állomásra és megállóhelyre is telepített jegyértékesítő automatát a vasúttársaság, a számuk így 37 darabra nőtt a balatonparti állomásokon. Ennek is köszönhetően a Balatont érintő utazásra szóló jegyekből a 2021-es 180 ezer darabos értékesítéssel szemben a tavalyi főszezonban közel 510 ezer darabot automatákból vásároltak az utasok.
Toplistás napok, vonalak és állomások
A legforgalmasabb nap augusztus 26-a volt, amikor 316 ezren vették igénybe a vasutat. Ezen a napon érvényes volt az egységesen 2000 forintos alkalmi Tűzijáték-jegy, amiből több mint 14 ezret adtak el.
A vasútvonalak élmezőnyét a H5-ös (szentendrei) HÉV-vonal vezeti éves szinten több mint 26 millió utazással, a második helyen a több 14 millió utazást biztosító gödöllői (H8-as HÉV) áll, míg a harmadik Budapest–Vác–Szob vonal, évi 11,4 millió utassal, ezen a vonalon jórészt már emeletes KISS motorvonatok teszik kényelmesebbé és megbízhatóbbá az ingázást. A csak Budapesten belül közlekedő H7-es csepeli HÉV utasszáma ismét dinamikus növekedésnek indult, 11,1 millió utast szállított, míg a H6-os HÉV-en Ráckeve és Budapest között több mint 10 millió utazás történt. 9,2 millióval igen jól szerepelt a ceglédi, ezt 8,7 millióval követi a székesfehérvári vonal.
A távolsági viszonylatok sorában a Budapest és Győr közötti áll az élen 970 ezer utassal, a főváros és Debrecen között 820 ezren, míg Budapest és Szeged között 680 ezren szálltak vonatra tavaly.
A legforgalmasabb pályaudvar a Nyugati, ahol 18 millió utas fordult meg 2022-ben, az állomások közül kiemelkedik Vác 3,7 millió utasával, a szintén ugyanezen vonalon található a legforgalmasabb megálló, Dunakeszi-Gyártelep 2 millió utassal. Különleges helyzetben van Filatorigát megállóhely a H5-ös HÉV-en, ahol fesztivál időszakban naponta, irányonként 187 vonat érkezik, így Magyarország legforgalmasabb vasúti pontjává válik.
Rekordot döntött a kerékpáros jegyváltás is: 2020-ban 613 ezer, 2021-ben 647 ezer kerékpárhoz köthető jegyet értékesített a MÁV-START, 2022-ben már több mint 1 millió 40 ezer kerékpáros jegyet vettek a bringások.
Volánbusz
A Volánbusz 2022-ben 6,9 milliárd utaskilométer-teljesítménnyel 539 millió utast szállított a járművein. Az utazási kedv is kezd visszatérni, a járvány előtti teljes év, 2019 utasforgalmának már több mint 80 százalékát elérte a busztársaság. A helyközi szolgáltatás mellett a Volánbusz helyi járatai 64 település lakosságát szolgálják ki, a nagyvárosok közül Szegeden 35, Egerben 28, Győrben 25, Székesfehérváron csaknem 20, Nyíregyházán 13, Szolnokon pedig csaknem 12 millióan utaztak a társaság helyi járatain.
Az eladási arányokat tekintve az összes országosan eladott helyi és helyközi díjtermék 82 százalékát a buszok fedélzetén, 8 százalékát pénztáraknál, 3-3 százalékát automatákból, illetve mobiljegyként, a fennmaradó részt pedi ügynöki rendszerben, a MÁV-START jegyértékesítési rendszerében, illetve internetes csatornákon vették meg tavaly.
A Volánbusz esetében – hasonlóan a MÁV-START-hoz – a Kajla-jegyek értékesítésében egyértelműen a nyár volt a csúcsidőszak: a nyári vakáció ideje alatt 14 700-an, a téli szünetben 1 300-an, a tavaszi szünetben pedig 550-en vásároltak Kajla-jegyet.
Forrás: MÁV Zrt.