hirdetés
Debrecen és Nyíregyháza még 2017-ben kötött hosszú távú stratégiai együttműködési megállapodást annak érdekében, hogy az Észak-alföldi régió versenyképességét növeljék. Ennek most két fontos eleme valósulhat meg. Egyrészt elkészül a 4-es számú főút Debrecen és Nyíregyháza közötti szakaszának 2x2 sávos terve, melyet a kormány nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű ügynek nyilvánított, valamint megkezdődött a Debrecen és Nyíregyháza közötti, 48 kilométer hosszú vasúti vonalszakasz fejlesztésének tervezése is.
Személyautók, áruszállító teherautók és kamionok, de kerékpárosok és mezőgazdasági gépek is használják a 4-es számú főútvonal Nyíregyháza és Debrecen közötti szakaszát. A két város közötti hosszú távú stratégiai együttműködési megállapodás része, hogy a városok közötti közlekedés, közúton és vasúton is gyorsuljon, ezáltal növelve az Észak-alföldi régió versenyképességét. Többek között erről is beszélt Dr. Kovács Ferenc polgármester, a debreceni városházán tartott sajtótájékoztató alkalmával.
„Tudjuk azt, hogy a két város között több ezren utaznak nap mint nap, tehát a közlekedési infrastruktúra-fejlesztés emiatt is nagyon fontos, de nem csak hétköznapi jelentősége van, fontos egyéb stratégiai, együttműködési, fejlesztési lehetőségeket is megnyit, és én nagyon remélem, hogy ezekkel a lehetőségekkel, az együttműködésünket tovább erősítve, közösen, mindannyiunk, az egész térségben élők számára, megfelelő módon tudunk élni.”
A két város a kormány Creative Region – Határtalan fejlődés programjában is együttműködik. 2020 márciusában írták alá a Debrecen–Nyíregyháza–Miskolc–Szolnok tengelyű észak-magyarországi gazdasági övezet nemzeti, gazdasági és kulturális övezetre irányuló komplex fejlesztési megoldásról szóló együttműködési megállapodást, ahol Debrecené a koordináló szerep – mondta el Papp László polgármester.
„2017. decemberében kötött hosszú távú stratégiai együttműködési megállapodást Debrecen és Nyíregyháza, aminek célja többek között az Észak-alföldi régió versenyképességének növelése. Ezt követően létre jött a kreatív régió, amely azt a stratégiai célt tűzte ki maga elé, hogy kelet-magyarország egy új fejlesztési dimenzióba lépjen.”
A kormány elrendelte a 4-es számú főút Debrecen és Nyíregyháza közötti szakaszának 2x2 sávosításának projektelőkészítési feladatit, a tanulmányterv és a környezetvédelmi munkarészek elkészítését, és azt nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű ügynek nyilvánította.
„Nagyon fontos gazdaságélénkítő hatása lesz ennek a közlekedésfejlesztésnek, és ha már érintettük az oktatást, a kultúrát, a gazdaságot, akkor én megemlíteném a sportot is, hiszen nagyon fontos lesz a jövőre nézve, hogy nemzetközi sporteseményeket hozunk Magyarországra, és a keleti régióba is.” - mondta el Dr. Szabó Tünde, országgyűlési képviselő.
Nyíregyháza és Debrecen Kelet-Magyarország két nagyvárosa, éppen ezért az együttműködésük hatására az agglomerációs övezetek is fejlődnek majd, aminek érezhetjük a kulturális, egészségügyi, és többek között oktatási hatását is. Egyértelműen látszik, hogy a két megyeszékhely dinamikusan fejlődik, ezt pedig a kormány is felismerte, éppen ezért a 2x2 sávosítás mellett a vasút fejlesztése is kiemelt jelentőségű.
„Ezt azért tartom fontosnak, mert ha modernizáljuk a fővonalat, egy magasabb szintre lépünk, és a 120 kilométeres maximális sebességet 160 km/h-ra tudjuk emelni” - hívta fel a figyelmet Dr. Vinnai Győző, országgyűlési képviselő.
Kósa Lajos országgyűlési képviselő a sajtótájékoztatón hozzátette, Nyíregyházára úgy tekintenek, mint egy lehetőségre, ha pedig a két város összefog, akkor együtt sokkal erősebbek is lesznek.
„Nyíregyházára úgy tekintünk, és remélem, a Nyíregyháziak is úgy tekintenek Debrecenre, mint lehetőségre. Ha barátok vagyunk, akkor együtt erősebbek vagyunk. Külön-külön, vagy egymással szemben pedig biztosan nem leszünk olyan jók, mint együtt. És szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy az a régió, ami a térséget a kormány szándéka szerint meghatározza, ennek a Szolnok- Debrecen-Nyíregyháza-Miskolc tengely kulcsa Debrecen és Nyíregyháza együttműködése.”
Egy ekkora átfogó program a következő 50-100 évben alapjaiban határozza meg a régió esélyeit – erről már Tasó László országgyűlési képviselő beszélt.
„Korábban ugyan volt a városok között rivalizálás, mostanra viszont felismerték, hogy akkor lesz esélye ennek a régiónak megerősödni és felzárkózni, ha közös gondolatok vannak, és közös terveket hajtanak végre. A közlekedés fejlesztésében a vasúti fejlesztés igen kiemelkedő, ezért hatalmas a felelősség annak érdekében, hogy úgy készüljön el a terve ennek a beruházásnak, hogy gondoljon már arra, ami a következő 50-100 évben fog történni ebben a régióban.”
A tervezési munka a vasútat illetően 2021. júniusában indul és Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program forrásból valósul meg. A végleges engedélyezési tervek elkészítése és az engedélyek megszerzése várhatóan 15 hónapot vesz majd igénybe.