Történelmi pillanat:  elkészült a nagykörút

hirdetés

Történelmi jelentőségű beruházás zárult le múlt hét kedden. Elkészült a nagykörút délnyugati szakaszának bővítése és négysávosítása, melyet múlt hét kedden ünnepélyes keretek között adtak át. Ünnepeltek, hiszen Nyíregyháza 40 éve várt arra, hogy a város belső körgyűrűje bezáruljon. A tervezés előkészületei már 7 évvel ezelőtt elindultak, a munkálatok 2022 márciusában kezdődtek. A projekt részeként 6 db jelzőlámpás csomópont, gyalog- és kerékpárút, 2x2 sávosra történő kapacitásbővítés, valamint mintegy 423 négyzetméter felületű, közel 60 méter széles híd megépítése valósult meg.

A város egyik legtúlterheltebb, legforgalmasabb szakaszának bővítése folyt az elmúlt időszakban. A nagykörút, a város belső körgyűrűje múlt hét kedden hivatalosan is bezárult, ezzel átjárhatóbbá, megközelíthetőbbé téve a belvárost. Várhatóan gördülékenyebb, gyorsabb lesz a közlekedés és a dugók is csökkeni fognak az útszakaszon. A beruházás az utolsó eleme annak az összefüggő, sugaras közlekedési rendszernek, amely alapján a város közlekedése szerveződik.

Kapacitásbővíté

A beruházás célja Nyíregyháza, nagykörút évtizedek óta hiányzó szakaszának – a Vasútállomástól a Debreceni úti felüljáróig – meglévő 2x1 sávos kapacitásbővítése volt 2x2 sávosra, és vele párhuzamosan a kerékpáros és gyalogos közlekedés fejlesztése, csatlakozva ezzel a város már meglévő kerékpáros hálózatához és vérkeringéséhez. A kivitelező feladata volt a Huszár sort és a Móricz Zsigmond utcát érintő – tervezett Intermodális Csomópont és a 4. sz. főút közötti – közel 1,4 kilométeres szakasz bővítése.

Hat modern csomópont

A beruházásban 6 db összehangolt szintbeli jelzőlámpás csomópont épült, illetve épült át:
l       4. sz. főút Budapest–Debrecen–Záhony elsőrendű főút, Debreceni út – Váci Mihály utca csomópontja
l       Móricz Zsigmond utca – Szarvas utca csomópontja
l       Móricz Zsigmond utca – Toldi utca csomópontja
l       Móricz Zsigmond utca – Simai út (3317. j. összekötő út) csomópontja
l       Huszár sor (3317. j. összekötő út) – Damjanich utca csomópont
l       Arany János utcai Állomás téri csomópont

Gyalog-kerékpárút és híd

Ezen kívül, a főpályával párhuzamos 3,75 m széles gyalog- és kerékpárút, valamint egy 423 négyzetméter pályafelületű híd került kialakításra. A Simai úti becsatlakozás egy rendkívül balesetveszélyes közlekedési gócpontja volt a városnak, ahol a közlekedést tovább nehezítette az Érpataki vízfolyás feletti híd közúti átvezetésének szűk keresztmetszete. A projekt során az Érpataki folyás keresztezésében a meglévő 2 db régi hídszerkezet helyett a 2x2 sávos út, járda, gyalog-kerékpárút, valamint a 2 db lakossági utca becsatlakozását szolgáló, ezek méretigényéhez igazodó közel 60 m szélességű híd létesült.

Az ígéreteket tettek váltották fel

– 1982-ben készült el a nagykörút utolsó szakasza, viszont azóta hiányzott ez a közel 1,4 kilométer. Ennek a hiányát mi, nyíregyháziak mindennap érezhettük. Az is igaz, hogy azóta mindig elhangzottak ígéretek, legintenzívebben a rendszerváltástól, a választások előtti hetekben, hónapokban. De valójában semmi nem történt. A tettekre hét évvel ezelőtt került sor. Egy ilyen projekt megvalósítása ennyi időt igényel, azzal együtt, hogy mindent megtettünk, hogy a lehető legrövidebb idő alatt elkészüljön

– mondta el a rendezvényen dr. Kovács Ferenc polgármester.

Nyugodtabb, biztonságosabb közlekedés

A beruházás elsődleges céljai között szerepelt a közlekedésbiztonság növelése, az utak minőségének javítása. Emellett az autók száma az elmúlt 10 évben ugrásszerűen megnőtt Nyíregyházán, az ennek következtében kialakult dugók mérsékléséért is szükség volt az útszakaszt 2x2 sávossá alakítani. – Fontos megemlíteni, hogy a most felújított és átalakított szakasz volt ez idáig a leginkább túlterhelt és balesetveszélyes rész. Éppen ezért a város már évek óta elkötelezett volt az ügyben, hogy összefüggő közlekedési rendszert tervezzen és teremtsen, melynek kulcsprojektje ezen beruházás megvalósítása volt

– hangsúlyozta dr. Szabó Tünde, Nyíregyháza országgyűlési képviselője, az Északkelet-magyarországi Gazdaságfejlesztési Zóna komplex fejlesztéséért felelős kormánybiztosa.

Nyíregyháza szintet lépett

– Nyíregyházán elindult valami az elmúlt évtizedben, ami a közlekedési infrastruktúra fejlesztését illeti – hangzott el az átadóünnepségen. – A közlekedési infrastruktúra Nyíregyházán és környékén nemcsak egyszerűen fejlődött, hanem egy magasabb szintre lépett. Arról nem is beszélve, hány körforgalom épült. Ha csak a Tiszavasvári út és környékének fejlesztéseit nézzük, hozzátéve a megépült nyugati elkerülőt, ez mind a közlekedés biztonságát segíti

– emelte ki beszédében dr. Vinnai Győző, Nyíregyháza országgyűlési képviselője.

Plusz felújítás, megközelíthetőség

Jelentős változás, hogy a Simai úti csomóponttól a 4. számú főút Debreceni úti csomópontjáig tartó, eddig önkormányzati útszakasz a beruházást követően az országos közúthálózat része lesz. A Simai út és a Debreceni úti 4. számú főút csomópontja között megszüntették az ideiglenes állapotot tükröző nem megfelelő vonalvezetésű nyomvonalat, helyette egy átlátható, a kapacitásoknak és a biztonságnak megfelelő nyomvonalat alakítottak ki. A főpályába becsatlakozó 11 db csomópont 15 db csomóponti ágán (úton, szervizúton) összesen mintegy 1043 méter hosszú útszakaszon hajtottak végre felújítást. A fejlesztés az útvonal mentén található kereskedelmi egységek megközelítését és feltárását is (pl. Almatárolón belüli üzletek) elősegíti és megkönnyíti. A fejlesztést a „KE-VÍZ 21” Építőipari Zrt. és a ZEMPLÉN­Kő Kft. alkotta konzorcium hajtotta végre nettó 5 578 144 901 forint kormányzati forrás felhasználásával.

„Megérdemelte Nyíregyháza”

– Nagyon megérdemelte Nyíregyháza városa, hogy ez a pillanat elérkezett. A mostani átalakítással gördülékenyebb, gyorsabb lesz a város közlekedése és hiszünk abban, hogy a dugók száma is csökkenni fog. A beruházás célja nem más volt, mint a kétszer egy sávos szakasz megszüntetése, kétszer két sávra bővítése, vele párhuzamosan gyalog- és kerékpárút kialakítása

– tette hozzá az átadóünnepségen Pántya József útfejlesztésekért felelős helyettes államtitkár.

További fejlesztéseket terveznek

Az ünnepségen elhangzott, már tervben vannak újabb fejlesztések, többek között a Vasútállomás előtti inter­modális csomópont, a Tokaji úti aluljáró, vagy a külső körgyűrű befejezése az északi elkerülő bővítésével. 10 évvel ezelőtt az önkormányzati utak mintegy 60 százaléka földút volt, az elmúlt években több ütemben zajlottak a fejlesztések, korszerűsítések. Mint az átadón kiemelték: Nyíregyháza a nehézségek ellenére, a veszélyek korában is megújul, ez elmondható a turisztikai, kulturális, sportberuházások tekintetében is.

Debrecen felé

A rendezvényen az is elhangzott: lapzártánk után a tervek szerint átadták az M3-as és az M35-ös autópálya közös görbeházai csomópontjának befejező ütemét, ahol korábban nem készült el a Debrecen–Nyíregyháza ág, de ezzel létrejött a közvetlen gyorsforgalmi kapcsolat a két vármegyeszékhely között. Ugyanakkor Pántya József közölte, jövő tavaszra környezetvédelmi engedéllyel fog rendelkezni a 4-es főút Nyíregyháza és Debrecen közötti négysávosítási programja.